Pohovor vás může dostat do firmy a nastartovat tak vaši novou kariéru, nebo může také skončit odmítnutím. Svoji roli hraje mnoho faktorů. Často ale může rozhodnout pár (ne)vhodně zvolených slov při odpovídání na otázky, které dostanete. Některé z nich mohou být pěkně záludné..existuje na ně vůbec „správná“ odpověď?
CO VÁS V PRÁCI NEBAVÍ ? 
Tady se nevyplácí „co na srdci, to na jazyku“. Ačkoliv se upřímnost a otevřenost u pohovoru velmi cení, v tomto případě je dobré se zastavit a svá slova dobře zvážit. Naprostá otevřenost bez rozmyslu by vás mohla rychle vyprovodit ze dveří. Než o konkrétních činnostech je lepší mluvit obecněji o typu/charakteru úkolů a aktivit.
Vhodná odpověď může vypadat takto: 

Samozřejmě se vždy najde nějaká činnost nebo úkoly, které mě baví méně, nebo mi tolik nevyhovují, ale beru to tak, že takové činnosti jsou součástí každé práce. Vždy se snažím na jednotlivých úkolech najít jejich smysl a hlavně takové úkoly neodkládám na neurčito. Na úkoly/aktivity se vždy dívám hlavně z pohledu jejich důležitosti a významu. Pokud bych ale měla jmenovat typově činnosti, které mi vyhovují méně, pak bych zmínila prodej, nabízení produktů a přesvědčování zákazníka.

CO VÁM V PRÁCI NEJVÍC VADÍ?
Není vhodné být příliš kritický, ale zároveň byste měli uvést alespoň jednu konkrétní věc. Nepůsobí moc důvěryhodně, když řeknete, že vám nevadí nic. Tím byste si mohli zbytečně snížit kredibilitu odpovědí na další otázky.
Vhodná odpověď může vypadat takto:

Myslím si, že jsem velmi tolerantní a flexibilní, ale v práci nemám ráda, když ostatní neplní své zadání nebo nedodržují slovo a stanovené termíny. Nevadí mi to jen z důvodu, že by to ovlivňovalo moji práci, ale celkově to narušuje chod a plynulost procesů v celé firmě. 

ZA JAK DLOUHO OČEKÁVÁTE POVÝŠENÍ?
Může to být chyták, protože většinou v této fázi výběrového řízení neznáte podrobně interní systém hodnocení a povyšování ve firmě. Je dobré zmínit, že si uvědomujete, že povýšení neberete jako samozřejmost po odpracování x let, ale jako výsledek přínosné práce pro firmu.
Vhodná odpověď může vypadat takto: 

Neznám poměry ve firmě a vzhledem k tomu, že jsem ještě nebyla ani zaměstnána, je podle mě předčasné mluvit a uvažovat o povýšení. Povýšení rozhodně neberu jako samozřejmost. Každá firma i pracovní pozice je jedinečná a záleží na mnoha faktorech. Povýšení beru jako výraz poděkování firmy zaměstnanci za přínosnou práci a jeho výkon. Povýšení jako takové pro mě není jediný a primární faktor spokojenosti. Mnohem důležitější je pro mě pracovní prostředí, vztahy na pracovišti a možnost smysluplně přispívat k rozvoji firmy.

CO MI POVÍTE O VAŠEM PŘEDCHOZÍM ZAMĚSTNÁNÍ?
Nebylo to nic moc, šéf byl blbec a rozešli jste se ve zlém? Opět tady platí, že 100% otevřenost není příliš přínosná a je vždy potřeba volit slova diplomaticky. Vždy se snažte najít pozitiva a zdůraznit je.
Vhodná odpověď může vypadat takto: 

Pracovala jsem v malé exportní firmě. Před časem jsem ale došla do bodu, kdy jsem si uvědomila, že firmě nedokážu přinést více přidané hodnoty a navíc mě osobně už práce nepřináší radost a naplnění. Rozhodla jsem se tedy porozhlédnout po trhu práce, přijmout nové výzvy a využít své zkušenosti a schopnosti. 

CO MŮŽETE NABÍDNOUT VÍC NEŽ OSTATNÍ / PROČ BYCHOM MĚLI VYBRAT PRÁVĚ VÁS?
Je těžké hodnotit se v souvislosti s ostatními, když nevíte (a nejspíš ani nebudete vědět), kdo ve výběrovém řízení stojí proti vám. Proto je dobré především zmínit své silné stránky a zkušenosti, vždy především v závislosti na pozici, požadavcích a firmě, kam se hlásíte.
Vhodná odpověď může vypadat takto: 

Nedokážu posoudit kvalitu, zkušenosti a schopnosti ostatních uchazečů. Každopádně já jsem připravena přinést své dosavadní zkušenosti a schopnosti a využít je ve prospěch vaší firmy. V práci jsem efektivní, umím se rychle rozhodovat a myslet analyticky. Mám x let zkušeností v oboru a neustále se snažím rozvíjet a učit, abych udržela krok v této dynamické době. 

KDE SE VIDÍTE ZA 2/5/10/x LET?
Tato otázka je legendární a i přesto, že se jí spousta personalistů již vyhýbá, stále vás může u pohovoru často potkat. Je dobré na ní být připravený. Otázku je dobré diplomaticky obejít, s tím, že vy sami nevíte, jaké bude směřování firmy v následujících letech, tudíž nemůžete ani vědět, jak se bude vyvíjet vaše případná pozice a celkově kariéra.
Vhodná odpověď může vypadat takto: 

Vzhledem k tomu, že neznám dlouhodobou strategii firmy, ani nevím, jakým směrem se chce/bude v následujících letech ubírat, nemohu ani vědět, jak se bude vyvíjet moje pozice a kariéra v případě, že bych byla přijata, jelikož to s tím úzce souvisí. Pokud mohu být tak smělá, ráda bych se zeptala já vás, jak vidíte vývoj firmy v následujících x letech? 

JAK BYSTE MĚ HODNOTIL/A JAKO TAZATELE?
Asi nemusím zdůrazňovat, že byste měli především zmínit pozitiva pohovoru, i přesto, že si personalista třeba nevedl příliš dobře. Dobře působí, když zdůrazníte, že vy sami v této roli (pravděpodobně) nemáte žádné nebo ne příliš velké zkušenosti a nejste schopni to objektivně posoudit.
Vhodná odpověď může vypadat takto: 

To je velmi těžká otázka, nemám ve vaší roli (téměř) žádné zkušenosti a proto bych nerada hodnotila. Avšak oceňuji, že jsem se o pozici dozvěděla vše, co mě zajímalo a pohovor jste vedl/a pro mě příjemně. 

 


Uvedené příklady slouží jen jako příklady a inspirace a rozhodně nic negarantují. Při odpovídání na otázky během pohovoru musíte vždy brát v potaz aktuální situaci, pozici, vaše zkušenosti, vaši pracovní situaci a celý kontext. Věřím však, že vám článek pomůže na cestě za novou kariérou. Hodně štěstí

0 Komentářů

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account