Znáte to – jdete do obchodu s jasným plánem, co chcete nakoupit, a odcházíte s přeplněnými taškami věcí, které nejenže tak docela nepotřebujete, ale za které jste utratili spoustu peněz. Jak se tomu vyhnout?
Obchodníci mají jediný – a samozřejmě logický – cíl. Prodat vám toho co nejvíc, přesvědčit vás, abyste si koupili i předměty, bez kterých se lehce obejdete. Dělají zkrátka jen svoji práci. A když ji dělají dobře, propadnete jejich kouzlům a trikům. Které nás nutí kupovat víc, než chceme?
Ochutnejte novinku zdarma
Určitě se vám stalo, že jste v supermarketu objevili malý stánek, u něhož vám hosteska nabízela k ochutnání například kousek sýra, víno, jogurt, klobásu, sušenku… Možná si říkáte, že hlavním záměrem obchodníka je, abyste si vyzkoušeli, zda vám novinka bude chutnat, ale to rozhodně není vše. Další motivací je totiž, abyste se cítili zavázáni a chtěli onen „dobrý skutek“ v podobě jídla zdarma obchodníkovi oplatit. Třeba tím, že si hned koupíte jedno balení. Nebo dvě… Bez ohledu na to, jestli jste právě ochutnali největší dobrotu svého života, nebo ne.
Čtěte i ta nejmenší písmenka
A teď nemyslíme ta, kterými je napsáno složení potraviny (i když těm byste také měli věnovat pozornost) a pro jejichž přečtení byste ideálně potřebovali hodně výkonnou lupu. Máme na mysli tvrzení obchodníků a výrobců, kteří například rádi tvrdí, že produkt obsahuje čehosi o 30 % více. Občas je tento údaj opatřený hvězdičkou, jež vás pak dovede k pokračování daného tvrzení. Tak například o 30 % více chuti (nikoli obsahu, klíčové suroviny apod.). Takové věty vlastně nic moc neříkají, ale dobře se prodávají.
Dejte pozor na nepřítele
Velmi oblíbená je i taktika, kdy se výrobci „svezou“ na nějaké módní vlně z oblasti výživy. Identifikují jednoho veřejného nepřítele a s radostí deklarují, že jejich produkt tohoto nepřítele neobsahuje. Příkladem je třeba lepek – před několika lety byly obchody plné výrobků, jejichž obal hlásal velikými písmeny, že v něm lepek nenajdete. A to i v případě, že se v něm nikdy ani ve stopovém množství nevyskytoval… Lidé, kteří se nažili tuto látku ze stravy vykázat, pak nakupovali právě tyto výrobky.
Nevýhodné výhodné balení
Velmi oblíbenou taktikou jsou i takzvaná rodinná nebo ekonomická balení o větším objemu či kusech, ideálně ještě opatřená větou typu „5 plus 1 zdarma“. Ano, ve spoustě případů se skutečně jedná o výhodné balení, ale často výrobci či prodejci spoléhají spíše na to, že se vám nebude chtít přepočítávat, zda je cena za jeden kus či jednotku skutečně nižší, než když si koupíte balení běžné. Při takovém matematické cvičení totiž můžete zjistit, že ono ekonomické balení se ve skutečnosti příliš nevyplatí…
Lesk a barvy prodávají
Zkuste si někdy v supermarketu všimnout nejrůznějšího nasvícení, díky němuž vypadají potraviny lákavěji. Tak například šunka je růžovější, ovoce a zelenina se krásně lesknou a mají syté barvy… Ano, i s tím si obchodníci umějí skvěle hrát. Navíc někteří regály s ovocem a zeleninou také rosí pomocí rozprašovače s vodou (což ještě udrží produkty déle čerstvé).
Chytré dvojice pohromadě
Dalším (z mnoha) oblíbených triků je spojovat zboží tematicky. Jistě, zákazník za tím vidí spíše snahu ulehčit mu hledání a práci, ale je tu ještě jeden motiv – přinutit vás nakoupit více. Když už totiž budete kupovat prášek na praní, je vyšší pravděpodobnost, že do košíku přihodíte i aviváž. K šamponu kondicionér, k zubnímu kartáčku pastu atd. Ano, výhodné je to nejspíš pro obě strany, ale pro obchodníky to znamená více prodaného zboží.
Foto: Shutterstock
Autorka: Lucie Pražáková
Jak se vyhnout impulzivním nákupům, které vás stojí spoustu peněz?
-
9 tipů pro lepší ložnici a zdravější život
SabrinaHarris||Bydlení a domácnost
Kuchyni se říká srdce domova. Tím by ale měla být ložnice, protože pobyt v ní má vliv na naši náladu...
-
Proč si pořídit chytrou klimatizaci? Protože ji využijete celoročně
Redakce Ženy s.r.o.||Bydlení a domácnost
Trápí vás horko, ale je vám líto peněz za pořízení klimatizace? Možná si říkáte, že léto za chvíli skončí...
-
Redakční testování: otestovali jsme produkty z řady Feel Eco Baby, které jsou šetrné k životnímu prostředí i zdraví vašich ratolestí
Lucie Janotová||Bydlení a domácnost, redakční testování
Můj pětiletý syn začal hrát fotbal. Nebo bych spíš měla napsat, že se do něj naprosto zbláznil. Kopeme ráno,...
-
Dobrá designérka interiérů vám pomůže najít řešení, která jsou třeba krapet odvážnější a jiná, ale rozhodně nadčasová a praktická, říká Linda Povolná
Lucie Janotová||#, Bydlení a domácnost, inspirativní ženy, rozhovor
Někdo při zařizování spoléhá na svůj vkus, někdo na obrázky v časopisech. Proč ale nezkusit služby interiérové designérky?
-
Adventní zvyky, které přetrvaly do dnešních dnů. Zažehněte v sobě jiskru Vánoc
Kristýna Solničková||Bydlení a domácnost
Adventní čas nám letos začal v neděli 29. listopadu. Víte, proč toto období slavíme a jaké zvyky se k...
-
Čištění nádobí bez škrábanců? Ano, prosím
MichaelaKvapilová||Bydlení a domácnost
Disponujete doma drahým nádobím, které se u vás dědí už po generace, a bojíte se na něj používat houbičky,...
-
Odhalte tajemství zdravého sezení a dejte sbohem bolestem zad
Redakce Ženy s.r.o.||#, Bydlení a domácnost, redakční testování, tipy
Sezením trávíme víc času, než je zdrávo. Měli bychom tedy alespoň dbát na správné sezení a zda máme tu...
-
Jak na perfektně čisté dveře? Použijte citrusy!
OlgaBušková||Bydlení a domácnost
Vstupní dveře jsou ústa domu. Citrusy symbolizují hojnost. A tak každým rokem si užívám magické mytí vstupních dveří. V...