91

V dnešní době je šetrnost k životnímu prostředí a udržitelnost vysoce ceněna ve všech oblastech módy a lidského života. Koncept udržitelné módy je reakcí na nerovné pracovní podmínky a masově vyráběné oblečení, doslova pár korun (zvané fast fashion). Tento pojem zahrnuje oděvy, obuv a doplňky vyráběné, distribuované a nošené v životním prostředí. Udržitelná móda je také známá jako etická móda nebo pomalá móda.

Zásady slow fashion

Nyní, když víme, co je udržitelná móda, se jistě shodneme na tom, že je důležité věnovat pozornost tomu, co nosíme. Jaké jsou zásady udržitelného šatníku? jak to bude vypadat?

Přírodní materiály

Při výrobě udržitelného oblečení by měly být vždy preferovány přírodní a organické materiály, jako je bavlna, vlna, kůže nebo hedvábí. Tyto materiály jsou šetrné k životnímu prostředí a přirozeně se rozkládají bez chemických zbytků.

Recyklovatelné materiály

Nemusíme tak vyrábět a spotřebovávat nové materiály, zvyšuje se tak produkce odpadu a volba recyklovatelných materiálů je dobrou volbou. Do této kategorie spadá recyklovatelný polyester, nylon, bavlna a další materiály.

Nízký dopad na životní prostředí

Produkce takzvané rychlé módy v přeplněných asijských výrobních závodech není zrovna vhodná k získání titulu výroby s nízkým dopadem na životní prostředí. V rámci udržitelné módy je kladen důraz na nízkou spotřebu vody a energie a minimalizaci textilního odpadu. Tento koncept je také známý jako zero waste móda.

Spravedlivé pracovní podmínky

Jak jsme uvedli výše, textilky v Bangladéši rozhodně nepředstavují princip férových pracovních podmínek. Dělníci pracující v podobných továrnách vydělávají 0,5 – 4 % z každého produktu. Z trička, které koupíte za 299 Kč, vyděláte 1,5 až 12 Kč. To je absolutně nemorální a nespravedlivé. Pokud hledáte oblečení vyrobené v prostředí s férovými pracovními podmínkami, doporučujeme zvolit značku, která je vyráběna v EU nebo v kontrolované továrně.

Vzhledem k tomu, že témata týkající se životního prostředí a udržitelnosti jsou v módním průmyslu populární, některé značky se pokusily pomocí dezinformací a klamavé reklamy ukázat, že jejich společnosti jsou k životnímu prostředí odpovědné, i když tomu tak není. Tato metoda se nazývá „greenwashing“. Pro zajištění transparentnosti v textilním průmyslu byla vytvořena certifikace GOTS (Global Organic Textile Standard), která sjednocuje všechny principy udržitelné módy v oblastech výroby a distribuce.

Tagy:
1 Komentář
  1. Romana Mlynářová 2 týdny ago

    Vysvětlení, které jsem hledala

Napište komentář

©2022 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account