Anketu o nejoblíbenější Rostlinný produkt roku 2020 ovládl ManaBurger. Už podruhé v řadě tak v anketě zvítězila rostlinná alternativa masa. ManaBurger totiž střídá na pomyslném trůnu rostlinné mleté Next level Hack z Lidlu. Obrovský růst zájmu o rostlinné alternativy masa potvrzují také evropská data, za poslední dva roky vzrostl jejich prodej v evropských zemích o více než dvě třetiny. Největší poptávka je po chlazených produktech, jako jsou právě burgery nebo rostlinné párky.
Poptávka po rostlinných produktech každým rokem roste. Podle dat projektu Smart Protein nasbíraných pomocí nástroje Nielsen MarketTrack v 11 evropských zemích, vč. Rakouska, Německa nebo Polska, se od roku 2018 do roku 2020 trh s těmito produkty v Evropě téměř zdvojnásobil. Nejoblíbenější kategorií jsou pak rostlinné alternativy masa, jejichž prodej vzrostl během dvou let o více než dvě třetiny (68 %), v sousedním Německu pak dokonce o 76 %. Zákazníci si obecně nejraději kupují chlazené produkty jako burgery nebo rostlinné párky. Spotřebitelé by přitom na pultech obchodů rádi našli ještě větší výběr rostlinných alternativ, než mají k dispozici dnes.
„Zájem o rostlinné produkty roste i u nás raketovým tempem. Vždyť téměř třetina Čechů plánuje zařadit do svého jídelníčku více rostlinných výrobků na úkor těch živočišných. Zájem o tento typ produktů souvisí s tím, jak v populaci roste počet flexitariánů, tedy lidí, kteří snižují svou spotřebu živočišných produktů z etických, ekologických, zdravotních nebo jiných důvodů,“ vysvětluje manažerka projektu Rostlinně Marianna Slováková.
Popularitu rostlinných alternativ masa v Česku potvrzují i výsledky ankety Rostlinný produkt roku, kterou každoročně vyhlašuje projekt Rostlinně a v rámci níž spotřebitelé na internetu hlasují pro svůj oblíbený veganský výrobek. V letošním třetím ročníku hlasovalo 8 500 lidí a s velkým předstihem zvítězil ManaBurger. Jedná se tak již o druhé vítězství masových alternativ v řadě, loňským vítězem se stalo rostlinné mleté značky Next Level Hack.
„Vítězství v anketě Rostlinný produkt roku je pro nás motivací ale i závazkem, abychom i nadále přispívali ke změně v produkci potravin, zdravotního nepoměru a k odpovědi na otázky týkající se naší potravy, které zůstávaly příliš dlouho nezodpovězeny. ManaBurger si oblíbili nejen zákazníci našeho e-shopu, ale také českých online supermarketů a my se budeme snažit, aby náš nutričně kompletní burger našli už toto léto kromě Globusu ve všech retailových sítích a burger rozvozech,” komentuje vítězství v anketě Jakub Krejčík, zakladatel a ředitel společnosti Heaven Labs vyrábějící ManaBurger.
Na rychlým tempem rostoucí zájem o rostlinné alternativy masa ukazuje i druhé místo letošního ročníku ankety. Stříbrnou příčku totiž obsadily Next Level řízečky z Lidlu. I další pozice v anketě kopírují trendy ve světě jako růst zájmu o rostlinné varianty jogurtů (v Evropě od roku 2018 do roku 2020 růst kategorie o 37 %) nebo rostlinné „hotovky“. Třetí příčku tak obsadil kokosový jogurt Absolutely Coconut od značky Alpro spadající do mezinárodního koncernu Danone, na čtvrtém místě se pak umístila veganská Boloňská omáčka Lunter od slovenské Alfa Bio, jejíž produkty nabízí řetězce Globus, Kaufland a Tesco. Zajímavostí je také nominace produktů od značek, které kategorií rostlinných produktů začaly prozkoumávat teprve nedávno, jako želé bonbony JoJo Veggie od firmy Nestlé nebo 100% bezmasé mleté, které vyrábí Uzeniny Příbram.
Do ankety bylo nominováno celkem deset produktů, hlasování probíhalo od 17. února do 17. března 2021 na stránce Rostlinně.cz
Foto: archiv