116

Vzhledem k tomu, že srdce patří k nejdůležitějším orgánům našeho těla, měli bychom o něho každý den pečovat. Jak? Základem je samozřejmě zdravý životní styl, do kterého patří i vyvážená strava, jež tělu neškodí, ale naopak pomáhá.
Chcete-li prospět svému srdci, měli byste na jídelníček zařadit i následující potraviny.
Pomeranče
Většinou jsou spojovány se zdravím pro svůj vysoký obsah vitaminu C, ale rozhodně toho dokáží mnohem více. Obsahují pektin (druh vlákniny), který pomáhá bojovat proti zvýšené hladině cholesterolu a navíc neutralizuje protein, který má na svědomí zjizvení srdeční tkáně. A aby toho nebylo málo, jsou pomeranče poměrně bohaté na draslík, jenž ovlivňuje krevní tlak.
Banány
A když už jsme zmínili draslík – jeden z nejlepších zdrojů tohoto minerálu představují banány. Jeden jediný plod dokáže tělu poskytnout až 600 miligramů draslíku. Vzhledem k tomu, že normální krevní tlak je jednou ze základních podmínek zdravého srdce, není od věci banány zařadit do jídelníčku.
Rajčata
Obsahují kombinaci vitaminů C a A, draslíku a vlákniny. Kromě toho jsou zdrojem lykopenu, který hraje důležitou roli v prevenci řady chorob, včetně těch srdečních. Zajímavostí je, že množství lykopenu, který je naše tělo schopné zpracovat, stoupne poté, co rajčata přejdou varem. Ačkoli se tím sníží hladina vitaminu C, účinky na zdraví srdce se zvýší.
Čokoláda
Abych na chvíli opustili svět ovoce a zeleniny, máme dobrou zprávu – lidskému srdci prospívá i čokoláda. Samozřejmě mluvíme o čokoládě skutečně kvalitní, hořké, s vysokým podílem kakaa (minimálně 75 %). Právě kakao obsahuje flavonoidy, jež zvyšují pružnost cév a tím působí na zdraví srdce.
Losos
Losos a jemu podobné ryby jsou skvělým zdrojem omega-3 mastných kyselin. A jak vyplynulo z bádání Americké kardiologické asociace, dopřát si pořádnou porci těchto mastných kyselin (ať už v podobě ryby nebo třeba ořechů apod.) dvakrát denně znamená výrazně snížit riziko srdečních obtíží.
Zelený čaj
Jak je vidět, nejen obsah talíře, ale sklenice (tedy v tomto případě hrníčku) dokáže mít na zdraví srdce pozitivní vliv. Zelený čaj, jak vyplynulo z několika vědeckých studií, snižuje v těle hladinu triglyceridů a také škodlivého (LDL) cholesterolu. Kromě toho obsahuje řadu velmi silných antioxidantů, které (mimo jiné) působí na zdraví našich cév.
Červené víno
Dobrá zpráva pro milovníky vína, zvláště toho červeného – polyfenoly, jež jsou v tomto nápoji obsažené, mají velmi dobrý vliv na zdraví našich cév, navíc alkohol podle některých výzkumů zvyšuje hladinu dobrého (HDL) cholesterolu v krvi. A antioxidant resveratrol pak ovlivňuje zdraví srdce jen v tom nejlepším slova smyslu. Nicméně odborníci varují, že nic se nemá přehánět. Nadměrné pití alkoholu srdci jednoznačně škodí!
Foto: Shutterstock
Autorka: Šárka Mikulová

©2022 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account