5324

V době, kdy většina žen dosáhne středního věku, prošla v životě více než jednou nebo dvěma velkými změnami. Možná jste několikrát změnily kariéru, zažily ztrátu a vaše děti vyletěli z hnízda… Ve skutečnosti mnoho z nás zažilo vše uvedené, když jim bylo 40 nebo 50 let. To je důvod, proč krize středního věku může být pro některé lidi takovým překvapením. Po pěti nebo tak deseti letech všech životních vrcholů a pádů vám může připadat, že se vás krize středního věku opravdu netýká. Ale bez ohledu na to, jak nepříjemně se můžete cítit, je to až neuvěřitelně normální (a častý) stav. 

Věci jako odchod do důchodu, nově prázdný byt nebo fyzické a mentální změny mohou být pro mnoho žen nepříjemnou situací. Není divu, že tolik lidí v tomto období života zažívá pocit ztracenosti, nerozhodnosti nebo neklidu. Znalost konkrétních příznaků krize středního věku je důležitým způsobem, jak se ujistit, že jste schopni porozumět tomu, jak se cítíte, identifikovat kořeny těchto pocitů a vyhledat pomoc a podporu svých vrstevníků nebo odborníků. Přestože krize středního věku může být zdrcující, díky těmto krokům se věci budou zdát lépe zvládnutelné. Jinými slovy: dávají vám více času soustředit se na to, abyste byla šťastná. A co může být důležitějšího? 

Jaké jsou příznaky krize středního věku?

Foto: Shutterstock

1. Přibíráte nebo hubnete

Podle odborníků ženy v krizi středního věku často sdílejí podobné rysy jako deprese, přičemž jedním z nich jsou drastické změny hmotnosti. Dramatický nárůst nebo naopak pokles hmotnosti je jedním z těchto rušivých faktorů, které mohou naznačovat, že máte emoční krizi. Jídlo je pro mnoho žen útěkem před realitou a často provází emoční změny v jejich těle. 

Foto: Shutterstock

2. Jste apatická

Ztratila jste zájem nebo nadšení pro věci v životě, které jste si v minulosti užívala? Podle odborníků dodává apatie krizi středního věku hlubší a komplikovanější podobu, protože může ovlivnit, jak je člověk ochotný si pomoci a vyhledat pomoc. Christine Hueber, členka Rady koučů, povzbuzuje ty, kteří se cítí apaticky, aby každý den přemýšleli o tom, co pozitivního na ně čeká: „Můj nejlepší tip je ocenit, co ve vašem životě funguje, a pak každý den jednat, abyste svůj život utvářeli tak, jak ho chcete žít.“ 

Foto: Shutterstock

3. Cítíte neobvyklou fyzickou bolest

Není žádným tajemstvím, že psychické potíže mohou vyústit ve fyzické projevy problémy a nejinak tomu je u krizí středního věku. Bolesti hlavy a gastrointestinální problémy, které, jak se zdá, nemají žádnou fyzickou příčinu a častěji nereagují na obvyklou lékařskou péči, jsou podle odborníků spojeny s tímto druhem emoční krize. 

Foto: Shutterstock

4. Zamýšlíte se nad hlubokými otázkami

Jednou z věcí, které se mohou stát, a které mohou identifikovat nástup krize středního věku, je pocit, že se nehodíte pro život, který vedete. Autor knihy Váš nejlepší věk je teď, Roli Ludwig k tomu dodává: „Ve středním věku máte tendenci se ptát, zda jste na správné cestě.“ Jinými slovy, cítíte potřebu důsledně zhodnotit, kde jste v životě byli, oproti tomu, kde ve skutečnosti jste. Možná si uvědomujete, že jste šly za sny, které vám vytyčili rodiče, nebo že dodržujete „pravidla“ společnosti, které se vám nikdy extra nelíbily. Najednou máte silnou touhu naslouchat své duši. Mějte však na paměti, že období sebereflexe může být pozitivní, protože vás může přimět odstranit věci, které již nejsou v souladu s tím, kým jste dnes. 

Foto: Shutterstock

5. Děláte ukvapená rozhodnutí

V důsledku hledání duše je možné, že jste vyvodily ze svého života nějaké významné závěry o stavu svého života, například že vaše manželství není tak romantické, jak jste doufaly, nebo že vaše kariéra vás už nenaplňuje. Nebezpečím podle odborníků může být impulzivní rozhodnutí nebo prudká reakce. Jednat předtím, než přemýšlíte o možných dlouhodobých důsledcích opuštění manžela nebo zaměstnání, může být daleko přínosnější promluvit si s odborníkem. 

Foto: Shutterstock

6. Odmítáte příležitosti

Pokud se přistihnete, že aktivně a sebevědomě říkáte „ne“ určitým věcem a nastavujete si ve svém životě nové hranice, mohlo by to být známkou postupu krize středního věku. Naštěstí tato změna nemusí být nutně špatná. U některých se krize středního věku může projevit v činnostech, jako je navazování nových vztahů, užívání si plodů své práce prostřednictvím nových nákupů nebo dobrodružného cestování. Pro ostatní může být krize středního věku spatřována v tom, co se rozhodnou nedělat, jako je odmítání příležitostí nebo stanovení nových hranic, které naznačují posun k definování života pro sebe a spíše než podle standardů ostatních. 

Foto: Shutterstock

7. Špatně spíte

Pokud jste žena středního věku a zjistíte, že nemůžete celou noc spát, je zcela možné, že za záchvatem zmítání se na posteli může být menopauza nebo jiné hormonální změny. Ve skutečnosti National Sleep Foundation uvádí, že klesající hladiny estrogenu během perimenopauzy nebo menopauzy mohou způsobit, že žena bude náchylnější k environmentálním a dalším faktorům, které mohou dále narušovat spánek a vést až k nespavosti. Je však nesmírně důležité nezaměňovat menopauzu s krizí středního věku nebo jinými duševními poruchami. Pokud pociťujete mnoho dalších příznaků uvedených v tomto článků, stojí za to zvážit, že vaše nespavost může ve skutečnosti souviset s vaším duševním zdravím. 

Foto: Shutterstock

8. Vaše vize budoucnosti je smutná

Jednou z úžasných věcí na mládí je, že si opravdu myslíte, že máte všechen čas na světě a budoucnost je tam, kde se splní všechny vaše sny. To se ve středním věku posouvá, takže budoucnost nemusí být nutně tam, kde se všechny tyto pozitivní věci dějí. Ve skutečnosti to může být potencionálně děsivé období. I když je přirozené sundat si růžové brýle a nevidět nic jiného než chmurnou předpověď budoucnosti, můžete se ocitnout v sestupné spirále. A věřte nebo ne, možná by bylo moudré promluvit si o tom s odborníkem. 

Foto: Shutterstock

9. Hodně se nudíte

Nuda – pocit bez vášně – může být známkou krize středního věku. Pravdou je, že tlaky věku mohou ženy v této době tížit, mohou se cítit uvízlé ve svých vyjetých kolejích a pocit příležitosti pro zábavu se může ztratit. Možné řešení? Dělat něco mimo svou typickou rutinu, co vás nadchne. Pokud například rádi sledujete kuchařské pořady o dezertech, zvažte přihlášení do kurzu zdobení dortů. Pokud poslech hudby uklidňuje vaši duši, nakupte si lístky na nejbližší koncert. 

Foto: Shutterstock

10. Máte velký pocit ztráty

Máte takový otravný pocit, že vám něco v životě uteklo – a přesto nedokážete přestat určit, co to je? Ztráta přání, ztráta představy o tom, kým jste chtěli být – to je konfrontace s realitou, která může v lidech zanechat pocit zklamání a nejistoty. Pro ostatní se může stát, že jste si splnila všechny svoje cíle. Zaměstnání v dobré společnosti – ano! Výlet na vysněnou Havaj – ano! Ale co teď? V tomto bodě je nejmoudřejší vytvořit si nové cíle. Víra, že před námi musí být něco víc, může být dobrou zprávou pro vás i pro vaši duši.

Foto: Shutterstock

11. Vzhled je pro vás teď víc důležitý než jindy

Chtít vypadat a cítit se, co nejlépe je jedna věc, ale dívat se celé hodiny do zrcadla, abyste odhalily každou novou linku a vrásku, může znamenat, že jste v krizi středního věku. A některé ženy v této fázi neváhají zajít do extrému, aby dosáhly mladistvého vzhledu nebo dokonalosti. Toto chování je založena na strachu – strachu ze ztráty vzhledu. Odborníci však dodávají, že reakce na fyzické změny, které identifikují nevyhnutelný posunu, nemusí být zprávou k horšímu, ale i na ty se člověk může dívat pozitivně. 

Foto: Shutterstock

12. Váš vzhled pro vás naopak není vůbec důležitý

Zatímco některé ženy ve středním věku se soustředí na zdokonalování svého zevnějšku, jiné mohou krizi středního věku pociťovat tak, že se o svůj vzhled úplně přestanou starat. Jste celý den schopná strávit ve starém pyžamu, místo stylového účesu si vystačíte s drdolem na hlavě a rtěnku máte doma jen vystavenou na poličce? Oba extrémy nejsou podle odborníků zdravé. Vyzkoušejte se postupně vrátit s vaší oblíbené kosmetické rutině a sama pro sebe se čas od času „zkrášlete“. Uvidíte, že se hned budete cítit lépe! 

Foto: Shutterstock 

Zdroj: Mayo Clinic Health System, Christine Hueber, National Sleep Foundation

Autorka: Lucie Janotová

Tagy:
1 Komentář
  1. Romana Mlynářová 4 týdny ago

    To mi chybí, lépe se orientovat sama v sobě, super rady

Napište komentář

©2022 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account