Jitka Novodomská spustila svůj Tvorboshop v roce 2015 a z malého internetového obchodu s potřebami pro ruční práce se postupně stalo oblíbené místo kreativních duší. Zvláště háčkování a duhová klubíčka, která přímo v Jičíně vyrábějí, se těší velkému zájmu. Tato kratochvíle už totiž dávno není doménou babiček.

Tvoření je radost, v dnešní době dokonce i forma terapie. Jste kreativní duše odmalička nebo jste si k tvůrčím činnostem hledala cestu až později?

Řekla bych, že odmala, protože v mých školních sešitech nenajdete moc učiva, spíš obrázky různých módních návrhů a jistě bych doma našla i korálkové šperky a další tvorbu.

Jaký druh tvoření vás aktuálně nejvíc baví? A jak si na to dokážete vyšetřit čas?

Nejvíc u mě teď vede háčkování. Má to pro mě totiž mnoho výhod. Je to jednoduché na skladování a můžete háčkovat všude, když máte zrovna volnou chvíli – v čekárně u doktora, ve vlaku i u televize. Navíc to můžete mít doma, i když máte malé děti, protože nehrozí nějaké velké riziko, že by kousek snědly atd. V neposlední řadě je mojí doménou háčkování i kvůli háčkovacímu klubu, kam každý měsíc přidáváme nové návody. Musíme se také neustále zdokonalovat.

Otázka, která musí zaznít – jak vznikl nápad založit e-shop Tvorboshop?

Z touhy podnikat, mít svobodu realizovat své nápady a dělat to, co mě baví. Samozřejmě e-shop vznikal pomaličku, při práci a potom při mateřské. Ale po ní už jsem se do klasického zaměstnání vrátit nemusela a zůstala naplno v Tvorboshopu.

Z Tvorboshopu sálá taková příjemná atmosféra, v hodnocení máte samé hvězdičky. Jak jste toho docílila? Je to i bohatou inspirací, kterou se zákazníky sdílíte jako bonus navíc?

Zákazníci jsou pro nás na prvním místě a vždy se snažíme jim dodat víc, než se od nás očekává. Ať už jsou to různé dárky k objednávce, perfektní servis nebo rada. K tomu patří i návody a inspirace, kterou tvoříme, protože nám to dává obrovský smysl. S každým zákazníkem co nejvíc komunikujeme, abychom navázali důvěrný vztah. Chceme eliminovat jakékoliv obavy, že někomu posíláte peníze přes internet a doufáte, že vám za to pošle zboží. A naši zákazníci jsou skvělí, že nám recenze dávají, vždycky nám to zvedne náladu a chuť do další práce. Díky tomu věříme, že má smysl.

Jak se ženě na mateřské u nás podniká? Je něco, s čím stále bojujete, nebo už vás nic nepřekvapí?

Mateřskou jsem úspěšně přežila a synovi je už 8 let, ale uteklo to tak rychle, že vlastně nevím, co jsem celou tu dobu dělala. Boj to samozřejmě byl, ale v té době se e-shop teprve rozjížděl, takže se to skloubit dalo. Ale s tím, že doma nebylo každý den navařeno nebo uklizeno jak z katalogu, někde ten čas a energie prostě chyběly. Překvapuje mě, jak velký fanoušek a propagátor je můj syn. To je ten nejlepší marketing (smích). Celá škola ví, co jeho maminka dělá a chodí ke mně nakupovat i paní učitelky. Pomáhá mi i tím, jak mou práci a vytížení bere jako samozřejmost.

Jak dlouho vám trval přechod k etapě „pryč ze sklepa – rozjedu to ve velkém“ a co byl k tomu ten nejdůležitější impuls?

Velké plány byly od začátku, nikdy to nebylo myšleno jako mini projekt. Ale když to rozjíždíte od nuly, bez zkušeností, s vlastním kapitálem a malým dítětem, tak to prostě pár let trvá. Když jsem začala dovážet taková velká klubka látkových přízí, tahala je do druhého patra a zabírala tím půlku bytu, pak už to vážně nešlo a musel se pořídit sklad. Ten jsme ale hned naplnili a stěhovali se do ještě většího už po 3 měsících.

Několik let máte i svou vlastní značku přízí YarnMellow. Tvořit i vlastní materiál bylo součástí „business plánu“ nebo to vzniklo spontánně? Mezi největší hity patří duhová klubíčka Butterfly a jejich výroba vypadá poměrně složitě. Jak vás napadlo začít zrovna s tímto typem příze?

Právě proto, že je to složité, tak byla klubíčka hodně špatně k sehnání – existovalo jen pár výrobců s malou kapacitou, na klubíčka by se čekalo třeba i měsíc. Ale věděla jsem, že tahle klubka mají obrovský byznysový potenciál a tak jsem rozjela výrobu a ta nám funguje dodnes, i když je to nejsložitější část mého podnikání a často mám chuť s tím praštit. To už by pak ale nebyl Tvorboshop.

Kreativní ruční práce je dnes doména mladých žen, dříve jsme s háčkem a klubíčkem v ruce vídali spíš babičky. Jaké procento zákaznic tvoří odhadem starší generace? A jak moc experimentují s moderními materiály a technikami?

My zákaznice podle věku nedělíme, právě z výše zmíněných důvodů co nejosobnějšího přístupu. Ale poslední dobou pozoruji zajímavý trend. Starší zákaznice tvoří hodně moderní a designové kousky a mladší holky jedou na vlně retro, kdy se háčkovalo ze čtverců, které se pak sešívaly nebo u mladých jedou hodně síťovky, háčkované klobouky apod.

Založila jste 1. Háčkovací klub v ČR. Jaký je o něj zájem? Je to čistě on-line komunita, nebo míváte také někdy osobní setkání?

Klub je skvělý a zájem o něj je takový, že jsme to ani nečekali. Potkáváme se i naživo, v Jičíně celkem pravidelně, ale plánujeme i další města. A až nás bude ještě trochu víc, chtěly bychom mít po republice ambasadorky, které by setkání organizovaly. Ale zatím hrají prim on-line setkání, a ta jsou úžasná. Ženy v klubu jsou nesmírně inspirativní a milé, je to opravdu podporující prostředí bez negativních komentářů a balastu, který je na sociálních sítích.

Rozšiřujete svůj repertoár o nové techniky a materiály, nebo na to už při podnikání prostě není čas?

Ano, s každým novým sortimentem se u nás tvoří a testuje. Pak se natáčí návody, vyrábí se produkty na focení atd. Takže je to stále to, co na začátku – tvoření a byznys ruku v ruce. A proto mě to stále tak baví.

 

Foto: se souhlasem Jitky Novodomské

Tagy:

©2025 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account