Zkušenost mě naučila, že design webu není jen o tom, aby web vypadal krásně a reprezentativně, ale že by měl být hlavně uživatelsky přívětivý. Tak, aby když na něj přijde potencionální klient, aby se na webu snadno vyznal a na stránce na kterou se dostane udělal konverzi, pro kterou byla daná stránka navržena.
Zjistila jsem, že je tedy nutné už od počátku navrhování webu mít na mysli cíle jednotlivých stránek na webu tak, aby v konečném výsledku web prodával, protože z návštěvníků se stanou zákazníci.
V tomto článku vám přiblížím svoje zkušenosti s UX designem, které jsem získala mnohaletým testováním pomocí nástrojů, které popisuji níže a které mi umožnily pochopit, že správný UX design je jednoduchý, přehledný a že méně je více.
Člověk, který tvoří web, by tedy měl rozumět UX neboli tomu, jak má web vypadat a co má obsahovat, aby konvertoval a nepodceňovat tento aspekt. To znamená, aby návštěvníci dělali na webu to, co po nich chcete. Tedy akce jako „kontaktovat“, „objednat se“ „stáhnout“, „koupit“ apod.
Takový člověk dobře rozumí chování zákazníků na webu – ať už díky své empatii, marketingovým zkušenostem a také zkušenostem s testováním zákaznického chování na webu. Chování potenciálních návštěvníků lze totiž testovat. Například pomocí posílání návštěvnosti na web prostřednictvím FB reklamy, pomocí výsledků statistik z Google Analytics, používáním pluginu heatmap, kde je vidět, na co zákazník kliká a kam se dívá. Nebo pomocí pluginu, který nahrává chování zákazníka na webu.
Dobrý UX designer vám ušetří čas, peníze, studium a testování a zvýší výrazně konverze na vašem webu.
V následujících řádcích s vámi budu sdílet praktické rady pro správně udělaný a uživatelsky přívětivý web, které vycházejí z mého UX testování.
1) Jakým prodejním stylem sestavit webovou stránku
Úvodní stránka webu by měla být udělaná stylem long-form. Protože když vytvoříte dlouhou rolovací prodejní stránku, máte větší šanci, že si zákazník zvládne udělat obrázek o vás a vaší službě/produktu bez pocitu, že to pro něj bylo namáhavé (nemusel hodně klikat a číst hodně stránek). Prodlouží to dobu, kdy noví zákazníci zůstávají na webu.
Přistávací stránka pro prodej nebo stažení produktu by měla být udělaná stylem short-form. Zákazník se nebude cítit „převálcovaný“ prodejem. Jestli zvolit agresivnější formu prodeje (long form) nebo jemnější (short form) se vám vyplatí si pro váš produkt otestovat. Mě short form styl stránky funguje výborně u stránek pro stažení e-booků.
Lidé raději donekonečna rolují, nežli klikají. To znamená, že např. pět jednotlivých stránek na webu, které zákazník musí proklikat, nežli zjistí potřebné informace, bude mít mnohem horší výsledek, než jedna dlouhá rolovací stránka se stejnými informacemi.
Méně jednotlivých stránek na webu má tedy lepší výsledky, než když je jich více. Nedávejte tam žádnou stránku, která není nutná.
Přečtěte si více o tom, jak vytvořit úspěšné prodejní stránky.
2) Jak správně udělat na webu výzvy k akci a důležité odkazy
Kontakt je jednou z nejdůležitějších informací na webu a měl by být velmi rychle dohledatelný. Osvědčilo se mi mít ho na horní liště jako poslední odkaz vpravo. Zároveň je dobré mít na úvodní stránce velký kontaktní formulář. Každá další stránka na webu by měla mít kromě  kontaktu uvedeného na horní liště ještě dole tlačítko pro navázaní kontaktu – např. „ozvěte se“, „objednejte se“ apod.
Doporučuji to nepřehánět, na jednotlivé prodejní stránce, s výzvami k akci. Chtějte po klientovi maximálně dvě akce, ale obě by v konečném výsledku měly vést k prodeji. Takže žádná zbytečná tlačítka na stránce.
Tlačítka, na kterých je výzva k akci „číst více“ nejsou nutná a podstránky, na které taková tlačítka odkazují, většinou nemají moc velkou čtenost. Výjimku tvoří pouze reference a výpis článků na blogu. Jinak je nejlepší požadované informace na prodejní stránce sdělit stručně a jasně, bez zbytečné omáčky. Pokud myslíte, že více tlačítek na stránce potřebujete, vyplatí se vám to vytestovat použitím heatmap nebo nahráváním chování zákazníků na webu. Přílišné rozptylování pozornosti zákazníka nevede ke konverzím.
Barvy tlačítek je třeba zvolit podle barvy asociované s vaší službou: např. kosmetika – růžová barva, jóga – fialová barva apod. Dále vždy funguje oranžová nebo tmavě žlutá barva, zelená barva pouze u finálních akcí – jako např. „stažení“ nebo „zakoupení“, červenou spíše nepoužívat.
3) Jaký vytvořit design webu, který je nejen reprezentativní, ale hlavně funkční
Výrazné barvy na webu jdou lidem na nervy a každý má jiný vkus. Barvy, které fungují vždy jsou: bílá, šedá a její odstíny – pro pozadí a černá pro písmo. Barva pozadí by neměla návštěvníka rozptylovat od obsahu na stránce. Neměla by unavovat oči. Barva textu by neměla být na úkor jeho čitelnosti. Nedoporučuji černé pozadí a bílé písmo.
Velké písmo na webu pomáhá konvertovat! Web není dokument ve Wordu. Písmo 12px je opravdu příliš malé. Trend v navrhování webů se změnil a nyní webová stránka připomíná spíš grafický letáček. Nebojte se velkých velikostí písmen klidně kolem 20px pro běžný text na webu. Možná to na někoho nepůsobí tak elegantně, ale snadná čitelnost textů se vám odmění vyššími konverzemi.
Pro usnadnění čitelnosti je také dobré text na stránce dělit do kratších odstavců – cca po třech větách. Je dobré mít na stránce kromě hlavního nadpisu 1, také několik nadpisů 2, pokud se to hodí i nadpis 3.
Pokud to jde, je dobré psát postupy v bodech a používat odrážky a icony.
4) Jak používat obrázky na webu, tak aby mu to prospělo a ne naopak
Velikosti obrázků na webu, které se mi osvědčily jsou to tyto: úvodní obrázek na webu cca 1500px, ilustrační obrázky na blogu cca 700px. Obrázky, kde se jedná o vlastní tvorbu fotografa, módního blogera apod. do cca 1500px. U obrázků je nutné zajistit dobrý poměr ostrosti vzhledem k rychlosti načítání. Je třeba si to otestovat.
Pokud máte na webové stránce magnet, např. e-book zdarma, musí na něj být odkaz v úvodu vstupní stránky. Odkaz v horní liště nestačí, spousta lidí ho přehlédne. Proklik na magnet je nejlépe obrázkem – pro vyšší konverze.
Pokud jsou obrázky na stránce pouze ilustrační, protože např. prodáváte službu, kterou je obtížné nafotit, je lepší jich použít spíš méně. Většinou stačí jeden na stránku. Takové obrázky se vyplatí vytestovat pomocí FB reklamy. Nevhodný obrázek má moc „zabít“ konverze a dobrý obrázek je zvládne naopak maximálně zvýšit. Rozhodně se to vyplatí udělat u prodejních stránek, zejména u té úvodní při vstupu na web.
Pokud máte vlastní obrázky produktů, které prodáváte, nemusíte jimi tolik šetřit. Uvědomte si ale, že obrázky zpomalují načítání stránky. Takže i v tomto případě se vyplatí jimi zákazníka nezahlcovat.
Více než 50 % návštěvníků nyní přichází na web z mobilních zařízení, proto web musí vypadat dobře i na menší obrazovce mobilu a rychle se načítat. Stránku je tedy nutné navrhovat již s tímto na mysli a průběžně kontrolovat její vzhled na různých zařízeních. Proto je lepší šetřit s obrázky a videi. Je lepší odkazovat např. na svůj Youtube kanál nebo Instagram, kde si zákazník může užít většího množství videí a fotek.
5) Jak si získat důvěru zákazníků, aby od vás kupovali
Blog na webu je užitečný – kromě přivádění návštěvníků (přes klíčová slova) především pro budování důvěry. Většina zákazníků si nic nekoupí, dokud nezíská důvěru. Je třeba dát ochutnávku hodnoty zdarma. Nejsnadněji to jde udělat právě prostřednictvím článků. Kvalita je důležitější než kvantita. Je lepší mít na webu pět kvalitních článků, které jsou tak propracované a pro zákazníka mají takovou hodnotu, že ve finále prodávají víc, než dvacet nic neříkajících článků, které zákazníka jen zavalí povrchními informacemi a v konečném důsledku ho odradí.
Obsah ke stažení zdarma – např. e-book je druhým způsobem, jak posílit důvěru, hned za blogem. Pokud je zákazník i po přečtení článků na blogu stále na vážkách, může být obsah ke stažení zdarma to, co rozhodne o finálním prodeji. Záleží ale na dvou faktorech. Nesmí být moc dlouhý (doporučuji max. 30 stránek) a musí být kvalitní. V ideálním případě by měl podrobně dovysvětlit to, co bylo vynecháno na webu – právě proto, že na webu lidé nečtou, ale skenují. V e-booku čtou klasickým způsobem. E-book nemá být literární dílo, ale něco jako hodnotná brožura zdarma pro vaše zákazníky.
Uveřejnění ceny za službu/produkt – vyplatí se ji uvádět, protože vám vyselektuje ty pravé klienty. Když cenu neuvedete, budou vás kontaktovat klienti, se kterými se budete dohadovat o ceně. Záleží na tom, zda vám to vyhovuje nebo ne. Přehledné a jasné uvedení ceny přehledně a jasně šetří čas oběma stranám. Pokud cenu na webu neuvedete, velké množství potenciálních klientů se vůbec nemusí odhodlat vás kontaktovat, protože cena za službu hraje v rozhodovacím procesu klienta důležitou roli.
Reference – fungují převážně reference s fotkou. Prosté texty nejsou pro lidi tak zajímavé a důvěryhodné. Ideální reference je s celým jménem, fotkou a odkazem na web klienta. Stačí čtyři kvalitní reference na webu.
Video – v něm krátce představíte sebe a svůj produkt nebo službu. Video vám může hodně zvednout konverze, pokud jste na to ten správný typ. Stačí říct jen pár vět za několik vteřin (krátký formát videa). Video je taková výzva, protože se jím dá hodně získat a stejně tak hodně zkazit. Je to „divoká karta“. Lidé mají pocit, že se s vámi setkali a proto snadněji a rychleji vznikne důvěra. Nekvalitní video ale také celou důvěryhodnost a profesionalitu stránky může shodit! Vyplatí se umístění videa otestovat. Méně kvalitní video je možné dát na Facebook (nikoli na web), kde si ho najdou ti lidé, kteří takové „setkání“ potřebují, než se vám ozvou.
Chcete web, který bude pro vaše návštěvníky uživatelsky přívětivý a promění je ve vaše zákazníky?
Je užitečné, když webové stránky tvoří člověk, který rozumí nejen tomu, jak postavit web, ale také marketingu a UX designu. Protože tvořím weby právě tímto způsobem, můžete se na mě v případě potřeby obrátit.

0 Komentářů

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account