Mnoho značek a e-shopů vzniklo díky tomu, že rodiče postrádali v dětském sortimentu zboží či službu, jež by si pro své potomky představovali. Velmi podobně se začal psát i příběh Bosonožky, e-shopu s barefoot obuví. Zakladatelka, Zuzana Sovjáková Koubková, se v době, kdy její syn začínal chodit, podivila, jak mohou malé děti nosit tak tvrdé a neforemné boty, které nabízejí běžné obchody s obuví. Při hledání tipů a informací, jak by to šlo lépe, narazila na jí doposud neznámé slovíčko “barefoot”. U nás však žádného významného prodejce tohoto typu obuvi nenašla, proto nakoupila zboží ze zahraničí a začala s prodejem sama. „Vše se roztočilo takovým tempem, že z pokojíčku jsem se musela za půl roku stěhovat do nové provozovny, za rok zase do větší a nyní máme přibližně tisíc metrů čtverečních skladu.” V sortimentu má nyní Bosonožka na 4 tisíce modelů včetně barevných variant, a to od 77 výrobců z více jak 20 zemí světa.
Probudil se u Vás podnikatelský duch již dříve, nebo vše přišlo až se založením Bosonožky?
Když nad tím teď přemýšlím, tak možná, že ano. Nemyslím tím, že bych jako dítě chodila na zmrzlinu a říkala zmrzlináři, jakou by si měli účtovat marži. Spíš to myslím tak, že jsem si od brzkého věku uvědomovala, že podnikání je zajímavá činnost a i přesto, že mě studia zavedla úplně jinam, lákalo mě mít vlastní byznys. Starat se sama o sebe a vybudovat něco svého. To mě lákalo.
Sbírala jste dlouho odvahu oslovit první dodavatele a pustit se do neznámých vod?
Ani ne. Viděla jsem šanci a chytila se jí. Barefoot boty dávaly smysl mně osobně a pro mého syna a zdraví jeho nohou. Nebylo těžké si na sociálních sítích všimnout, jak velký je o tento druh obuvi zájem. Kontaktovala jsem několik zahraničních výrobců a nakoupila boty asi za sto tisíc korun. Přišlo mi to vlastně naprosto normální a jednoduché.
Zvažovala jste někdy, že začnete přímo s výrobou barefoot?
Aktuálně výrobu vlastních bot nezvažujeme. Ale s výrobci máme velmi úzký kontakt a troufnu si říct, že máme u některých partnerů velice blízko k jejich výrobnímu procesu. Třeba s portugalskou značkou Koel konzultujeme nové modely bot. Spousta modelů tak vzniká na základě našich požadavků přímo pro náš trh. Zároveň ale vnímám, kolik práce nám dalo stát se největším českým on-line barefoot obchodem. A v rámci toho rozhodně nechceme usnout na vavřínech a rádi bychom si naši silnou pozici udrželi, proto naše pozornost cílí tam.
V čem spočívají největší benefity barefoot obuvi, především pro děti?
Určitě je to přirozená chůze. Jako děti máme geneticky podmíněno, jak správně chodit. Ale většina klasických bot naši chůzi deformuje a dítě se něco takového velice rychle odnaučí a pak se to horko těžko učí zpátky. Barefoot naopak přirozenou chůzi podporuje. Jsme permanentně ve spojení s podology a fyzioterapeuty a i díky nim víme, že velké procento lidí, které ošetřují, často trpí na následky něčeho, co zní tak triviálně – špatně vybrané boty.
Má barefoot obuv nějaká omezení, co se nošení či nositelů týče?
Určitě – barefoot je sice na všechny povrchy, ale určitě ne od začátku. Je potřeba se s nimi sžít a naučit se v nich chodit. Doporučujeme začít třeba s chůzí do přírody, kde je komplexní terén, který pomáhá noze. Já sama nosím barefooty všude, už mám zažitou správnou techniku chůze a žádný povrch pro mě není problém. Ale pokud jste začátečník a chcete barefooty do města nebo do prostor, kde jsou extrémně rovné monolitické povrchy (např. obchodní centrum), doporučila bych boty z naší nabídky s vyměkčenou stélkou, která nárazy na tvrdou podlahu odtlumí. A jejich tvar umožní vašim nohám se pohybovat fyziologicky správně, bez omezení. Od těchto bot už je to pak jen krůček ke klasickým barefoot botám.
Podle čeho vybíráte své dodavatele? Mít v portfoliu tolik značek z více než 20 zemí je určitě náročné na komunikaci, logistiku i spoustu dalších věcí?
Rozhodně. Pro představu – máme data, že naši skladníci loni nachodili 15 120 kilometrů. Logistika a komunikace je něco na čem nikdy nepřestaneme pracovat a hledat nové možnosti a inovace.
Ale abych se vrátila k první otázce, vždycky se na začátku ptáme jaký je vztah dodavatelů ke zdraví nohou a jak jejich boty budou zákazníkům fungovat na noze. Chceme někoho, kdo má stejné cíle jako my. Ideálně i někoho s historií nebo příběhem, který nás zaujme. Třeba Tip Toey Joey – značka, ke které máme exkluzivitu, byla stejně jako Bosonožka založena rodiči, kteří chtěli co nejlepší boty pro svoje děti.
Zároveň pokud značka, nad kterou přemýšlíme, tyhle body splňuje, tak chceme, aby doplnila tu naši něčím zajímavým. Jako je třeba Altra. Značka běžeckých bot, které mají potenciál svojí kvalitou a použitými technologiemi konkurovat prestižním sportovním značkám. Čímž zároveň znovu potvrzujeme, že boty, které splňují některé znaky barefoot obuvi, nejsou vždy “ty divné boty”. Jsou tu jako zdravá alternativa, která svým vzhledem může konkurovat oblíbeným brandům.
Zprvu jste se zaměřovali na dětskou obuv. Co je nejdůležitější vzít v potaz, když vybíráme barefoot pro ty nejmenší?
Určitě je obecně důležité vnímat nadměrek dítěte. To je prostor, který je v botě navíc a je důležitý nejen pro pohodlí, ale hlavně pro správné fungování nohy a budoucí růst. Obecně se počítá s dvanácti milimetry. Ale záleží na konkrétním dítěti. Některé děti vyžadují nadměrek větší, jiné nezvládnou chodit v botách s nadměrkem 10 mm. Je tedy extrémně důležité vnímat, jak dítě roste, jak se jeho nožka mění. A samozřejmě jakým způsobem chodí. A to platí nejen u barefootu.
Začínala jste podnikat s malým dítětem a skladem v bytě. Bylo náročné budovat podnikání na mateřské, nebo to naopak považujete spíš za výhodu?
Já měla to štěstí, že můj syn byl vážně hodné miminko a když spal, tak jsem se mohla věnovat práci. A díky bohu za to! Od jeho dvou let už chodil na pár hodin do školky, ale přesto jsem u e-shopu seděla někdy třeba do tří do rána. Ale zjistila jsem, že mě dost motivuje časový limit. Když na něco mám jen tři hodiny, tak dělám vše pro to, abych to za tu dobu stihla.
Je něco, co byste poradila nyní se všemi zkušenostmi svému tehdejšímu začínajícímu já?
Důvěřuj si a nenech se vytočit tím, že někdo nechápe, co děláš. Důležité je, že to víš ty. A to platí asi i obecně. Je důležité si věřit a jít si za svým, když víte, že to, co děláte, bude fungovat. A v mém případě navíc velmi pomohlo, že jsem důvěřovala produktu, do jehož světa jsem se naprosto ponořila.
Co Vás na práci stále baví? Nebyly někdy chvíle, kdy jste si říkala, že by bylo lepší vydat se jinou cestou?
Já si myslím, že když objevíte to, co vás skutečně baví, nemáte jinou možnost, než to dělat. Věřím, že skutečně pomáháme a zároveň máme úspěšnou firmu. Neměnila bych. Stále mě hrozně baví průzkum trhu, zkoušet značky z celého světa. Učit se jejich příběhy a způsoby práce. Myslím, že to člověka nemůže omrzet.
Člověk potřebuje najít balanc mezi prací a odpočinkem. Čím dobíjíte energii?
Musím se přiznat, že nejvíce mě dobije, když si mohu pořádně užít okolní přírodu, ať už pěšky nebo na kole. Mám taky ráda dobré jídlo a víno. Ostatně žiji celý život na jižní Moravě, takže to mám v krvi.
Jaké máte plány a sny do budoucna nejen s Bosonožkou, ale také sama za sebe?
Určitě chceme dál zlepšovat servis, zefektivňovat a zkracovat expedici. Prodloužili jsme dobu, kdy jsme on-line, a jsme tak schopni poradit zákazníkům i ve večerních hodinách. A samozřejmě budeme dál hledat zajímavé značky a rozšiřovat sortiment o ty, na které se lidé ptají.
Autor: Kristýna Solničková
Foto: se souhlasem Zuzany Sovjákové Koubkové