Sympatická žena plná energie, ze které hned cítíte, že svou práci dělá s opravdovou vášní a nadšením. Natálie Kazíková stojí spolu se svým bratrem v čele rodinné firmy Heaton, jejíž součástí je také značka Gynella. Tu jistě dobře znáte z naší série článků, jež se věnují intimnímu zdraví, a také z podcastu #dolebezstarosti. V rozhovoru se s námi Natálie podělila nejen o další směřování značky Gynella, která oslavila již páté narozeniny, ale například i o to, zda se dá u rodinného podnikání oddělit práce a soukromí, či další zajímavosti.
Co pro Vás bylo největší výzvou, když jste přebírala rodinný podnik s nadnárodní působností?
Převzala jsem ho společně s bratrem a musím říct, že naši rodiče byli velmi stateční, když nám dokázali předat odpovědnost a zároveň ustoupit do pozadí. Věřili, že to zvládneme, a já doufám, že jsme je nezklamali. To pro mě byla asi ta největší osobní výzva – nezklamat je a uspět v tom, co dělám, aby firma i nadále rostla. To se zaplaťpánbůh děje. Chci, aby lidé, kteří u nás pracují, cítili, že mají naši podporu, a aby věděli, že firma má budoucnost, i když její zakladatelé už nejsou přímo ve vedení. Ale rozhodně to není jednoduché.
Mluvím vám rodiče ještě do řízení, nebo už opravdu nechali vše na vás?
Záleží jak do čeho. Stále jsou věci, které si drží, a já jsem za to ráda. Nicméně hodně toho už nechávají jen na nás, hlavně tu operativu.
Nějakou dobu jste pracovala a žila v zahraničí. Jak Vás tyto zkušenosti ovlivnily? Promítají se třeba nějak i do Vašeho působení v rámci firmy?
Myslím, že každý, kdo v mládí vycestuje, získá obrovskou školu života. Už během studií na vysoké škole jsem jezdila do Irska a jako spousta jiných pracovala v baru. Bylo to zábavné, ale zároveň náročné. Najednou jsem byla v cizím prostředí s minimální znalostí angličtiny, musela jsem si sama najít bydlení, práci a komunikovat s lidmi. Zpočátku to bylo hodně těžké, při první návštěvě mi bylo 22, pak jsem se ale vracela další tři roky. Po vysoké přišla ještě větší výzva – odletěla jsem na Nový Zéland a do Austrálie. A to už je dost daleko na to, abyste volali domů o radu. Tenkrát byly navíc mezinárodní telefonáty hodně drahé, platit se muselo i v internetové kavárně a k tomu časový posun 12 hodin. Ale to, že je to opravdu daleko a nemáte nikoho za zády, kdo by vás vytáhl z průšvihu, vás naučí se o sebe postarat. Jasně, některé okamžiky byly velmi těžké, člověk proplakal den i noc, ale na druhou stranu se pak jiné dny a noci dobře bavil. Zkrátka se naučíte, že co si sami neuděláte, to nemáte.
Díky tomu jsem se dokázala natolik otrkat, abych věděla, že se v životě mám spoléhat sama na sebe, protože tam nikdy nebudou lidé, kteří by dělali věci za mě. To se mi teď určitě vyplácí a myslím si, že jsem se naučila být pracovitá, protože pokud něco neudělám, tak to jednoduše nebude. Mám ráda citát Arnolda Schwarzeneggera: „Buď máš výsledky, nebo výmluvy. Obojí mít nemůžeš.“ A já si k tomu ještě dodávám, že výsledky přijdou pouze tehdy, pokud se o ně aktivně zasloužíte. Život v zahraničí mi tak dal nesmírně cenné zkušenosti, ze kterých dodnes čerpám.
Již dříve jste říkala, že s Gynellou jste si tak trochu splnila sen a že se Vám daří zatím vše, co jste chtěla. Platí to stále?
Ano, to určitě stále platí. Gynella vlastně vznikla několik let poté, co jsem začala pracovat v Heatonu, a byla prvním brandem, u kterého jsem mohla být od samého začátku. Od celého vývoje, přes spolupráci s továrnou, vymyšlení celkového konceptu značky, jak budou vypadat krabičky i to, co od té značky chceme v budoucnu očekávat. Bylo krásné být u zrodu a sledovat, jak se značka vyvíjí. Mohla jsem si s ní projít už pár let, vidět výhody, nevýhody, příležitosti i různá rizika. Tak trochu tím žiju, samozřejmě i těmi dalšími produkty, které společnost má, ale tohle na tom bylo to krásné.
Než se zaměříme na Gynellu, je důležité říci, že je jen jednou z částí portfolia společnosti Heaton, což je farmaceutická firma. Za veškerými produkty tak stojí nejrůznější výzkumy a například u Gynelly se tak nejedná pouze o kosmetické produkty.
Gynekologické portfolio bylo prvním, s nímž Heaton v roce 2006 vstoupil na trh. První registrované produkty byly z oblasti gynekologie, a právě této kategorii jsme věnovali největší pozornost. Naším cílem bylo, aby portfolio zahrnovalo nejen léčivé přípravky, ale také komplexní řešení pro ženy procházející různými obdobími života, od fertilního věku až po menopauzu, a pro nejrůznější zdravotní výzvy, jimž čelí. Vnímali jsme to jako krásnou příležitost přinést produkty s něčím navíc, jež pozitivně ovlivní život ženy, protože jí pomohou s obtížemi, které bývají dosti nepříjemné a navíc poslouží i jako prevence.
Gynekologie však není jedinou oblastí, na kterou se zaměřujeme. Nabízíme také léky pro pacienty s onemocněním ledvin, urologické léky a mnoho dalších produktů. Naše portfolio je velmi široké, a to mluvíme pouze o České republice, v zahraničních pobočkách se jeho složení liší podle specifických potřeb jednotlivých trhů.
Jaké největší výzvy přináší tento intimní sektor? V čem je Gynella výjimečná či specifická oproti jiným produktům pro intimní péči?
Produktů na intimní zdraví je obecně spousta a výběr je široký, ale jak už jsem zmínila, my se snažíme přinést něco navíc. Máme třeba produkty na bázi stříbrných iontů, které přinášejí alternativu pro ženy trpící chronickými infekcemi. Tyto produkty mohou používat dlouhodobě, nebo pokud již bylo nutné nasadit antibiotickou léčbu, pak jsou naše produkty vhodné jako následná péče pro návrat přirozené rovnováhy. Díky stříbrným iontům dokážou i ochránit. Navíc ne každý brand nabízí ucelenou řadu, ze které si dokážete vybrat produkt na vyřešení jakéhokoliv problému, s nímž se zrovna potýkáte, což je další naše výhoda.
Gynella se však zaměřuje nejen na ženy, ale i na dívky od útlého věku, protože ty potřebují zcela jiné produkty než dospělá žena?
Je to tak, protože už malé holčičky by se o sebe měly starat. Maminky by je měly naučit, jak o sebe pečovat, a to nejen v tom ohledu, že si mají čistit zoubky a umývat si vlásky, ale právě i to, že je potřeba starat se o intimní partie. Ony si na to zvyknou a můžou tak předejít různým problémům v dospělosti. Sama mám malou dceru, která už je natolik zvyklá o sebe pečovat, že pokud zapomenu vzít na dovolenou intimní mýdlo, dostanu vynadáno.
Co myslíte, že by pomohlo k větší edukaci a osvětě v tomto směru? Cílíme na maminky, ale mohla by třeba nějak pomoci i škola či lékaři?
Zrovna nedávno donesl můj jedenáctiletý syn ze školy výborný leták, nebo takové tři stránky to byly, o sexuálním životě a co ho může potkat, když si najde holku. Krásný materiál, u kterého jsem se i pobavila. A on mi to hodil na stůl s tím, ať se kouknu, o čem si povídali, ale že to si přece najde na internetu. To je pro ně místo, kde můžou najít odpovědi. Bohužel, je tam i spousta nesprávných informací, takže pak je tu samozřejmě škola a rodiče. Případně influenceři, kterým naslouchají, ale tam je třeba, aby je nasměrovali na tu správnou cestu, kde najít relevantní odpovědi na jejich otázky. Mladí dnes nejvíce koukají na videa a na Instagram, je to pro ně nejpřijatelnější místo pro získávání informací. Jak jsem se přesvědčila, tak škola v tomto příliš nefunguje.
Gynella právě oslavila pět let. Jaké jsou vaše cíle a vize pro další roky? Kam byste značku rádi posunuli?
Značku už jsme poměrně dost naplnili produkty, které dokážou vyřešit nejrůznější obtíže, ale stále jsou oblasti, které ještě můžeme doplnit. Například se o to snažíme v oblasti menopauzy, aby u nás ženy našly řešení nejen pro vaginální obtíže, ale celkově pro symptomy související s menopauzou. Hledáme produkt, který bude opět přinášet něco navíc. Také chceme s Gynellou více do světa. Jsme sice již ve dvaceti sedmi zemích, ale teritorium stále rozšiřujeme.
Lze srovnat, jestli je v zahraničí lepší či horší edukace a povědomí o intimním zdraví než u nás?
Řekla bych, že je to země od země. Někde lidé opravdu dbají o své zdraví a investují spoustu peněz do samoléčby, pak jsou státy, kde co řekne doktor, to je svaté. No a nakonec jsou země, ke kterým si myslím, že patříme i my, kde to lidé berou tak „lážo plážo“. Mávnou rukou, že to bude dobré a přejde to. Jenže ono ne, nepřejde to a přichází velký problém. Každá země se chová úplně jinak, proto i promování produktů a uvádění na trh se liší. Vždy potřebujeme mít lokání partnery, kteří se na daném trhu orientují a rozumí mu. Poznali jsme při otevírání dalších a dalších poboček, jak se jednotlivé země liší. Už i Slovensko je trochu jiné, také Rumunsko, odlišné je Německo a Singapur už je úplně něco jiného. Vše je vždy dáno místní kulturou.
Jaké jsou hlavní pilíře, na nichž Gynella stojí?
Značka stojí na inovativních produktech, které nabízejí vždy něco navíc. Stojí na ucelené řadě a širokém portfoliu a my se snažíme ke každému produktu mít a průběžně dodělávat studie, abychom ukázali, že skutečně funguje a je pro pacienta/zákazníka přínosem.
Dá se vysledovat nějaký vývoj či posun v oblasti intimní péče? Například určité trendy mezi spotřebiteli?
To je dobrá otázka. Hodně diskutujeme s našimi výrobci, kteří třeba dají doporučení na základě studií, které vyšly, nebo co se z jejich odborného pohledu zdá, že na trhu chybí. Vycházíme i z diskuzí s lékaři, kteří vidí, co je možná díra na trhu a kde třeba nejsou schopni pacientkám nabídnout nějaké vhodné řešení. To je takový základ, na základě kterého se rozhodujeme. Potom už je tady naše R&D oddělení, které stanoví, co by mohlo být tím produktem přinášejícím řešení v dané oblasti.
Ženy také často chodí k lékaři s těmi stejnými obtížemi a je-li dostupný produkt, který si mohou samy naordinovat, usnadní to život všem. Jen, jak říkají i lékaři, je potřeba, aby žena vnímala své vlastní tělo.
Je to tak, některé ženy chodí za lékařem každý měsíc, opakuje se stejný rytmus, stejná infekce, a někdy jsou ti lékaři už nešťastní a nevědí, co s danou ženou dělat a co jí nabídnout. Takže i z tohohle pohledu je důležitá prevence. Neřešit pouze následek, ale především příčinu. Snažit se předcházet tomu, aby se žena dostala do určité cyklické fáze, kdy pořád chodí za lékařem a hledá řešení.
Měla byste nějakou radu pro ty, kdo vstupují do rodinného byznysu? Jak třeba oddělit práci a rodinu, nebo se vyhnout nějakým třenicím?
To je těžká otázka. Myslím si, že každý člověk je v něčem dobrý a je potřeba, aby si uvědomil v čem, a to pak rozvíjel. Není dobré pasovat se do nějakých rolí, to každého spálí. Hodně důležitý je i vzájemný respekt. Neříkám, že je to vždy jednoduché, přicházejí i těžké chvíle, ale je potřeba, aby se s tím ta rodina naučila žít. Potom si každý musí i jít svou vlastní cestou a nastavit si svůj život. Stále jste rodina, i když vlastníte nějakou firmu. Je jedno, kolik je vlastníků, každý musí mít své teritorium.
Vždy si říkám, že bych se ráda pobavila s dalšími lidmi z rodinných firem, jak to mají oni. Když jsem například mluvila s jedním s našich partnerů z nordických zemí, který má tři syny, tak mě zajímalo, jak vycházejí. Dva z nich pracují v rodinné firmě. A on mi řekl, že se perou, ale vždy to pak dobře dopadne.
Další věcí je, že ti rodiče musejí mít dostatek důvěry a odvahy na to, aby nechali děti samostatně pracovat. Musí se samozřejmě nejprve nastavit ta teritoria, aby vše fungovalo. Také je třeba mít na paměti, že jde o byznys, a to je jediné, co by se mělo řešit. Rodinu potom řešit v rámci rodiny, ne ve firmě. Ale není jednoduché to oddělovat.
Rodinné firmy zpravidla staví na hodnotách, které bývají v symbióze s těmi životními. Na čem stavíte vy?
Otevřenost, jelikož jsme rodinná firma, opravdu si zakládáme na tom, že za námi lidé mohou přijít s čímkoliv. I když uděláte sebevětší průšvih, je lepší ho přiznat a hned vyřešit, nezametat nic pod koberec. Ono to stejně vyplave a v rodinné firmě se to stane hodně rychle. Takže ta otevřenost je pro komunikaci strašně důležitá. Pak respekt, bez toho se nikam nikdo nedostane, a profesionalita je také zásadní. Protože chceme být vnímáni, ať už našimi dodavateli nebo našimi partnery a zákazníky, jako seriózní partner, který se chová férově a vystupuje tak, že na něj i oni mohou být pyšní a spolupracují s ním rádi. A pak je tam samozřejmě ještě důvěra, ta tam zkrátka musí být.
Jak vypadá Váš běžný pracovní den? Je v něm prostor i na osobní život?
Já jsem možná trochu šílená, čas pro sebe mám totiž od šesti do půl osmé ráno. Jelikož mám výborného manžela, který se ráno postará o výpravu mládeže do školy, i když by to už taky mohla zvládat sama, ale ony se děti prostě nevzbudí na budík. V 5:20, někdy v 5:30 odcházím z domu. Musím dojet z Plzně do Prahy, kde si jdu zaběhat. Pak přijdu do kanceláře, už taková rozdováděná, a odžiju si ten pracovní den. V pondělí je to jedna schůzka za druhou, až si někdy říkám, že to snad není možné. Úterky už se také začínají dost horšit. A pak je samozřejmě spousta věcí, které na vás vyskočí během dne a je potřeba je vyřešit. V tom vlastně spočívá velká část mé práce, být takovou podporou pro jednotlivá oddělení, když potřebují něco vyřešit. Pak je tu ale další část, Business Development, tedy vše, co se týká nových produktů, diskuse s dodavateli a nastavování podmínek. Spolu s exportem mě tohle baví asi nejvíc, protože se stále někam jezdí, jsem v kontaktu s lidmi, vymýšlejí se nové věci.
Zpravidla nepřesahuji v práci pátou hodinu, už proto, že jsem brzko ranní člověk, kdy se mi i nejlépe přemýšlí. Odpoledne už jsem hodně v útlumu, takže jedu domů, za hodinku cesty ještě vyřídím nějaké telefony. Doma se pak vrhám na vaření večeře, protože děti si zvykly na teplou večeři. Pak nakrmím kočky, poklidím vše, co ostatním odpadlo od ruky, v devět večer si sednu k televizi a o pět minut později už spím.
Tohle je takový běžný den, když jedu na veletrhy nebo konference, trochu se to liší. Tyhle události jsou důležitou součástí mé práce, potkávám zde lidi z různých zemí a oblastí, zjišťuju, co se kde děje, co řeší a jak. Jednoduše sdílení informací, které je, myslím si, strašně důležité a inspirující.
Ono je vždy důležité poznat kulturu určité země, aby třeba člověk nevědomky neudělal nějaké faux pas.
Je to tak, například taková, dala by se říct, hloupost jako jsou vánoční dárky. Jenže my je nemůžeme poslat všem. Polovina partnerů Vánoce neslaví, ne každý slaví Nový rok, takže musíme přání ohnout tak, aby bylo neutrální. Na takové věci ale musíte pamatovat. Vždy, když někam jedu, snažím se o dané zemi si něco načíst, zjistit si alespoň základní kulturní odlišnosti, aby člověk neudělal chybu třeba hned při pozdravu. Například při jednání s čínskými partnery je i v podání vizitky velký rozdíl. Mnohdy je dobré se trochu opičit, pokud něco dělají, dělám to podle nich. Říkám si, že takhle to nemůžu pokazit. Už tím, jak k nim přistupujeme, tak poznají, jací jsme lidé a jestli je respektujeme. To je okamžik, kdy už se nastavuje i nějaký vztah a otevírají se dveře – nebo také ne.
Umíte vůbec někdy vypnout? Přeskočit z toho pracovního módu do klidu?
To je něco, co jsem se musela naučit, ale dnes to už umím výborně. Když zavřu dveře kanceláře, už nepracuju. Jistě, ne vždy se to podaří, může se objevit problém, který zkrátka potřebuji dořešit, ale z osmdesáti procent se dokážu odstřihnout. Jednoduše vypnu a řeším rodinu, kočičky, prostě žiju v jiném světě. Podobně i o víkendu, který je od toho, aby si člověk odpočinul. Takže pokud chodím po lese, přemýšlím jen o tom, jestli najdu nějakou houbu. Je to velké přemýšlení, ale jsem u toho spokojená Stejně tak se snažím respektovat i kolegy, takže jim nepíšu o půlnoci nebo v neděli večer. Nedělám to, protože i oni si potřebují odpočinout a vše se dá vyřešit další den. Takže přepínání mezi prací a soukromím už umím výborně. Trochu horší bývá dovolená, to vždy trvá tak tři dny, než si zvyknu, ale pak už jsem také v pohodě.
Jak se Vám podařilo vytvořit si, tak dokonalý balanc?
Podle mě kolem sebe musíte mít fakt partu dobrých lidí. Tak dobrých, že zkrátka víte, že to zvládnou. Když odjíždím, mám čistý stůl a nenechávám věci rozpracované. A když už ano, někomu předám vše potřebné a kdykoliv mi může zavolat. Což zpravidla nedělají, a tak vím, že jsou dostatečně schopní a během mé nepřítomnosti se nic nestane. Navíc nikdy neodjíždíme celá rodina, takže je vždy někdo dostupný. Ale tahle naše parta to nepotřebuje, jsou schopní fungovat samostatně, což je krásné. Takže dobrý tým je základ, jak pro firmu, tak pro život.
Můžeme prozradit nějaké novinky, které Heaton chystá?
Budeme například rozšiřovat antibiotické portfolio, s jednou novinkou přijdeme letos a s další v příštím roce. Této oblasti teď věnujeme velkou pozornost, protože se bude jednat o opravdu originální produkt, který ještě není na trhu.
Autor: Kristýna Solničková
Foto: se souhlasem Natálie Kazíkové