Město Třebechovice pod Orebem bude mnohým z vás jistě známo především díky muzeu betlémů, v němž se nachází i unikátní Proboštův betlém honosící se více jak 2 tisíci vyřezávanými díly. Ve městě a jeho okolí je toho však k vidění mnohem více, například milovnice kabelek by neměly vynechat návštěvu rodinné firmy ELEGA, v jejímž areálu se nachází také prodejna s nepřeberným množstvím kožených kabelek a nejrůznějších doplňků.
Ženská síla v akci
Historie značky ELEGA se začala psát v roce 1992, kdy přešla do soukromých rukou a navázala tak na tradici národního podniku Gala. V jejím čele firmy dnes stojí Eva Šedinová a Dita Valentová, matka s dcerou tvořící silný podnikatelský a kreativní tandem, avšak začátky nebyly snadné. Podnik zprivatizoval Evin manžel, který však po třech letech náhle zemřel a vyvstala otázka, co bude dál. „Maminka v zásadě neměla příliš na vybranou, tehdy to znamenalo buď firmu vést dál, nebo ji prodat. Jelikož je bojovnice, rozhodla se pokračovat a řídí ji dodnes,“ vzpomíná Dita Valentová, která je novou jednatelkou společnosti a dlouhodobě se stará o marketing a sociální sítě.
ELEGA stále sídlí v původních prostorách, avšak dříve zde pracovalo až dvě stě lidí, dnes jich je dvacet čtyři. „Po převzetí Galy nám zůstaly i zahraniční zakázky, ale jak se trh měnil, většina značek přešla do jiných krajů a nám zůstali pouze čeští zákazníci. Přestože naši zaměstnanci museli změnit styl práce, kvalita zůstala, všichni jsou u nás desítky let a fluktuaci máme minimální,“ doplňuje Dita. Právě ve chvíli, kdy začala firma přicházet o velké zákazníky, padlo rozhodnutí zaměřit se i na tvorbu vlastních kolekcí pod vlastní značkou. „Věděli jsme, jak dělat krásné dokonalé kabelky, měli jsme tým technologů, který musel dotahovat návrhy našich zákazníků, což byl už jen krůček k tomu přijít s vlastními návrhy.“ Design kabelek je výsledkem práce celého týmu, přičemž majitelky často přicházejí s detaily, které se jim líbí či se inspirují na veletrzích a technoložka následně vše zpracuje do výsledného produktu.
Klasika vede nad trendy
Ročně ELEGA vyrobí jistě stovky kabelek, nové kolekce představují dvakrát ročně, a to pod značkou ELEGA a ELEGA by Dana M., kdy každá ze značek má vždy dvě kolekce o dvou až pěti kabelkách. „Často třeba změníme jen materiál nebo nějakou drobnost, když se jedná o kolekci, která se líbila. Vlastně recyklujeme, co se zákaznicím líbilo. Sledujeme i módní trendy a snažíme se využívat, co světový trh nabízí, ale nemůžeme udělat všechno, protože víme, že naše zákaznice by to nepřijaly. Navíc trendy jsou otázkou pouze třeba půl roku,“ přibližuje vznik novinek Dita Valentová.
A jak vůbec vypadá typická zákaznice této značky? „Jedná se o ženy, které si na své kabelky samy vydělají, jako lékařky, právničky, učitelky, zkrátka praktické ženy, které chtějí být elegantní a je pro ně důležitá kvalita. I proto naše značka stojí na třech pilířích – elegance, nadčasovost a zmíněná kvalita zpracování i materiálů,“ uvádí Dita s tím, že každý nový materiál, kterým je z 99 % kůže, nejprve pečlivě testují, zda opravdu vydrží. „Nechceme jen módní hit, naše kabelky ženy nosí třeba i deset let.“ Ačkoliv ve výrobě převažují italské kůže jakožto neodolnější materiál, veganská kolekce uspokojí i zákaznice, jež kůži nevyhledávají. Tyto produkty se vyrábějí z ananasové a jablečné kůže.
„Je úžasné sledovat, že máme spoustu kabelek, které děláme už dvacet let a stále patří mezi bestsellery. Snažíme se třeba o nějaké úpravy, změny, ale ženy je chtějí stále v té původní podobě.“ Ačkoliv tedy v nabídce značky naleznete spoustu novinek, milovnice klasiky mají vždy možnost sáhnout do sekce bestsellerů pro ověřenou klasiku – startovací minimalistické kabelky v menším i větším provedení. „Tyto kabelky nikdy nevyjdou z módy, ženy je stále milují, a i proto si u nás vybere každá,“ dodává Dita.
Pokud byste snad přeci jen měly, milé dámy, specifické požadavky, pak vězte, že je sice možné nechat si vyrobit kabelku na zakázku, ale jednalo by se o opravdu velkou investici. „Vyrobit kabelku není stejné jako vyrobit šaty. Jedná se o velmi specifický proces, kdy vytvoření návrhu, šablon a všeho kolem zabere třeba i patnáct hodin práce.“
Hlavní kritérium, které by měla každá kabelka splňovat je, aby vydržela. Nezáleží na tom, zda se jedná o psaníčko, které si vezmete dvakrát do roka, nebo tašku, co nosíte každodenně. Určitě se vám již také stalo, že jste ze skříně vytáhla koženkovou kabelku a najednou se začala odlupovat a byla zpuchřelá. „O takovouto kabelku se můžete starat sebe lépe, ale zkrátka nevydrží. Proto vyrábíme z kůže, u té se vám něco takového nestane,“ vysvětluje Dita. Kvalita a řemeslo vykonávané s láskou jsou tím, co Elegu odlišuje od konkurence, i tak ovšem není snadné obstát. „Hodně bojujeme i s tím, co je česká značka a co český výrobek. Spousta českých značek totiž v Čechách nevyrábí, tím pádem mají pak daleko nižší ceny. Stále proto zákaznicím vysvětlujeme, že opravdu veškeré naše produkty jsou vyráběné tady u nás a nevyrábí je maminky na mateřských během svého volného času, ale opravdu zkušení řemeslníci, kteří nedělají nic jiného, než že celý život vyrábějí kabelky. Proto je cena vyšší, než třeba u některé konkurence,“ přibližuje Dita, s čím se nejen oni, ale valná většina českých výrobců potýká.
I muži si vyberou, ale…
ELEGA ve své nabídce nezapomíná ani na muže, ovšem tento sortiment tvoří pouze malou část. „Muži jsou velký problém. Když jsme ještě vyráběli do zahraničí, tak jsme se specializovali i na výrobu pro muže, to se však jednalo o italské muže, kteří tyto věci nakupují mnohem více než Češi, kterým stačí deset let jedna taška a dokud se nerozpadne, je skvělá. Frekvence nákupů mužů je tedy bohužel tak nízká, že pro ně sice máme v nabídce pánské kolekce, ale přece jen se raději zaměřujeme na dámský sortiment. Ženy sice chtějí, aby jim kabelka vydržela co nejdéle, ale kupují si je rozhodně častěji než muži. Důvodem je, že každá žena by doma měla mít alespoň osm kabelek, které různě střídá,“ uvádí Dita Valentová.
Novinky? Velur, oslava dlouholeté spolupráce a nástup další generace
Asi největší novinkou letošního roku je využití velurové kůže, kterou si již dlouhou dobu přála zařadit Dana Morávková.
S populární herečkou spolupracuje ELEGA jedenáctým rokem v rámci kolekce ELEGA by Dana M. „Tehdy jsem hledala někoho, kdo by byl vzorem pro naši cílovku. Elegantní dámu, kterou všichni znají, ale není zatížena skandály, někoho, kdo působí na ženy dobře, kým se inspirují. Právě Dana Morávková, podle toho, jak o ní ženy mluví, tak je pro ně nejen módní inspirací. Když pak v jednom rozhovoru zmínila, že miluje kabelky, zkusila jsem ji oslovit,“ vzpomíná Dita na začátky spolupráce.
Kromě velurové kůže, která představuje odlehčenou variantu standardních kožených kabelek, přichází ELEGA nově také s kolekcí Tři generace. Ta odkazuje nejen na skutečnost, že kabelky této značky mohou dělat radost hned několika generacím díky kvalitě materiálů, zpracování a doživotnímu servisu, ale rovněž na to, že v samotné firmě se angažují již tři generace žen. „Věříme, že skutečný luxus není o rychlém trendu, ale o vztahu, který si k věci vytvoříte. Naše kabelky často přecházejí z matky na dceru a právě to, je pro nás ten největší kompliment,“ uzavírá Dita Valentová, která stojí za nápadem na kolekci Tři generace, jejímž hlavním posláním bylo vytvořit poctu jejímu vztahu s maminkou a dcerou. Design kolekce vytvořila Iva Držmíšková a v každém jednotlivém kusu se prolíná jemně zvlněná linie symbolizující ženskou kontinuitu, tok času a pouto mezi generacemi.
Foto: ELEGA (se souhlasem) a se souhlasem Kristýny Solničkové (Ženy s.r.o.)
















