Máš geniální nápad? Gratulujeme! Rodina a kamarádi jsou nadšení? Jak jinak. Kdo ne, ten tomu nerozumí. Není čas ztrácet čas. Vrháš se hned na vývoj produktu? Jen do toho! Proces je ale bohužel složitější, než kdokoli předpokládal. A finance pomalu dochází, že? I přes všechny nezdary je produkt hotový, reklama na Facebooku připravená! Stačí jen zmáčknout tlačítko a čekat na příval platících zákazníků. Ti ale ani po čase nepřicházejí. Zakázek je jako šafránu, někde se stala chyba. Ale kde? Jakým chybám se při rozjezdu startupu vyhnout? 

1. Nikomu ani muk!

K čemu je geniální nápad, který se ale nezrealizuje? Prvním krokem k jeho uskutečnění je to, že nadchnete pár lidí. Začněte s kolegy, kteří na tom budou pracovat s vámi. A to bez sdílení prostě nepůjde. Už Tomáš Baťa říkával, že nápad je jako diamant, který se brousí o hlavy ostatních tak dlouho, až z něho vzniká briliant.

2. Bez hotového produktu ani ránu

Je pravda, že sám Steve Jobs tvrdil, že lidé nevědí, co chtějí, dokud jim to neukážeš. Nicméně to neznamená, že musíte svůj nápad vyrobit jako první a rovnou celý. Dá se začít i v menším a vytvořit prototyp části, která je prodatelná. Důležité je si položit otázku, zda mám existující problém a tím pádem i zákazníka. Zkušený startupista začíná rozhovory s potenciálními zákazníky a experimenty, kterými si ověřuje, jestli má smysl se daným směrem vydat. 

3. Svým vlastním zákazníkem. Kdo je víc?

Je skvělé, že řešíte problém, který máte vy. Ale má ho i někdo další? Kolik lidí? Jak velký je to trh? Je potřeba vystoupit ze své sociální bubliny a rozhlédnout se kolem sebe. Porozumění zákazníkovi přichází primárně přes rozhovory a výzkum a věřte, že pokud si budete povídat s více než 5 potenciálními zákazníky, dříve nebo později vás něco (mile) překvapí. 

Foto: Pixabay

4. Můj nápad je pro všechny

V budoucnu může být vaše řešení pro všechny, ale o úspěchu rozhoduje i to, kudy se vydáte. To znamená, přes který segment do trhu vkročíte. Vyberte si proto ten, který je nejsnazší pro prodej a používání, a na ten se zaměřte. Pokud totiž nedokážete rozjet svůj byznys ani tam, tak nemá smysl se pokoušet o náročnější segmenty. 

5. Haló, hledám investora?

Přemýšlíte nad tím, že do svého businessu přizvete investora? Ruku na srdce. Máte dostatek zákazníků? Protože to je právě ten pákový efekt, který investora přiláká. Pokud zákazníky ještě nemáte, je to bod, na který je nutné se zaměřit.  Investoři málokdy finančně podpoří nápad, který se nezhmotnil. A pokud ano, tak věří samotnému startupistovi, který už má zjevně něco za sebou a je pravděpodobné, že z nápadu vykřeše briliant. 

Chcete se těchto chyb vyvarovat? Nevíte, jak postupovat při rozjezdu vašeho podnikání? Digitální mentor StartupBox vám pomůže krok po kroku! Vyzkoušejte třeba Validation Challengeověřte si svůj nápad ještě předtím, než na něm vypálíte peníze.

Autor článku: Nikola Rubešová
Foto: Shutterstock a Pixabay

Tagy:
0 Komentářů

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account