Filantropie nemusí být vždy jen o velkých penězích. Pro mnoho podnikatelů znamená také věnovat svůj čas, know-how a energii pro pozitivní změny, které jim dávají smysl. Když se spojí dva správní partneři, vznikají trvalé spolupráce, které nejen pomáhají, ale také inspirují.

Jak si může dobře rozjetá digitální firma rozumět se sociálním podnikem z malého města, jenž zaměstnává handicapované? A jak se jim společně podařilo několikanásobně zvednout tržby e-shopu provozovaného sociálním podnikem? Odpovědi nejen na tyto otázky se dozvíte v rozhovoru, k němuž jsme přizvali hlavní aktéry této inspirativní spolupráce, kterými jsou zakladatelé Digismoothie Tomáš Janů a Michal Marek a za Domov sv. Anežky jeho ředitel Václav Běťák spolu s vedoucí vztahů s veřejností Zdenkou Burešovou.

Jak začala spolupráce Digismoothie a Domova sv. Anežky?

Tomáš: Spolupracovali jsme s Nadací VIA a využívali platformu Darujme.cz. Časem nám nadace představila program, který umožňuje propojit firmu s konkrétní neziskovou organizací a spolupracovat s ní napřímo a dlouhodobě. Často nějaká firma pomáhá tím, co sama dělá. Například stavební firma může pomoci s rekonstrukcí a podobně. Tím, že podnikáme v e-commerce, tedy rozumíme tomu, jak se prodávají věci na internetu, nám dávalo smysl najít organizaci, která něco produkuje a prodává online.

Organizace Domov sv. Anežky nám byla moc sympatická. Jednak v tom, co dělají, a jednak v tom, že prodej výrobků z jejich dílen generuje část příjmu, který využívají pro fungování celé organizace. To nám přišlo skvělé. Vzhledem k tomu, že měli e-shop, se kterým bychom jim dokázali pomoci, to byla jasná shoda. A to i lidská. Václav se Zdenkou jsou v jednání a obchodu velcí profesionálové. Pamatuji si, že jsme jim měli poslat krátké představení. Tak jsme si dali záležet a poslali pěkný one-pager, zpátky jsme pak dostali také krásný one-pager. Tehdy jsme si řekli, že to je super, že jsme na stejné vlně. Cítili jsme, že to klapne, a od té doby můžu říci, že jsme i kamarádi.

Vašek: Já můžu potvrdit, že to byla láska na první pohled. My se Zdenkou máme rádi smysl pro humor, tak jsme si říkali, že musíme odpovědět stejně. Teď jsme opravdu na jedné straně partneři a na druhé straně za tu dobu už také kamarádi. Online marketing jsme skutečně neuměli a měli jsme v něm hromadu mezer. A najednou přišli holky a kluci z Digismoothie a moc nám s tím pomohli. Nejen, že nám udělali nový e-shop, postavili novou platformu, ale také zjednodušili celý proces nakupování u nás. Rapidně se nám zvedly tržby. Vydělávali jsme nějakých dvacet pět tisíc korun měsíčně a teď jsme na sto padesáti. Před Vánoci jsme měli tržbu dokonce skoro dvě stě tisíc korun. Ale chvilku trvalo, než se vše vystavělo, a je za tím hodně práce. Vůbec jsem si to předem nedovedl představit, protože se dělaly nové fotografie i nové texty. Ale ovoce to přineslo, protože Digismoothie to prostě umí.

A nezůstali jsme jenom u téhle spolupráce. Byli jsme hrozně rádi, když se přijeli podívat, jak to u nás chodí. A dodnes k nám jezdí na dobrovolnické dny, pomáhají se zahradou a podobně. Jednou se nám v jednom z objektů pokazil kotel a najednou netopil celý dům, ve kterém poskytujeme sociální služby. To byl průšvih a nový kotel stál šedesát tisíc korun, které jsme neměli. Zavolal jsem tady klukům a ti mi je prostě poslali. Takže podpora je i takováto. Nejen v tom, co umí nejlépe, ale i finanční. Když je nám nejhůř, tak můžeme zavolat kamarádům z Prahy.

Letos k nám z Digismoothie přišel i ježíšek. Dostali jsme nové florbalové hole a další sportovní vybavení, protože se už znají i s našimi klienty a hry hrají společně. Snad každý zaměstnanec Digismoothie něco koupil a byli jsme v Praze na vánočním večírku. Už to dávno není na bázi našeho přátelství tady s kluky, ale je to přátelství mezi zaměstnanci Digismoothie a klienty Domova sv. Anežky.

Když se vrátíme na úplný začátek. Giving Back – tedy poskytování pomoci druhým na základě vlastního úspěchu – má Digismoothie v základních hodnotách firmy. Co bylo prvním impulzem, kdy jste začali uvažovat o tom, že byste někomu pomáhali?

Michal: S Tomášem jsme pracovali v Avastu, kde to bylo součástí firemní kultury. Asi všichni znají Avast Foundation nebo Nadaci rodiny Vlčkových. To nás, myslím si, skvěle připravilo. Když jsme začali růst, uvědomili jsme si potřebu přenést dále styl naší práce a to, jakým způsobem fungujeme uvnitř a vně naší firmy. Vytvořili jsme set hodnot a jednou z nich je právě Giving Back.

Na začátku jsme se snažili hledat projekty, které bychom podporovali finančně, ale časem nám víc a víc docházelo, že je pro nás důležité najít v pomoci také trochu jiný rozměr. Chtěli jsme pomáhat nejenom penězi, ale i časem a naším know-how, tak aby se na tom mohli podílet všichni v Digismoothie.

Tomáš: Komerční firmy mohou pomoci neziskovkám i formou konzultací. Problém podle mě je, že konzultace si vyslechnete, ale v neziskovce pak často není nikdo, kdo by tyto rady implementoval nebo využil. Nastavili jsme si tedy pravidlo, že vybraná neziskovka musí mít alespoň malý e-shop, se kterým budeme umět pomoci.

Co si z této spolupráce odnesl Domov sv. Anežky, vaši zaměstnanci, případně i klienti?

Zdenka: Všichni vnímáme ten finanční rozměr a přínos. To je pro neziskovku samozřejmě hodně důležité, protože tím, co vyděláme, pokrýváme naši sociální činnost. Jak říkal Tomáš, i my jsme předtím konzultovali spoustu věcí, ale v Digismoothie tu práci pro nás reálně udělali. Podstatné bylo třeba i to, že nám řekli, že prodáváme levně a máme zdražit. Od začátku to máme nastavené jako prodej kvalitních produktů, za kterými nikdo nemusí vidět, že je vyrobili lidé s postižením. Prodáváme kvalitní výrobky a poskytujeme kvalitní sociální služby. To je základní kámen našeho sociálního podnikání. I v tom nám celý tým Digismoothie pomohl, protože celou dobu říkali: „Děláte to dobře.“ Ale i teď je pořád co posouvat, už máme domluvené schůzky s lidmi, kteří nám pomohou s designem a procesem výroby.

Kluci vidí do střev našeho e-shopu, to znamená, že jsme s nimi řešili i výrobní náklady a marže. Nemluví nám do toho, jaké máme dělat deky, jestli máme dělat hrnky zelené nebo modré, ale dívají se na finanční složku. Než jsme se potkali, účastnili jsme se projektů různých nadací, mentoringu nebo marketingového poradenství a různých školení, ale problém neziskových a sociálních organizací je opravdu v tom, že všichni jsou přetížení.

Od chvíle, kdy začala pandemie covidu-19, jsme věděli, že v onlinu jsme hrozně pozadu. Předtím jsme se účastnili zejména trhů, což v době pandemie úplně umřelo a nám vypadl obrovský kus příjmů. Bylo jasné, že to musíme vyřešit online a že to neděláme dobře. Ale u nás člověk řeší věci, které hoří každý den, a na tohle nikdy nebyl čas.

Když přišli kluci a celý tým Digismoothie, tak nejenom, že nám ukázali, jak by to mohlo fungovat, ale pak to celé reálně udělali. Požádali o data a ubrali nám obrovský kus práce. Zajistili třeba i to, že faktury se generují a posílají automaticky. Kolegyni ubyla spousta práce a máme menší chybovost. To jsou věci, u kterých nás dříve ani nenapadlo, že s e-shopem také souvisejí. Do sociální sféry většinou nepřijdou vystudovaní marketéři. Nyní jsme ve fázi, že když cokoli potřebujeme, něco nefunguje, obracíme se přímo na členy týmu. Už to celé neleží na nás, máme na to experty.

Michal: Spolupráce by nefungovala tak dobře, pokud by v Domově sv. Anežky nebyli tak skvělí lidé a jejich produkty neměly takový potenciál k dalšímu rozvoji. Na toto jsme měli určitě i štěstí. Tohle je teprve začátek. Teď jsme někde na levelu jedna z deseti. I naše firma se stále rozvíjí a když získáme novou expertizu, tak ji můžeme promítnout i do této pomoci.

Foto: se souhlasem Domova sv. Anežky

Stojí zde proti sobě digitální a řekněme handmade svět, tedy inovace versus tradice. Ale společné máte to, že chcete měnit svět k lepšímu. I vaše zájmy jsou podobné, například kvalitní péče o klienta. Jakou možnost mají vaši zaměstnanci strávit v rámci svého pracovního úvazku čas prací pro tento neziskový projekt? Máte to nějak nastaveno?

Michal: Jsme ještě pořád něco mezi start-upem a korporací. Máme divizi, která se zaměřuje specificky na e-shopy, a podstatné je, že k Domovu sv. Anežky přistupujeme jako k běžnému projektu, jako ke klientovi. Jejich e-shop má úplně stejnou váhu jako ostatní komerční projekty, protože jinak by se to neposouvalo tak rychle.

Tomáš: Celá naše firma k tomu přispívá, i vývojář, který je v zahraničí a vůbec Domov sv. Anežky nezná. Už jen to, že se soustředí na svoji práci, těm ostatním umožňuje najít si čas pro neziskový projekt. Ruku k dílu tedy skutečně přidávají všichni v naší organizaci, ať už přímo, nebo prostřednictvím své práce na jiných projektech.

Vašek: Kluci zde mluvili o jejich firemní kultuře a když k nám přijede kdokoliv z Digismoothie, jenom se to potvrdí. Naši klienti s postižením se hned chtějí objímat, někdo hodně mluví a oni s nimi dokážou strávit půl hodiny povídáním si o jejich tématech, třeba o oblíbené kapele nebo čemkoli jiném. Pro naše klienty je to pozdvižení a opravdu se na ně vždycky těší. Teď máme naplánované, že příště, až přijedu, nebudeme tolik pracovat, ale půjdeme si zahrát florbal nebo si zakopat.

Zdenka: Zatím s žádnou firmou jsme neměli takový styl spolupráce. Vždy se něco zdlouhavě řešilo přes e-maily, ale tady s celým týmem komunikujeme přes rychlou platformu a kdykoli máme problém nebo nápad, řešíme to prakticky okamžitě. S Digismoothie jsme navíc nikdy nezažili paternalistickou pozici, kdy by nám řekli: „My vám vysvětlíme, jak se to správně dělá, máte to blbě.“ Naopak řekli jen: „Kdybyste chtěli, máme tady super kolegyni na texty, můžete s ní probrat, jak byste se chtěli prezentovat, dá vám nějaké rady.“

Vašek: Jak jsem říkal na začátku, opravdu nám kryjí záda. Když nám vypadne e-shop, zavoláme a je to opravené během chvilky. Nikdo neřekne, že se na to podívá za dva dny, protože teď má hromadu svojí práce. Jak říkal Tom, jsme jako jejich klienti a ten servis je špičkový. Když máte partnera, který vám zaprvé poradí a zadruhé tu práci i reálně udělá, to je výhra.

Co byste poradili malé nebo střední firmě, která by chtěla začít dělat něco smysluplného tak, aby to ladilo s jejím podnikáním a zapadlo to do sebe podobně jako u vás?

Tomáš: Určitě bych začal využitím platformy, která propojuje neziskové organizace a podniky. Protože nás by upřímně nikdy nenapadlo jet do Domova sv. Anežky nebo do jiné organizace a říct jim, že jim pomůžeme s online marketingem a e-shopem. A ani nevím, jak by se na to ta neziskovka dívala.

Vašek: Důležité je to slovíčko propojení, protože my jsme teď opravdu velice silně propojení. Přibrali nás do svojí digitální rodiny a my jsme je přibrali do té naší sociální. Sociální podnikání se bez podpory lidí kolem dá dělat jen hrozně těžko.

Jaká je vaše zkušenost s jinými firmami, které vám pomáhají? Co třeba nemají dělat nebo co je zavedený, ale mylný způsob pomoci?

Zdenka: Chyba je čekat výsledky hned. Čekat, že to na tu organizaci bude mít okamžitý dopad. Jsme v kontaktu s jinými sociálními podniky a neziskovkami a ve všech platí to samé, lidi v nich jsou přetížení. Když jim někdo něco poradí, nejsou schopni implementovat to hned, protože každodenní sociální práce je příliš.

To, že nám holky a kluci z Digismoothie dali čas, bylo důležité. Do spuštění e-shopu to byl třeba rok, možná i trošičku déle. A mohli nám po půl roce říct: „Hej, vy se neposouváte, my si najdeme někoho jiného.“ Ale dali nám prostor a nechali nás postupně se v tom zapracovat, osvojit si nové kompetence. Protože kdyby odešli po půl roce, skoro nikam by nás to neposunulo. Je super, když chce někdo přijít a pomoct, ale musí počítat s tím, že na druhé straně je neziskovka. Pořád má ten samý provoz, co měla předtím, a nové věci bude přidávat po pěti, sedmi nebo deseti procentech. Ten efekt se projeví za dlouho, protože to není start-up, který má drive, ale jsou to lidé, kteří už svůj balík věcí táhnou.

Někdy si naplánujeme, že budeme mít v pondělí online schůzku a pak musíme řešit akutní problém a odložíme to. Ale nikdo nám nikdy nevyčetl, že se to posunulo o čtrnáct dní, nebo i o měsíc.

Zmiňujete, že jste naráželi na jiné tempo práce. Jaké to pro vás bylo, když jste museli čekat, než se něco stane, počítali jste s tím? Bylo něco, co se nepovedlo na obou stranách a z čeho jste se poučili?

Tomáš: My jsme přesně nevěděli, v čem je ten zádrhel. Dohodli jsme se na tom, že bude nový e-shop, a už to trvalo mnohonásobně déle, než když se pracuje pro běžného klienta. Říkali jsme si, jestli už třeba oni nad námi nezlomili hůl, jestli pořád máme tu důvěru, jestli je pořád vůle ke spolupráci. Ale naprosto to chápu, protože pro spoustu organizací je těžké vyměnit zavedený systém za nový. Je však důležité vybudovat si vzájemnou důvěru a hlavně dát lidem kontext, aby chápali, proč se to děje a v čem to bude lepší. A netlačit na ně, jak říkala Zdenka. Dát jim ten čas.

Zdenka: Dát čas a dát respekt. Opravdu to nikdy nebyli ti Pražáci, co nám přišli říct, jak to děláme blbě. Vždycky nabízeli možnosti. A celková komunikace s jejich týmem je stále velmi příjemná v tom, že i věci, které ještě pořád nemáme doladěné, všichni komunikují neutrálně. A to ve smyslu „tohle bychom ještě mohli“ a ne ve smyslu „máte to tam blbě, kdy už to konečně uděláte“. Je to opravdu hodně vyspělá partnerská komunikace.

Jsme zvyklí na to, že nám někdo nabídne pro naše klienty staré oblečení nebo vysloužilou pračku. Dostáváme vyřazený nábytek z korporátu, jsme zvyklí na model „pro vás je to ještě dobré“. Ale tady jsou všichni hrozně pečliví, mají nesmírný smysl pro detail a nic není jako „nějak se to udělá“, jak jsme byli zvyklí z dřívějška. Jejich přístup je naopak „zasloužíte si dobré a nové věci“.

Tomáš: Pro nás je cílem, aby Domov sv. Anežky dosáhl finanční soběstačnosti díky prodeji svých produktů a také, aby byli samostatní i ve správě e-shopu. Chceme dojít do situace, kdy už všechno zvládnou a my budeme jezdit už jenom pracovat manuálně na zahradě.

Michal: Proto je pro nás důležité posouvat jejich organizaci i po znalostní stránce.

Říkali jste, že jste na levelu jedna. Jakou máte další vizi?

Michal: Co se týče e-shopu, jsme na začátku v tom, jak vypadá a jak se používá. Ale potenciálem jsou další trhy a také vývoj produktů jako takový. I když už teď jsou výrobky kvalitní a pěkné.

Tomáš: Myslíme si, že pokud chceme s Domovem sv. Anežky dokázat něco fakt velkého, musíme pokračovat ve stejném tempu a nepolevit. Je také super vidět, že i někoho inspirujeme. Ostatní neziskové organizace třeba uvidí, že se dá uživit i tímhle způsobem a nemusí být závislé jen na příspěvcích.

Vašek: Jsem rád, že vznikl tenhle rozhovor, a kdyby se náš příběh dokázal dostat dál do světa, může inspirovat další firmy a podnikatele k tomu, aby podpořili sociální svět. Nemusí být sociální, může být třeba ekologický. A když teď vyvstává otázka ESG firem, můžeme být vzorný příklad toho, jak spolupráce mezi start-upem či korporátem a neziskovou organizací dokáže fungovat. Protože já jsem z té spolupráce nadšený, děsím se levelu deset a zároveň se na něj těším. A věřím klukům, že to půjde. Na závěr bych chtěl poděkovat Nadaci Via, protože díky ní se to celé stalo, za to velké díky.

Digismoothie se zabývá vývojem softwaru a internetových obchodů na platformě Shopify. Jejich aplikace používá více než 12 000 klientů z celého světa. V rámci své hodnoty Giving Back se starají o e-shop a marketing Domova sv. Anežky.

Domov sv. Anežky je obecně prospěšná společnost, jejímž posláním je podpora a pomoc lidem se zdravotním postižením, aby se snáze začlenili do běžného života, mohli žít samostatný, soběstačný a důstojný život s odpovídajícím sociálním postavením a naplněnými potřebami užitečnosti a potřebnosti.

Autorky: Monika Tomíčková, Hana Morávková / Nadace Via

Foto: se souhlasem Domova sv. Anežky

Tagy:
0 Komentářů

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account