„Vaše mysl je váš nejlepší přítel, ale také váš největší nepřítel.“ Shirzad Chamine 

Přihlásila jsem se na kurz Pozitivní Inteligence. Několik týdnů v životě, které mění mé myšlení rychleji než roční studium koučinku. To teď říkám trošku s nadsázkou, ale kombinace meditace, všímavosti, uvědomění si svých sabotérů a toho, co a jak se dá ovládat, je velkým akcelerátorem mých znalostí o sobě samé i o tématu, kterým žiji, a tím je koučovací způsob myšlení.  

Představte si, že jste klidní, máte čistou hlavou, necítíte stres a jste pozitivně naladění i uprostřed řešení vašich největších pracovních a životních problémů. 

Teď si představte, že vychováte své děti tak, že nemusí věřit každému hlasu ve své hlavě. Že si tam nemusí nosit celý váš i jejich „Matrix“. Že se umí postavit své vlastní mysli, umí se skvěle sebeovládat a hravě se poperou s myšlenkami, které by je mohly negativně ovládat.  Jak by se asi měly? Jak by se jim dařilo ve škole a v práci? Jací by z nich vyrostli lidé? 

Dosáhnout klidu a vyrovnanosti není nic těžkého. Musíte chtít a být odhodláni změnit svůj život. Asi se budu opakovat, ale bude potřeba pevná vůle a jasný cíl. Vy můžete začít tím, že poznáte a přiznáte si své sabotéry. „Ty jo, jen to samotné cvičení mi docela otevřelo oči,” řekl mi nejeden známý, kterému jsem test poslala. 

Foto: se souhlasem Martina Kukoľa

Znáte svého sabotéra?

Shirzad Chamine, autor knihy Pozitivní Inteligence přišel s myšlenkou, že každý si z dětství nese vnitřní kritické hlasy, které mu radily a pomohly přežít různé situace v dětství, které jsme vnímali jako ohrožující. Od nedostatku lásky, přes rivalitu, fyzické ubližování, srovnávání a mnoho dalších. Tyto hlasy a myšlenky nazval sabotéry. Oni nám pomohli „přežít“, ale místo toho, aby odešli s dětstvím, zůstali, a naopak se jejich síla prohlubovala až do dospělosti. Stali se našimi parťáky, kteří nemilosrdně hodnotí vše, co uděláme, bohužel si je často neuvědomujeme nebo o nich nevíme.

Sabotér je hlas ve vaší hlavě, který vyvolává negativní emoce. Prohlubuje negativní myšlenky, stres, pochybnosti, vinu nebo frustraci. Jako všechny emoce, i ty negativní jsou validní, ale jen v případě, že přijdou a hned odejdou, protože jsou užitečné jen na chvíli. Přicházejí, aby nás upozornili na důležité věci. Lidé se bohužel nechávají pohltit negativními emocemi na příliš dlouho. Nemohou pak reagovat optimálně a s jasnou myslí.

Srirzadova devítka Sabotérů a jeden Soudce

Soudce. Tento Mistr Sabotér umí vyvolat jakékoliv emoce týkající se úzkosti, hněvu, stresu nebo zklamání a bez něj byste nebyli tak „dobří“, jako jste nyní. Soudce vás nikdy nenechá v klidu. Jeho komplicové jsou Hyper-Úspěšný, Hyper-Racionální, Hyper-Ostražitý, Puntičkář, Neuspokojitelný, Oběť, Vyhýbač, Potěšitel a Vedoucí.

Tato neochvějná desítka má ale silného protivníka, Mudrce. Ten představuje vaše moudřejší já. Mudrc vám přináší zvídavost, soucit, klid i pevná rozhodnutí. Toho potřebujeme v životě nejvíce. Musíte se ho ale naučit volat vědomě, jako když v případě nouze vytočíte 112.

Jakmile si zvykne na to, že je ve vašem životě vítaný, bude se sám rád vracet.

Foto: Pozitivní Inteligence

Ovládají vás obavy, strachy nebo negativní myšlenky?  

Přemýšleli jste někdy nad tím, proč jste tím, kým jste a proč někdy reagujete tak, že vás vytočí i špatně položený kartáček v koupelně? Co vás vede k tomu, že musíte mít všechno pod kontrolou, neumíte říkat ne, musíte mít naplánovaný sebemenší detail, vyhýbáte se konfliktům, hledáte nová a nová vzrušení nebo se naopak ženete za uznáním?  

Zmírněte sílu Sabotérů a začněte si užívat života. Dejte více kontroly svému Mudrci a naučte se být tady a teď. Klíčem k úspěchu je neuroplasticita (vývoj mozku v průběhu života) a budování nových nervových drah.  

3 klíčové kroky ke zlepšení duševní kondice 

1.     Naučte se zachytit Sabotéry ještě předtím, než napáchají další škody. 

2.     Nenechávejte Sabotéry u kormidla. Naučte se technice sebeovládání.

3.     Pozvěte do života Mudrce. Jen on vám pomůže s tím, že i ve stresových situacích zůstanete klidní.  

Test Sabotérů, Test duševní kondice, ukázku všímavosti (PQ – Kvocient Pozitivní Inteligence, aneb jak často nám naše mysl pomáhá místo toho, aby naše myšlení sabotovala ) i knihy plus vědecké články Pozitivní Inteligence naleznete na tomto odkazu. 

Foto: se souhlasem Moniky Kukoľ Sochorové a Martina Kukoľa a Pozitivní Inteligence

Tagy:
3 Komentářů
  1. Zajímavý, inspirační článek.

  2. Kristýna Štírová 1 rokem ago

    Sedm týdnů je podle mě šibeniční termín, ale tak jako když je tu fakt cílená snaha, tak proč ne. U mě to ale trvalo o dost déle ať už proto, že jsem si hledala novou práci a bydlení, ale taky proto, že jsem se učila na flétnu od https://www.topmuzika.cz/kategorie/dechove-nastroje-337/ což jsem si dala jako nového koníčka, abych zapomněla na staré chmury. Ale když nad tím přemýšlím, tak pokud si člověk nezvolí velké cíle, tak je těch sedm týdnů asi reálných. 😉

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account