169

Celer je zelenina, koření i lék, o kterém věděli již ve starém Egyptě. Ve formě hranolek jej milují i ti, kdo mu jinak moc nefandí. V čem je jeho síla a proč byste ho na svůj jídelníček měli zařadit i vy?
Hranolky jsou fritované nebo pečené malé hranoly nejčastěji z brambor. Připravují se fritováním v oleji ve fritovacím hrnci nebo pečením na plechu, popřípadě i smažením na pánvi. Brambory je však moudré vyměnit za křupavý a aromatický celer, jenž má řadu zdravotních výhod, které vás mohou překvapit.
Celer je skvělým zdrojem důležitých antioxidantů
Celer je původně bahenní rostlinou. To ovšem neznamená, že nemá co nabídnout. Obsahuje vitamin C, betakaroten a flavonoidy. Je také skvělým zdrojem fytonutrientů, o kterých bylo prokázáno, že snižují výskyt zánětů v zažívacím traktu, buňkách, krevních cévách a orgánech. (A pozor, celer a celerová semena obsahují přibližně 25 protizánětlivých sloučenin.)
Celer podporuje trávení
Antioxidační a protizánětlivé živiny v celeru jsou známé, ale jak to má tahle kořenová zelenina s trávením? Jednoduše. Polysacharidy na bázi pektinu, včetně sloučenin známých jako apiuman a apiin, snižují výskyt žaludečních vředů, pozitivně ovlivňují sliznici žaludku a modulují žaludeční sekrece. Chrání tak trávicí trakt. Navíc nelze nezmínit ani vysoký obsah vody v celeru. Jedná se o téměř 95 procent! Přidejte k tomu štědré množství rozpustné a nerozpustné vlákniny a už se na hranolky budete dívat docela jinak.
Ostatně, jeden šálek celerových „tyčinek“ poskytuje asi 5 gramů vlákniny. Jen kvůli nim nevyhazujte listy! To je ta část celeru, jenž má nejvíce vápníku, draslíku a vitaminu C. Pamatujte však, že se jejich konzumace doporučuje do jednoho nebo dvou dnů od nákupu.
Celer má nízký glykemický index
Když budete jíst celer, obohatíte své tělo o vitaminy A, K a C, ale také minerály, jako je draslík. Uvedená kořenová zelenina zároveň vyniká nízkým obsahem sodíku a nízkým glykemickým indexem, což znamená, že má pomalý a stálý účinek na hladinu cukru v krvi. Tak co, už chystáte ony hranolky? Nejlepší jsou ty z trouby!
Dobrota bez zbytečných kalorií
Celer oloupejte, odřízněte vršek i spodek a nakrájejte ho na plátky (silné asi 1 centimetr). Z těch potom vykouzlete hranolky. Ty povařte v horké, osolené vodě (1 až 2 minuty). Slijte, vhoďte je zpět do hrnce a promíchejte s trochou oleje a kořením. Skvělé je třeba kari či sušený česnek. Proházejte, dokud se hranolky rovnoměrně neobalí. Následně je vyskládejte na plech a pečte v troubě předehřáté na 220°C (20-25 minut).
Foto: Shutterstock
Autorka: Šárka Mikulová

©2022 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account