Mozek je tak trochu zázračný orgán. Když se narodíme, máme v něm schováno na 100 miliard neuronů. Tohle že má moje miminko v hlavě?

Jak co nejlépe rozvíjet dětský potenciál.

„Abyste si to dokázali představit, tak je to zhruba počet hvězd v Mléčné dráze,“ říká MUDr. Zuzana Ludvíková, která se na problematiku dětského mozku a jeho rozvoje léta specializuje. Pro děti předškolního věku pořádá kurzy Ostrov objevů, známé také jako Univerzita pro batolata. Intelekt ale ještě s počtem neuronů, které máme každý daný do vínku plus mínus stejný, tolik nesouvisí. Důležité je totiž propojení neuronů, které vzniká s tím, jak dítě roste, učí se a poznává svět. A asi nikoho nepřekvapí, že čím více dítě poznává svět kolem sebe a čím více podnětů k němu přichází, tím se neurony propojují rychleji a těsněji. Vzniká pevnější „síť“ našeho intelektu a čím je větší a pevnější, tím lépe přijímá další a další informace.

Chcete se dozvědět,  jak co nejlépe rozvíjet dětský potenciál, právě u vašeho miminka/dítěte? Registrujte se na konferenci, kterou pořádá Česká asociace pro aktivní rozvoj dětí (CAPARD)  19. května 2015 v Praze.

1. ZRAK – vezměte lupu a sledujte detaily
Zraková pozornost je v poznávání velmi důležitá. A nejdůležitější jsou detaily, které lze zrakem pozorovat. Můžete s dítětem třeba společně pozorovat stékající či kapající vodu, pozorovat uspořádání listů na stonku rostliny, pozorovat co přesně dělá mravenec, kterého jste objevili v lese nebo červík, který se objevil v jablku. Nebojte se vzít lupu a dítě už od raného věku vést k detailnímu pozorování.

2. SLUCH – nasypte do láhve čočku
Tenhle smysl hraje hlavní roli, když se dítě učí mluvit. Svět je plný zvuků a když se na ně zaměříte, může to být hodně veselá zábava. Děti mohou třeba poslouchat svůj hlas, může objevovat různé rytmy a učit se je vyjádřit vlastním tělem – tleskat do dlaní, dupat, samo vytvářet zvuky a rytmy. Neocenitelný sluchový pomocník je obyčejný plastová či skleněná láhev naplněná např. rýží, čočkou či těstovinami. Poslouchejte s dětmi a vše jim vysvětlujte.

3. HMAT – vysypte do pekáče mouku
Hmat je základním prostředkem poznávání dětí. Nebraňte jim, ačkoliv je to někdy samozřejmě těžké. Společně objevujte co je teplé a studené, suché a mokré, měkké a drsné, jemné a pichlavé, hebké a drsné nebo třeba lepkavé. Vysypte do pekáče třeba mouku a nechte dítě, ať poznává!

4. ČICH – koření, káva, ovoce aneb v kuchyni je nejlépe
V kuchyni máte stovky příležitostí, jak skrze čich poznávat svět. Čichejte s dětmi ke koření, čaji, kávě, k čerstvě upečenému chlebu, nakrájenému ovoci a zelenině…Až bude dítě starší, zavažte mu oči a hrajte si na čichového detektiva!

5. CHUŤ – nebojte se všechno ochutnat
Rozvíjet u dítěte chuť není nic těžkého. Nechte dítě ochutnávat všechno a jen kontrolujte reakce. Upozorněte ho, že někdy může být chuť příjemná, někdy ale také nepříjemná. Zkuste olíznout citron, med, zakousněte se do šťavnatého jablka, rýže i dalších potravin jako je například aromatická zelenina.

Dítě se naučí nebát se nových chutí.
Podporujte dítě ve vnímání světa všemi pěti smysly
Nejlépe můžete dětský mozek stimulovat tím, že budete dítě podporovat ve vnímání světa všemi pěti smysly, tedy zrakem, hmatem, čichem, sluchem a chutí. A důležité je upoutat pozornost dítěte na to, čeho si běžně nevšimne – řekněme, co běžně nevidí, neslyší a necítí.

Kurzy Ostrov objevů se konají na několika místech v Praze, v Brně, Opavě, Ústí nad Labem, Teplicích, Havlíčkově Brodě a Děčíně. Registrujte se na UKÁZKOVOU HODINU ZDARMA
Zdroj: www.ceskamama.cz

Zdroj foto:Pixabay.com

0 Komentářů

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account