135

Známe to všichni: neustálé se převalování na posteli, noční můry, celodenní nevyspalost, bolest hlavy… Všechny aspekty špatného spánku mohou v budoucnosti ovlivnit váš zdravotní stav. Pokud budete spát dobře, může se vám snadno mnoho nemocí vyhnout. Je totiž vědecky prokázáno, že jednoduchá strategie s názvem inkubace snů vám pomůže najít odpovědi na mnoho zdravotních problémů. Odborníci a experti na spaní a sny v této metodě odhalili, jak posílit své zdraví pouhým spánkem a probuzením do nového dne. 

Vizualizujte svůj problém

Sny se dotýkají oceánu informací v našem podvědomí, aby nám pomohly vyřešit problém v bdělém stavu, vysvětlují odborníci. Jednoduše podle nich stačí pojmenovat svůj konkrétní problém v krátké větě – čím stručněji, tím lepší. Sny totiž stimulují vizuální část našeho mozku, zatímco jazykové centrum je méně aktivní. Jakmile si lehnete do postele, představte si to jako konkrétní obrázek. Pokud jste se například snažili zjistit, co vám způsobuje bolesti zad, představte si, jak by ta bolest mohla vypadat. Pokud si ji třeba vybavujete jako oheň, vizualizujte si ho před spaním a pomozte svým snům tento problém napravit a pracovat na něm.

Zůstaňte v posteli

Ráno se vám může zdát, že po snu, který se vám v noci zdál, ještě zbývá nějaká malá stopa. Přesto si sen pamatuje jen mlhavě. Spánkový odborníci upozorňují, že je velice pravděpodobné, že si sen přivoláte zpátky, když ještě na chvilku zavřete oči a položíte se zpátky ke spánku. Výzkum naznačil, že paměť těla na to, jak spíme, zvyšuje vaše vzpomínky a vy si proto po probuzení snadněji uvědomíte, co se vám vlastně zdálo. 

Veďte si deník snů

I když si dokážete vybavit jen fragmenty svých snů nebo nočních můr, zapište si je do diáře. Experti tvrdí, že se nám zdá čtyři až pět snů za noc, ale 90% z nich prostě náš mozek zapomene ihned po probuzení. Deník může být skvělou cestou k vašemu podvědomí a uchová vám vzpomínky na sny, které si pamatujete. Jeho postupným pročítáním tak můžete přijít na nečekané souvislosti a problémy vašeho fyzického či mentálního zdraví.

Důvěřujte svým emocím

Výklad snů je velice subjektivní záležitostí. Pro jednou nepodléhejte předem zažitým formátům a zkuste zapřemýšlet o vašem snu podle sebe a důvěřujte svým vlastním asociacím. Pokud například sníte o červeném světle, místo toho, abyste si na internetu hledali, co to znamená, zeptejte se sami sebe, co rudá barva signalizuje vám. Může to být vaše oblíbená barva nebo vzpomínka na sváteční vánoční období, ale také symbol migrény, která vás trápí poslední tři dny.

Hledejte vzory

Opakované symboly v každém snu by pro vás měly být vykřičníkem. Odborníci v této souvislosti uvádějí příběh ženy, která měla vleklé zdravotní problémy, a přestože se léčila léky, nemělo to žádný efekt. Poté, co si stanovila záměr inkubovat odpovědi ve snu a zapisovala si své sny do deníku, vyšlo najevo, že často se její sny točí kolem vody. Výsledkem jejího pozorování a výkladu jejich snů odborníci zjistili, že příčinou neúspěšné léčby je příliš vysoká dávka léků (ty zapíjela vodou), která ji způsobovala komplikace a nezlepšovala její životní stav. Pokud tedy sníte o něčem opakovaně, co se snaží upoutat vaši pozornost, nepodceňujte to.

Poslouchejte slova, co se vám zdají

Protože sny jsou vizuálního charakteru, ojediněle v nich kromě obrázků slyšíme o hlasy. Věnujte jim pozornost! Odborníci dávají za příklad ženu, která si neustále stěžovala na nedostatek energie a obrovskou únavu. Přesto její zdravotní testy neukázaly žádné nesrovnalosti. Často se jí však opakoval sen o důstojníkovi, který opakoval: „Jste zatčen.“ Odborníci si postupem času uvědomili, že tento sen symbolizuje její část, která potřebuje hranice. Slovní spojení „Jste zatčen“ znamenalo nedostatek odpočinku, což vedlo k vyčerpání. To je jen důkazem toho, že studie ukazují souvislost mezi našimi sny a naším zdravým, protože sny rozšiřují naši definici toho, co je možné.

Foto: Shutterstock

©2022 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account