Všichni jezdí na dovolené, není to vaše práce snů, vztahy na pracovišti nejsou růžové, peněz by se také hodilo více… důvodem ztráty radosti z práce může být cokoliv. A vy v tomhle pocitu nespokojenosti trávíte osm a více hodin denně. A všichni víme, že když to v práci není ono, první, kdo schytá naši nelibou náladu, je rodina, blízké okolí a naše zdraví. Řešení? Změnit práci, a nebo v té současné najít radost. Jak?

Když se v práci cítíme šťastní, jsme mnohem více produktivnější, kreativnější, otevřenější novým věcem, s chutí se angažujeme do nových projektů a lidově řečeno práce nám jde od ruky. Pocit pohody v práci a prožívání pozitivních emocí má na náš život obrovský vliv. O pohodu a prožívání příjemného pocitu v práci se v některých firmách, a objevuje se čím dál častěji, stará tzv. manažer štěstí neboli happiness manager, jehož náplní práce je to, aby se zaměstnanci cítili psychicky dobře, zůstávali motivovaní, pečuje o dobré vztahy na pracovišti a i posuzuje, zda se na danou pozici hodíte. Pokud takového člověka starajícího se o vaše pracovní štěstí nemáte, musíte se manažerem svého pracovního štěstí stát vy sami. Štěstí je, že existují způsoby, jak na to. Než je však začnete hledat, trochu se zamyslete:

“Do práce si nemůžete vnést radost, jestliže radost ve svém životě neprožíváte.”

  1. Najděte, co vás udělá v práci o trochu šťastnější

Cítíte, že to v práci není žádná katastrofa. Baví vás, ale chybí ten pocit pohody. Vzhledem k tomu, že jen vy víte, co pro vás znamená radost a štěstí, musíte umět rozpoznat své hnací síly k pracovnímu štěstí. Stačí si položit jednoduché otázky: Co mě motivuje v práci? Co mě na mé práci opravdu dělá šťastnou? Co jsem dělala naposledy, když jsem byla v práci opravdu šťastná?  Možná vám dojde, že se radost dostavovala, když jste mohla pracovat samostatně, vyrazit do terénu, místo sezení u počítače… Opravdu nad odpověďmi nespěchejte a zamyslete se, v jaké chvíli, při jaké činnosti se v práci cítíte šťastná. Odpověď bude ukazatelem toho, jakým činnostem se věnovat více.

  1. Obklopte se správnými lidmi

Ve své koučovací praxi velmi často slýchám spílání na vztahy na pracovišti, nepříjemné kolegy, problematické šéfy. Ano, lidé kolem nás jsou silnými “ influencery” našeho pocitu spokojenosti a nálady. Pokud to tedy jde, obklopujte se v práci pozitivními lidmi a takovými,  v jejichž společnosti je vám fajn. I vy sami šiřte dobrou náladu. Možná to bude vyžadovat více se usmívat, častěji prohodit řeč s kolegy,… ale zůstávejte autentičtí. Žádné předstírání pozitivity. Někdy je to těžké, zejména pokud je problematický přímý kolega, nebo šéf. Tady se zeptejte sami sebe, jak moc vás tento člověk ovlivňuje. Jak moc je toxický? Pokud cítíte, že se váš nedobrý vztah odráží i na vašem zdraví, raději  požádejte o změnu místa nebo odejděte.

  1. Kde je zakopán pes vaší nespokojenosti

Cítíte, že to v práci už dlouho není ono, možná ani nikdy “to ono” nebylo. Proto rozhodně neváhejte s položením si zásadních otázek a opravdu upřímně si na ně odpovězte: Proč tu práci dělám? Pro peníze? Proto, abych byla obdivována? Toužím po uznání?  Abych nemusela… Pokud práci neděláte pro sebe, nedává vám smysl, jen je náplastí či maskou, pouhým zdrojem financí,… nikdy se v ní nebudete cítit dobře. Jestliže vaše duše ve skrytu prahne po tom pracovat s květinami, psy, pomáhat druhým,… na pozici účetní se skvělým platem nezažijete radost.  Jste-li v situaci, že vám vaše práce dává smysl a pochází z vaší touhy, jen to není ono, zamyslete se, jak vypadá tedy stav pracovní spokojenosti – co máte, kde jste, jak pracujete, čeho jste dosáhla? To je pro vás pomyslná desítka. A teď se vraťte, tam kde jste teď. Je to 6? 4? Co je tedy potřeba v práci změnit, udělat, posunout, abyste se blížila k desítce? S tímto posunem i zamyšlením se vám může pomoci sezení u kouče, kdy na posunu a odhalení cest zapracujete společně. Kouč vám poskytne nadhled, pomůže se vypořádat se strachy, odhalit překážky a hledat cestu ke spokojenosti.

  1. Přehodnoťte své pracovní úkoly, tak aby vám přinášely radost

Máte úkolů  až nad hlavu, neustále plný To Do list… jak se pak cítit dobře? Vaše hromádka úkolů je vaše zrcadlo- odráží, co děláte a jak se cítíte. I drobná změna v plnění pracovních úkolů může přispět k vašemu každodennímu potěšení z práce.  Až budete mít před sebou seznam věcí, které musíte udělat, rozdělte si je. Návod jak na to, si můžete půjčit od mistryně úklidu Marie Kondo z knihy Radost z práce. On totiž úklid v pracovní náplni a úkolech dokáže divy. ,,Podívejte se na svůj seznam úkolů a třiďte. 1. kolonka Stěžejní úkoly- k nim patří hlavní a průběžné činnosti ve vašem zaměstnání, zkrátka to zásadní co děláte, kvůli čemu je ve vašem zaměstnání potřebná vaše existence. Pro manažera je to plánování rozpočtu, řízení porad a vedení pobočky. Pro učitele příprava výuky a známkování testů. 2. kolonka Práce na projektech- mají začátek a konec, delší trvání, plánují se, mají vývoj. A 3. kolonka Osobní rozvoj- sem patří úkoly, které vám pomáhají růst- školení, četba, návštěva konference, … Začínejte vždy stěžejními úkoly a pak jděte na další kolonky. U každého úkolu se pak zeptejte sami sebe: Je tento úkol nutný k tomu, abych si udržela svou práci a vynikala v ní? Povede úkol k mé větší radosti například tím, že povýším, budu mít vyšší plat, nebo se naučím něčemu novému? Dělá mi tento úkol radost? Po této analýze přestaňte pracovat na čemkoli, co nesplňuje alespoň jednu z těchto podmínek. A pokud jste přesvědčeni, že nějaký úkol nemá smysl, klidně si o tom promluvte s šéfem,” nabízí hned několik možností, jak si uklidit ve své pracovní náplni, Marie Kondo a  vrátit si do práce radost. Jen do toho!

 

Autor/zdroj: Petra Kubalová, profesionální kouč

Zdroj foto: Pexels.com/ Karolina Kaboompics

Tagy:
0 Komentářů

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account