Lenka Křížová již mnoho let pracuje v korporátním prostředí a neměnila by. Ptáte se proč? Společnost Unilever je totiž jiná, a to jak ve svém přístupu k zaměstnancům, tak i v nastavení hodnot. Lenka nyní jako Business Unit Leader vede divizi Home Care a své zkušenosti předává v rámci mentoringu těm, kteří na sobě chtějí pracovat a posouvat se dál.
Kudy vedla Vaše cesta do světa velkých společností? Vždy vás to táhlo do oblasti obchodu a marketingu, nebo jste původně směřovala jinam?
Vždy mě lákalo mezinárodní prostředí, byl to takový můj sen pracovat v mezinárodním obchodě nebo diplomacii. Hodně mě bavila reálná data, strategie, čísla a i určitý přesah kreativity. Chtěla jsem dělat něco, kde uvidím konkrétní dopad, aby mi práce dávala smysl. Takže jsem poměrně brzy věděla, že mě oblast businessu bude naplňovat.
Do společnosti Unilever jsem nastoupila v roce 2010. V té době jsem dokončovala studium na VŠE, zároveň jsem měla po magisterském studiu na rakouské univerzitě. V rámci firmy jsem se zapojila do regionálního Brand Development týmu značky Domestos, který tehdy působil v Praze. Šlo o moji úplně první roli v Unileveru, v níž si člověk vyzkoušel jak pracovat se značkami a čísly, jak číst analýzy a vyhodnocovat je. Následně jsem se změnou organizační struktury přesunula na rok do Budapešti, kde se tehdy nacházela centrála brand marketingu pro český a slovenský trh. Po návratu jsem pracovala na různých pozicích v kategoriích Personal Care a Home Care.
Když zpětně srovnáte pracovní prostředí v Maďarsku a u nás, jsou tam znát nějaké rozdíly?
Stále jde o jednu firmu, takže rozdíly nebyly nikterak velké, máme stejné procesy a kulturu. Největší nevýhodou však bylo, že jsme neměli tak blízký kontakt s českými a slovenskými zákazníky a spotřebiteli. Komunikace trvala přirozeně dále a nebyla tak efektivní. Ale myslím si, že to byla zajímavá zkušenost nahlédnout do způsobu práce v jiné zemi. Zároveň bych řekla, že se maďarští kolegové hodně učili i od nás, z našeho přístupu. V Čechách a na Slovensku se snažíme věci aktivně posouvat a zlepšovat, jak nejrychleji to lze.
Nějakou dobu jste ale i působila v jiné zahraniční společnosti. Lze srovnat fungování jednotlivých firem, kdy navíc každá působí ve zcela jiném segmentu?
Ano, pracovala jsem dva roky pro Lindt & Sprüngli, švýcarskou společnost zabývající se výrobou a prodejem prémiové čokolády. Jedná se o úspěšnou firmu, které se dlouhodobě daří. Pro mě to bylo skvělá zkušenost. Měla jsem možnost poznat úžasné lidi a hodně se naučit. Společnost Lindt dbá maximálně na kvalitu svých produktů, jejich prezentaci na prodejní ploše a komunikaci směrem k zákazníkům a spotřebitelům. Švýcaři jsou známí svou precizností a zaměřením se na detail. Byla to opravdu velmi inspirativní zkušenost vidět tento přesah, jak důležitý je každý detail v rámci prémiového segmentu.
Firmy se obecně stále více soustřeďují na udržitelnost. Například u značky Savo dnes najdeme i produkty na rostlinné bázi, což jistě spousta lidí neví. Co konkrétně to znamená?
Savo pro nás představuje v kategorii Home Care největší značku, která se těší velké oblíbenosti. V letošním roce slaví 50. výročí a nás těší, že ji stále můžeme rozvíjet a přinášet nové formáty, které oslovují odlišné cílové skupiny. Slovo Savo vzniklo spojením slov sanace vody, většina lidí jej tedy považuje automaticky za synonymum pro dezinfekci a čistotu. Snažíme se však, aby značka byla moderní a přinášela nové trendy, proto naší poslední novinkou je řada Savo Botanitech. Obsahuje čisticí složky na 100% přírodní bázi, zároveň však účinně likviduje až 99.9 % bakterií a virů. Úspěšný je také vstup značky Savo do segmentu pracích přípravků.
Pro naši firmu je zároveň nesmírně důležitá udržitelnost. V rámci kategorie čisticích a pracích prostředků tuto strategii nazýváme čistá budoucnost. Naším cílem je uvádět na trh výrobky, kterou jsou kvalitní, inovativní, cenově dostupné a zároveň maximálně v souladu s životním prostředím. Snažíme se například minimalizovat obalový materiál, přecházet na složení výrobků, které je v harmonii s životním prostředím či zkracovat logistické cesty našich výrobků. Vždy však dbáme na maximální bezpečnost, která je pro nás prioritou.
V současné době vedete sekci Home Care, dříve jste působila v oblasti Personal Care, kam spadá například i Dove. Tato značka se hodně zaměřuje ve svých kampaních na sebevědomí, působení sociálních sítí na děti a podobná témata. Jak Vy osobně vnímáte tuto problematiku?
Toto je velmi zajímavé téma a jde o jednu ze základních hodnot naší firmy. Snažíme se, aby naše značky měly přesah a aktivně upozorňovaly na problémy ve společnosti. V rámci Unileveru máme několik takových příkladů. Například značka Hellmann´s se dlouhodobě věnuje tématu plýtvání s potravinami. V rámci značky Domestos podporujeme školy a školky, kdy nám již několik let běží projekt zaměřený na obnovu dětských toalet. Ty jsou bohužel často v nevyhovujícím stavu. Prostřednictvím tohoto projektu tak upozorňujeme na důležitost hygieny. Značka Dove poukazuje na to, jak je důležité budovat u dětí sebedůvěru, a to u děvčat i chlapců. Několik let jsem byla součástí těchto projektů a viděla tak, jak moc je dané téma důležité. Jsem přesvědčena, že je zásadní mluvit o tom, s čím se děti a mládež musejí dnes potýkat. Snažíme se proaktivně poukazovat na to, co s holčičkami dělá, když na ně ze všech stran útočí sdělení, že musí být dokonalé. Podobně i u chlapců, kde se jedná o neméně důležitý problém, o kterém se ne tak často hovoří.
Prostřednictví značky Dove chceme upozornit na nejrůznější problémy a investujeme velké částky do komunikace směrem k rodičům a učitelům. Ukazujeme jim, jak mohou dětem pomoci, a to prostřednictvím nejrůznějších on-line nástrojů a pomůcek. Spolupracujeme také s psychology, kteří nám pomáhají toto téma šířit aktivně ve společnosti.
Naši zaměstnanci se i v rámci několika workshopů ve školách měli možnost setkat přímo s dětmi. Slyšeli například, jak na ně působí reklamy, v nichž vidí dokonalé ženy. I já jsem byla součástí těchto týmů a úplně si vybavuji, jak to ty holčičky vnímaly a jaký to na ně mělo vliv. A jak slýcháme od rodičů, tak problémy v tomto ohledu začínají již ve velmi útlém věku, třeba pětileté děti nejsou výjimkou. Je tedy velmi důležité ukazovat dětem, že skutečná krása spočívá v něčem jiném a pomáhat, aby si uvědomily svou sebehodnotu.
Připravili jste i velké množství materiálů pro školy. Projevují o ně zájem?
Školy zájem mají, zvláště ty progresivní, které vnímají důležitost daného tématu. Bohužel, nemají to tak všechny školy. Moc bychom si přáli mít větší kapacity na šíření informací prostřednictvím i zmíněných workshopů na školách, kdy spolu s psychology děláme s dětmi různá cvičení, máme připraveny hezké materiály. Je to hodně oči otevírající zkušenost. Časová a finanční náročnost těchto aktivit je však značná. Proto jsme se rozhodli tento projekt co nejvíce přenést do on-line prostředí. Tímto způsobem máme možnost zacílit na větší množství škol a materiály mohou využít i rodiče. Těm totiž mnohdy chybí relevantní informace a dostat se k dětskému psychologovi představuje dnes velký problém.
Značka Dove jako jedna z prvních začala před 20 lety měnit vnímání krásy. Do reklam začala obsazovat reálné ženy všech tvarů, velikostí, barvy pleti apod. V tomto duchu Dove pracuje dlouhodobě a každoročně vyzdvihne nějaké aktuální celospolečenské téma. V loňském roce se jednalo o používání filtrů na sociálních sítích, jsou to toxické rady. Ačkoliv se dle psychologů u nás nesetkáváme až tak často s opravdu vyhrocenými situacemi jako například v Americe, stále se jedná o velmi silné téma. Kromě toxických rad, jimž podléhají hlavně děvčata, sem spadají i různé nesmyslné výzvy, které ovlivňují spíše chlapce a častokrát končí tragicky.
Máte program nějak věkově omezený?
Primárně cílíme na děti ve věku 14-20 let, které jsou toxickými radami nejvíce ovlivnitelné. Na workshopech jsme ale viděli, že se problém začíná projevovat už i mnohem dříve. Důvodem je přístupnost sociálních sítí.
Jste součástí mentoringových programů a zabýváte se koučováním. V čem vidíte největší přínos z hlediska osobního i pracovního?
Jsem velkým fanouškem mentoringu. Ráda pomáhám ostatním a na mé cestě pomohla spousta mentorů i mně. Ve chvíli, kdy se například někdo z kolegů chce posunout na jinou pozici či do jiného oddělení, zkušenější kolega se mu může stát mentorem a pomoci mu. Vnímám to jako velkou pomoc a velmi užitečný zaměstnanecký benefit. V zahraničí je to běžná praxe, že máte člověka, s nímž můžete věci sdílet, tvořit a vzájemně se podporovat. Co se týče koučování, absolvovala jsem půlroční certifikaci u Mezinárodní koučinkové federace. Ráda tuto metodu využívám. Vnímám, že nabízí nástroje, které mohou pomoci v různých ohledech, rozšířit obzory a ukázat nové cesty, než jen ty běžně zaběhnuté.
Můžete třeba i porovnat, zda nyní jinak vnímáte kolegy a celkově práci nebo problémy, s nimiž přicházejí, než tomu bylo před absolvováním kurzu?
Člověk určitě víc přemýšlí nad tím, co by dotyčnému mohlo pomoci a jak ho nasměrovat. Podle mě tato metoda hezky funguje a dokáže podpořit lidi v rozmanitých rozhodnutích, pokud se ocitnou na křižovatce a nevědí, jak dál. V tomto ohledu mi to dává obrovský smysl. Zároveň je to i o tom, aby si lidé našli čas, zastavili se a popřemýšleli o sobě či nějakém tématu. Vyzdvihla bych také vzájemnou inspiraci, protože spolu lidé více hovoří a dokážou se pak snáze rozhodnout, jaká cesta je pro ně správná.
V některých firmách se stává, že muži mají problém s tím, když je jejich šéfem žena. Setkala jste se s tím někdy?
Unilever je v tomto hodně unikátní a pokrokový, panuje tu genderová vyváženost. Mezi manažery jsou ženy zastoupeny z 53 %, naším cílem je mít rozmanité týmy, protože víme, že fungují nejlépe. Vždy rozhodují hlavně schopnosti a zkušenosti. Hodně si těchto našich hodnot cením.
Unilever celkově nefunguje jako typický korporát. V čem vidíte hlavní přínosy?
Domnívám se, že naše kultura má blízko spíše té, která je k vidění ve startupech. V praxi to znamená velkou otevřenost, spolupráci a inkluzi různých typů lidí. Všichni zaměstnanci si tohoto velmi cení. Pro představu, jak to funguje, mohu uvést generální ředitelku Unileveru pro Česko a Slovensko. Přestože má na starosti velkou mezinárodní agendu, nemá podobně jako ostatní svoji kancelář, dokonce ani stabilní pracovní místo. Každý, kdo není právě na Home Office, si sedne, kde je zrovna volný stůl. Všichni k sobě tak mají blíž, funguje tu skvělá spolupráce, zlepšuje to komunikaci. Další velkou výhodu vidím v tom, že i schopní nováčci mají možnost se rychle vypracovat na vyšší pozici a nemusejí čekat dlouhé roky. Již od počátku jsou přibíráni i do velkých projektů, seniorní kolegové se jim hodně věnují a dávají jim prostor se rozvíjet. Nikdo se nemusí bát říci, že něčemu nerozumí nebo že má nápad na zlepšení. Podporujeme zpětnou vazbu, každý může otevřeně projevit svůj názor. Ve všech zemích, kde firma působí, funguje tento osobní přístup, každý tak má pocit, že na něm opravu záleží.
Velkým přínosem pro nás, zaměstnance, a v důsledku i pro celou firmu je i to, že se snažíme, aby měl každý jasno v tom, proč danou práci dělá. Aby v ní viděl smysl. Pořádáme tedy workshopy, kterými by si měl projít každý zaměstnanec, což hodně pomáhá ke snížení fluktuace a včasnému podchycení případných projevů syndromu vyhoření. Funguje u nás rotace rolí, takže pokud se někdo necítí zcela dobře v tom, co dělá a je-li to možné, může si vyzkoušet jinou práci. Další věcí, kterou všichni hodně oceňujeme, je možnost práce z domova. V době Covidu se stala Home Office běžnou praxí, ale nyní firmy většinou tlačí na to, aby se lidé vrátili plně zpět do kanceláří. U nás to tak není, protože našim lidem vyhovuje, že ušetří čas cestováním do práce, práci si flexibilně řídí a jsou tak produktivnější. Celé je to o vzájemné důvěře. Existují i průzkumy, které ukazují, že nejlépe funguje model, když jsou lidé 2-3 dny v kanceláři a zbytek týdne pracují z domova. My to vidíme dnes a denně v praxi. Všichni jsou mnohem spokojenější a efektivnější, když si řídí čas podle sebe.
Vaše firma je celkově takovým průkopníkem, co se různých pracovních modelů týče. Nabízí například i možnost sdílené pracovní pozice. V čem spočívají její výhody?
Podle mě je to další z věcí, v níž může být Unilever inspirací pro ostatní. Již nějakou dobou testujeme model sdílených pracovních úvazků, který je skvělý třeba pro maminky. Když se totiž chtějí vrátit do práce, ale zároveň mít stále dostatek času na rodinu, mohou sdílet jednu konkrétní pozici. U nás se v současné době jedná o seniorní manažerskou pozici, kde zkoušíme, jak bude fungovat, když každá z manažerek pracuje na poloviční úvazek. Skvělé příklady máme v tomto například z Německa či Nizozemí. Daný model může velmi dobře fungovat a přináší benefity pro všechny strany, neboť maminky všeobecně jsou hodně efektivní, spolehlivé a pracovité.
V současné době pracuje na zkrácený úvazek přibližně 35 % všech maminek na mateřské dovolené a toto číslo se každoročně navyšuje. Sdílené pracovní pozice jsou trendem budoucnosti, který pomáhá udržet šikovné lidi ve firmě. Zároveň je i velkou školou pro jiné manažery, které naučí, že lidé nemohou být nonstop k dispozici, proto musí maximálně zefektivnit práci. Výhoda spočívá také v tom, že když do lidí investujete, nechcete je na dlouhou dobu ztratit. Zároveň je však potřeba vidět i určitá úskalí, protože lidé sdílející jednu pozici si musejí rozumět, komunikovat spolu, což představuje velkou výzvu pro personalisty, aby odhadli, zda to může fungovat.
Jdete jen cestou různých typů úvazků nebo třeba i budováním firemní školky, případně něčeho podobného?
Funguje u nás určitý hybrid, kdy jsme v rámci podpory pracujících maminek vytvořili dětský koutek pro případ, že chcete zajít do kanceláře a neztratit tak osobní kontakt s kolegy. Jedná se o speciální místnost, kde je možné pracovat, uskutečňovat pracovní hovory a zároveň mít dítě u sebe. Maminky podporujeme i řadou dalších aktivit a eventů. Ale abychom nezapomínali ani na tatínky, tak ti mají zase možnost vzít si navíc až 7 týdnů otcovské dovolené. Tu si mohou vyčerpat do jednoho roku dítěte. Mohou si tak naplánovat čas s rodinou a pomoci doma. Jsou na to skvělé ohlasy a těchto výhod mohou využít i stejnopohlavní páry.
Inspirují se u vás i jiné firmy, zajímají se, jak to může fungovat jinak?
Zajímají, ptají se a my jim rádi sdílíme, když v něčem vidíme smysl. Diskutujeme toto i s kolegy z jiných firem, jak se věci mohou dělat jinak a lépe. Mohu také například prozradit, že v naší pobočce na Novém Zélandu testujeme model 4denního pracovního týdne. Uvidíme, zda se toho jednou dočkáme i u nás. Určitě jsme rádi, pokud někoho inspirujeme ke změně, ať už malou nebo velkou firmu. Vidíme totiž, že když netlačíte na to, aby zaměstnanci seděli denně v kanceláři, jsou pak efektivnější a spokojenější.
Jak se Vám osobně daří vybalancovat pracovní a osobní život?
Myslím si, že je hodně důležité, aby člověka práce naplňovala a byla v souladu s jeho vlastními hodnotami. Pro mě je toto velmi důležité, stejně tak jako firemní kultura a lidé, se kterými denně pracujete. Obrovsky důležitá je také regenerace a odpočinek. Je třeba vědomě vnímat, co vám dodává energii a tomu se ve volném čase věnovat. Snažím se nezapomínat na sebe a na pravidelný odpočinek.
Stává se, že když člověka práce baví, nebo se mu jí někdy hodně nakupí, najednou zjistí, že na sebe ten čas nemá. Máte nějaké tipy, jak se toho vyvarovat?
Jistě se to někdy stává, ale je důležité být si toho vědom a umět včas prioritizovat. Je skvělé, když vás práce baví a naplňuje, ale pořád je to jen práce a život máme jen jeden. Pomáhá, pokud máme vydefinované vlastní hodnoty a jimi se řídit. Je třeba najít správnou míru, aby vám práce nebrala energii, ale naopak přinášela smysl a možnost rozvoje.
Řídíte sekci Home Care pro Českou republiku a Slovensko. Máte nějakou další metu, kam byste se ráda posunula?
Nemám vysněnou pozici. Naše firma má krásné značky a moc ráda pro ni pracuji. Poskytuje možnosti růstu a líbí se mi, že se stále mohu učit něco nového.
Lze říci, v čem Vás působení ve firmě nejvíce ovlivnilo, co Vám to dalo?
Dalo mi to opravdu hodně. Člověk se naučí spoustu věcí z různých odvětví a při tom pozná velké množství inspirativních lidí. Jsme hodně propojeni i s kolegy z ostatních zemích. Osobně mi vyhovuje tato pestrost práce. Je skvělé vidět, že i velké firmy se dají řídit jinak, více rodinně a s důvěrou. Ačkoliv jsou na zaměstnance kladeny velké nároky a musíte mít výsledky, je to vykompenzováno řadou benefitů, které lidem dávají smysl.
Foto: se souhlasem Lenky Křížové
Velmi rozsáhlý a podrobný rozhovor. Teď vím, že si jdu dát bez výčitek čokoládu Lindt 🤭
Pěkný článek. Plný inspirace.