Deset stupňů pod nulou, studené jezero nebo káď plná ledu, plavky a čepice. I když je tato kombinace mezi lidmi čím dál populárnější, ne všichni otužilci využívají její plný potenciál. Jaké jsou základní principy pro to, aby byla chladová terapie co nejúčinnější?

1. Princip: NASTAVTE SI SVOU MYSL

Pokud jste se už někdy otužovali nebo chcete s otužováním začít, asi víte, že mysl občas není moc dobrým parťákem. Hledá totiž výmluvy, proč to zrovna dnes (zase) nevyjde. Abyste se vyhnuli neúspěchu, je hned na začátku klíčové mít správný mindset.

Jak to udělat? Řekněte si, proč se chcete otužovat a jaký v tom vidíte smysl. Ideální je mít vnitřní motivaci, která vychází z vašich vlastních potřeb, nikoli zvenčí. Když pak přijde den, kdy naskakuje jedna výmluva za druhou, připomenete si svůj záměr a vsadím se, že to určitě nevzdáte.

Samozřejmě se může stát, že budete nemocní nebo se opravdu nebudete cítit dobře. V takové chvíli vám pomůže růstové nastavení mysli. Nezačnete se litovat a stavět do role oběti, ale budete vědět, že i když ten den vynecháte, nic se neděje, protože zítra přijde další příležitost.

MŮJ TIP: Doporučuji si založit deník, do kterého si budete zapisovat délku a své pocity týkající se chladové terapie. Na začátek můžete připsat, proč chcete s chladem pracovat a co se od něj chcete naučit. Za pár týdnů pro vás budou záznamy cennou zpětnou vazbou.

2. Princip: MĚJTE ODVAHU A VNITŘNÍ SÍLU

I já to znám – dny, kdy jsem ve sprše a chci otočit kohoutek tak, aby tekla teplá voda. Práce s chladem je ale o odvaze. Zároveň nad procesem nesmíte moc přemýšlet a prostě do něj jít po hlavě. Můžete si pomoci samurajským pravidlem 3 vteřin: cítíte, že chcete něco udělat? Udělejte to hned, jinak se vás mysl pokusí zmást.

Pokud tento krok za hranice své komfortní zóny opravdu uděláte, zvýší se vám vnitřní síla, která s každou dávkou chladu dále roste a bude vám oporou i v jiných životních situacích. Věřte mi, je to nádherný pocit.

3. Princip: NAJDĚTE ROVNOVÁHU

Opakem odvahy a vnitřní síly je sebeláska a jemnost. Mezi nimi budete muset najít rovnováhu, a to může být někdy opravdu těžké. Když jsem s chladem začínala, soutěžila jsem s ostatními, kdo z nás vydrží ve vodě déle. Kvůli tomu jsem se ale začala cítit více unavená a nemocná. Nechápala jsem proč, než mi došlo, že jsem svému tělu ubližovala narušenou harmonií.

Hledání rovnováhy je sice nekonečná cesta sebepoznání, ale je to také velká zábava. Časem ucítíte takovou blaženost, že už nebudete chtít přestat. Pokud se uvolníte, můžete zažívat opravdu nádherné stavy rozšířeného vědomí. Trik je však v tom, zůstat bdělý a praktikovat chladovou terapii dlouhodobě.

4. Princip: BUĎTE TEĎ A TADY

Během otužování se docela jednoduše může stát, že vám začnou myšlenky utíkat takovým směrem, že začnete podvědomě s chladem bojovat. To ale není dobrá cesta. Čím více jste stažení, tím více energie vaše svaly a tělo spotřebují. Jakmile ale chlad přijmete, dokážete se lépe uvolnit a celá zkušenost s ním je mnohem příjemnější. Proto je velmi důležitá všímavost (mindfulness), díky které jste přítomní ve svém těle (teď a tady) a nenecháte se unášet svými myšlenkami.

5. Princip: VSAĎTE NA POMALOST

V dnešním uspěchaném světě je pomalost velmi důležitá, v případě chladové terapie to platí dvojnásob. Pokud budete spěchat nebo závodit, můžete se paradoxně úplně zabrzdit a dostat se tak na mnohem nižší bod, než ze kterého jste začínali. Jestliže chcete, aby byl chlad vašim kamarádem na celý život, ne jen chvilkovou záležitostí, je třeba se mu věnovat dlouhodobě v menších dávkách.

MŮJ TIP: Začněte si nejdříve otužovat končetiny, poté přidávejte další části těla.

6. Princip: NEZAPOMEŇTE NA CYKLIČNOST

Největší mýtus o biohackingu a osobním rozvoji obecně je, že bychom všichni měli dělat daný návyk každý den. U mužů to sice může být výhodnou strategií, u žen právě naopak. Co nám na začátku prospívá, může pak v dlouhodobém hledisku spíše ublížit. Proto doporučuji sladit otužování s vaší cykličností a tuto pravidelnost pak dodržovat. Pokud si systém nenastavíte, může se stát, že skončíte ještě dřív, než vůbec začnete.

 

Tak ať vás cesta s chladem baví! 🙂

 

Autorka: Veronika Allister

Foto: se souhlasem Veroniky Allister

Tagy:
3 Komentářů
  1. carter odell 5 měsíců ago

    Výborná rada. Co můžu říct, tak otužování je na vzestupu na místech, která často navštěvuji. Sám jsem si před časem začal ráno dávat ledové sprchy a je to fantastické. Myslím si však, že nejlépe je kombinovat s polárním opakem, saunou. V současné době často navštěvuji veřejnou saunu poblíž našeho domova, ale doufáme, že si s manželem v blízké budoucnosti pořídíme vlastní saunu. basketball stars

  2. Hanka Vránová 9 měsíců ago

    Super tipy. Co si tak všímám ve svém okolí, tak je právě otužování v poslední době čím dál populárnější. Sama jsem si před časem také začala po ránu dávat ledové sprchy a je to paráda. Podle mě je ale ideální to kombinovat s opačným extrémem, tedy se saunováním. Já v současnosti chodím do jedné veřejné sauny nedaleko od našeho domu, ale časem bychom chtěli s manželem investovat do vlastní kombinované sauny.

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account