Tanec je možné považovat za univerzální jazyk, pomáhá vyjádřit emoce a zároveň je vyvolává. V podobném duchu lze vnímat i výtvarné umění. Vztahy mezi vizuálním a tanečním uměním jsou však mnohovrstevnaté, což budou mít možnost odhalovat ve vybraných termínech návštěvníci Veletržního paláce, a to díky projektu Museography Choreography. Choreografii reagující na stálou expozici Národní galerie Praha „1939–⁠2021: Konec černobílé doby“ připravila pro tento účel mezinárodně uznávaná berlínská choreografka Alice Chauchat.

Stálá expozice Národní galerie ve Veletržním paláci s názvem 1939-2021: Konec černobílé doby se stala inspirací pro „choreografii vztahů“ mezinárodně uznávané umělkyně Alice Chauchat. Současný tanec zde otevře zcela nový pohled na umělecká díla, souvislosti mezi nimi a způsobem, jak je muzea a jejich kurátoři prezentují. Návštěvník performance vstupuje jako divák do této vztahové situace, může v ní setrvat nebo ji kdykoliv opět opustit. Má možnost skrze ní pocítit, jak nám kategorizování brání vnímat nejen umění, ale i vztahy. „Toto pozvání pro mě bylo velkou výzvou, nakonec jsem se rozhodla zakotvit svou choreografickou reakci na výstavu ve dvou aspektech, které se jí vinou –⁠ neustálé vytváření a boření kategorií spolu s rozostřením pojmu kvality, kterou lze vnímat jako nestálou, nikoliv dogmaticky vnucovanou,“ uvádí ke svému přístupu k Museography Choreography Alice Chauchat.

Vzájemná komunikace současného tance a vizuálního umění

Propojením Centra choreografického rozvoje SE.S.TA a Národní galerie Praha vznikl dlouhodobý cyklus Tanec v galerii charakteristický mezioborovou spoluprací tance a výtvarného umění. Každá jeho edice je jedinečná a stejně tak tomu bude i u té letošní Museography Choreography. Výstava Konec černobílé doby se zabývá tématem, jak se v průběhu času mění a ztrácí jednoznačné rozdělení věcí na protiklady. Choreografickou odpovědí na práci kurátora je reflexe této proměnlivosti do taneční improvizace v provedení tanečnic Hany Polanské, Ran Jiao, Nhung Dang a Daniely Kolkové. „Jejich osobité tance se vynořují z různých situací a vzájemně na sebe reagují. V choreografii se snažím natahovat čas a obracet pozornost k jedinečnosti každého tance, aby návštěvníci vnímali vibrační pole probíhající mezi tanečnicemi a pozorovali tance zdálky nebo zblízka, jak se objevují spolu s rozvíjejícími se, ale často nevyzpytatelnými vztahy mezi nimi,“ dodává Chauchat.

Ozvěny a kontrasty v časoprostoru

Umění i život jsou pestré a proměnlivé, přesto je snadné sklouznout k tomu vidět svět jen velmi zjednodušeně. V dřívějších „černobílých dobách“ podléhalo vše škatulkování pouze do protikladných kategorií, a právě výstava Konec černobílé doby na toto období poukazuje. Kategorizování však stále zcela nekončí, ovšem ztrácí svou pevnost.

Tanec mezi protiklady

Objevovat protiklady, ozvěny, kontrasty i sladění mezi tanečnicemi a jejich tanci budete mít možnost ve Veletržním paláci 10. a 11. září od 15:00 do 18:00, později také 8. a 9. října. Kdykoliv během této doby lze zhlédnout Museography Choreography zcela zdarma a volný bude rovněž vstup na workshop s Alicí Chauchat konaný 5. září. Veškeré informace a novinky najdete na webu Národní galerie. Nenechte si ujít neopakovatelný zážitek z výtvarného i tanečního umění, nechte ho k sobě promlouvat a odhalte nový rozměr výstavy, která na vás po zhlédnutí performance zapůsobí zcela novým způsobem. Těžko postižitelné vztahy mezi jednotlivými díly lze poté vnímat daleko citlivěji.

Foto: se souhlasem Národní galerie Praha

Seznamte se se zapojenými umělkyněmi

Alice Chauchat

Významná taneční umělkyně s francouzskými kořeny žijící v Berlíně a tvořící po celém světě. Její práce stojí na dvou pilířích – spolupráce a etika pospolitosti. Výjimečné nadání odhalovat materiální rozměr myšlení a rozvrstvenou realitu těl, která jsou vždy zároveň fyzická, intelektuální, sociální a emocionální, z ní činí význačnou umělkyni své generace. Alice je i spoluzakladatelkou několika evropských tanečních společností, jako everybodystoolbox či Performing Arts Forum, působila jako hostující profesorka na HZT v Berlíně a JLU v Giessenu.

Hana Polanská

Tanečnice, performerka, choreografka, taneční pedagožka, taneční publicistka, vědkyně, absolventka taneční konzervatoře, oboru Dějiny umění na Katolické teologické fakultě UK a oboru choreografie na HAMU. Během své bohaté umělecké kariéry působila jako sólistka Národního divadla a spolupracovala na desítkách projektů s renomovanými choreografy a umělci. Věnuje se také pedagogické práci na AMU a práci s dětmi, seniory nebo parkinsoniky. V rámci svého postgraduálního studia na Fakultě tělesné výchovy a sportu se věnuje vlivu tance na kognitivní a fyzické schopnosti seniorů.

Nhung Dang

Performerka pocházející z Prahy, která ve svých projektech zkoumá otázky identity a hledá organické propojení fyzického divadla, současného tance, prostorové kompozice a lyrického textu. Absolvovala DAMU a stáž na Rose Bruford College v Londýně. V zahraničí pak spolupracovala se soubory Temper Theatre a Sleepwalk Collective. V současné době připravuje taneční inscenaci Motherland zkoumající modely mateřství ve světě zvířat, rostlin a mýtů a site-specific projekt ve Vlastivědném muzeu Jesenicka.

Ran Jiao

Čínská performerka žijící v Praze, která ve své práci zkoumá místa vznikající mezi těly a vztahy. Ke vztahům přistupuje prostorově a k prostoru jako ke vztahům. Její performace se pod vlivem ekofeminismu stávají nástrojem k přehodnocení sociální a environmentální provázanosti. Vystudovala DAMU v Praze a univerzitu v Hongkongu. Jako účinkující se stala součástí nejrůznějších festivalů (Tanec Praha, Malá inventura, Bazaar, PQ) a je členkou kolektivu Lovable Humans.

Daniela Kolková

Daniela Kolková je tanečnice a performerka z Prahy. Zajímají ji nové přístupy k procesu tvorby s akcentem na etiku a udržitelnost, dále pak formy společenských norem a stereotypů, feminismus a teorie zdravého nerůstu. Zkoumá neinvazivní způsoby pohybu a bytí celkově. V současnosti připravuje představení Jemnost jako radikální akt, které vzniká v rámci Emergency Dances. Má bakalářský titul z katedry nonverbálního divadla na pražské HAMU. Spolupracovala se souborem Tantehorse.

 

Zdroj: Národní galerie Praha

Foto: se souhlasem Národní galerie Praha

Tagy:
0 Komentářů

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account