Kateřina Pavlíček je nejen začínající podnikatelka, ale také úspěšná influencerka. Její profil na Instagramu je neuvěřitelně inspirativní, stejně jako ona samotná. Když byly její dceři Žofii 3 měsíce, rozhodla se za pomoci své rodiny, jít za svým snem a výsledkem je značka BabyBeams, která spatřilo světlo světa o rok později. Byla to právě její dcera, která ji dodala (ač asi nevědomky) odvahu, prostor i motivaci k tomu zkusit něco nového. S jejím narozením si totiž uvědomila, že svět dětí se jí nechce opouštět. Je zábavný, kreativní, bezprostřední a neustále se v něm děje něco nového. Seznamte se…
Na úvod začnu možná trošku netradičně: jaký jste měla dneska den?
Zatím velmi pohodový, což je u pondělí poměrně nezvyklé. Ráno jsme s manželem odvezli naší dvouletou dceru do školky, což znamená, že mám dnes vyhrazený čas na práci. Než otevřu počítač, musím si dát své dopolední kafe a snídani. Začínám 7. měsíc těhotenství a energie upadá, takže je potřeba dobíjet baterky všemi možnými způsoby.
Ptám se záměrně proto, že jste maminka krásné krásné malé holčičky Žofie a za pár týdnů se vaše rodina rozroste ještě o dalšího člena. A do toho všeho si tento měsíc odbyla premiéru vaše značka BabyBeams, na které jsi poslední rok pracovala.
Jak náročné období to pro vás bylo?
Byla to taková zvláštní kombinace nadšení, obav a velké dávky stresu. Jak je zvykem, většinou se sejde všechno v jeden čas, takže jsem ke konci řešila značku, práci pro mé další klienty, své těhotenství, které doprovází zdravotní potíže a hromadu dalších věcí najednou. Jakmile jsem ale BabyBeams spustila, spadl mi kámen ze srdce a ulevilo se mi. Teď už je to hlavně o budování značky, což je taky náročné, ale zároveň dost zábavné.
Vzpomenete si na první impulz, kdy jste se rozhodla začít jako maminka na mateřské podnikat?
Samotný nápad přišel asi tři měsíce po porodu. Měla jsem to štěstí, že jsem měla zdravé a spokojené miminko, které mi umožnilo otevřít hlavu pro kreativní činnost, takže jsem si vzala tužku a papír a začala svůj nápad rozepisovat a zkoumat, kudy vede cesta. A od té doby to už nešlo zastavit, takže proto jsme teď tady.
Asi to není žádné překvapení, že jste se rozhodla pro produkty, které budou usnadňovat život rodičům a zpříjemňovat první měsíce života těch nejmenších členů domácnosti.
Vznikl váš podnikatelský nápad právě díky tomu, že vám na trhu chyběly kvalitní produkty?
Částečně ano. Nemyslím si, že bychom v Česku byli pořád ve fázi, kdy u nás nejdou sehnat kvalitní produkty pro děti. To se za poslední roky výrazně posunulo a zdejší trh už nabízí spoustu zahraničních značek, které dělají super kvalitní produkty pro děti. Chyběla mi ale česká značka, která bude propojovat kvalitu, praktičnost, estetiku a lokální výrobu.
Jak by jsi popsala BabyBeams?
BabyBeams definuje kvalita, odvaha a radost. Hnízdečko jsme navrhovali s tím, aby bylo pohodlné na odpočívání pro miminko, ale zároveň praktické na používání pro rodiče. Po vizuální stránce jsme chtěli, aby se značka odlišovala a vynikala, což se nám snad povedlo. Proto používáme výrazné, ale cool barvy, nebojíme se trošku experimentovat. Doufáme, že celá ta estetika bude v lidech probouzet radost, stejně jako naše produkty.
Jak vzpomínáte na své začátky? Co pro vás bylo při rozjezdu značky nejtěžší?
Zní to jako klišé, ale nejtěžší je začít. Jakmile má člověk nápad, na který myslí od rána do večera, tak stačí udělat první kroky – oslovit designéra, udělat rešerši a podobně. Pak už se vlak rozjíždí a jen těžko ho jde zastavit. Po cestě mě samozřejmě potkalo spoustu momentů, kdy jsem si myslela, že to nezvládnu a pochybovala jsem. Možná to je nakonec to nejtěžší – věřit si, nepochybovat o sobě a nepřestávat.
Jakou nejlepší radu jste na začátku dostala?
Právě v té fázi pochyb mi někdo řekl, že pokud to nezkusím, nic neztratím, ale ani nic nezískám. A je to pravda. Člověk nikdy nemůže dopředu vědět, jak celá věc dopadne, pokud se do ní nevrhne a nezariskuje.
Jak probíhal proces výroby prvních modelů hnízdeček? Šlo všechno podle vašich představ?
Vůbec ne. Dělali jsme celkem asi deset prototypů a u každého jsme postupně vychytávali nedostatky. Hnízdečko má poměrně složitou konstrukci na ušití, takže najít švadlenky, které by se do toho pustily s otevřenou myslí, bylo náročné. Naštěstí jsem je našla a jsem za ně moc vděčná. Dál už jsme pak jen testovali, jak hnízdečko pracuje při praní a sušení, jaká je ideální hustota výplně. Samozřejmě jsme pak produkt testovali přímo na miminkách.
Když jde o produkty pro děti je kladem velký důraz na pohodlí a bezpečí. Bylo toho hodně, co jste si musela v začátcích zjistit a naučit se?
Ano, chtěla jsem mít jistotu, že to, co děláme, děláme správně. Bezpečí jsme tedy brali v potaz jak při designování produktu, tak při výběru materiálů. Všechny jsou testované, organické a vhodné pro ty nejmenší.
Kdo byl na začátku vaší největší oporou?
Jednoznačně můj manžel. Povzbuzoval mě ve chvílích, kdy jsem to nejvíc potřebovala, dopřával mi drahocenný čas na práci a dával mi zpětnou vazbu. V projektu je mojí pravou rukou a oporou doteď.
Před mateřskou jste byla zaměstnancem. Co vás na světě podnikání nejvíc lákalo a chybělo vám v předchozí profesi?
Podnikání mě lákalo odjakživa, protože jsem viděla u svých rodičů, jaké to má výhody – děláte svá vlastní rozhodnutí, nemusíte se podřizovat autoritám, nikoho se neptáte, jestli si zítra můžete vzít volno. Zároveň si ale uvědomuji, že podnikání je v mnoha ohledech náročnější než 9-5 job, ze kterého jdete domů s čistou hlavou. Na špalku je vaše hlava, pracovní doba neexistuje a je v podstatě celý den. A to, zda budete mít nějaký výdělek, záleží jen a jen na vás. Mateřská mi ale dala prostor to zkusit a přišlo mi škoda té příležitosti nevyužít.
BabyBeams si odbylo svou premiéru na dětském Festival Mini. Jak jste prožívala uvedení značky na trh? Jaké byly reakce okolí?
Festival Mini bylo první místo, kde si lidé mohli hnízdečko prohlédnout na vlastní oči, takže jsem byla dost nervózní. Co si budeme povídat – právě tam je náročná cílová skupina rodičů, kteří mají rádi kvalitní produkty a chtějí pro své děti to nejlepší. Reakce ale byly pozitivní, což mě nabilo novou energií a dodalo odvahu pokračovat.
Po roce příprav, prototypů, emailů, schůzek… šla byste do podnikání a rozjezdu vlastní značky znovu?
Rozhodně ano. Jsme pořád na začátku, takže nevím, co nás v budoucnu čeká, ale už jen ta zkušenost z příprav, procesu navrhování a výroby je k nezaplacení.
Co by jste poradila maminkám, které teď čtou tento rozhovor, a touží si založit také svůj vlastní byznys?
Pokud cítíte, že je to „ten“ nápad, jděte do toho. Bavte se se svým okolím, nechte si poradit a dát zpětnou vazbu. Nenechte se odradit těmi náročnějšími okamžiky, protože to dobré by bez nich nevzniklo.
Jaké produkty značka BabyBeams kromě hnízdeček nabízí?
Kromě BabyBeams hnízdečka máme také organické mušelínové plenky a dětskou mušelínovou deku. Chtěla jsem pracovat s tímto materiálem, protože vím, jak moc ho děti i rodiče milují pro jeho příjemnou texturu a praktické využití. Do budoucna máme v plánu další sortiment pro miminka, ale zatím si to nechám pro sebe.
Já vím, že je to těžké říci, ale co je váš srdcový produkt?
Jednoznačně BabyBeams hnízdečko. Vložila jsem do něj s mým týmem celé srdce, spoustu energie a jsem na tento produkt pyšná. Doufám, že ho rodiče a jejich miminka ocení.
Jak zvládáte po roce příprav vlastní značky balanc mezi rodinou a kariérou? Je něco, co vás překvapilo, nebo naopak jde všechno podle plánu?
Myslím, že to zvládám dobře, protože mám oporu v partnerovi, který považuje za automatické, že se na péči o domácnost i dítě podílíme oba stejnou měrou. Možná bych řekla, že je větší část dokonce na něm, protože já permanentně ležím vzhledem k svému zdravotnímu stavu a fázi těhotenství na sedačce a na víc se nezmůžu.
Jak vypadá váš denní režim?
Pokud nejde Žofinka do školky, tak je naše ráno hodně pomalé. Nachystáme si společnou snídani, po které vyrážíme na lehkou dopolední procházku, hřiště nebo cvičení. Doma pak většinou připravujeme oběd, po kterém ukládám Žofi ke spánku. Tady přichází čas, kdy buď pracuji a nebo jen odpočívám a nedělám nic, což je pro mě těžké, ale nutné. Odpoledne hodně závisí na tom, kdy se Žofinka probudí a jaké vládne venku počasí. Občas tedy jdeme podruhé ven, zajdeme i s manželem a naším pejskem na kávu, někdy zůstáváme doma a malujeme nebo koukáme na pohádky. Televizi jsem nám přestala vyčítat už dávno. Večery pak ovládá typická rutina s dítětem – večeře, koupání, knížky a uspávání. Během uspávání, které má v režii manžel, buď uklízím nebo se opět vrhám na práci. A druhý den znovu!
Jste šťastná?
Velmi. Jsem šťastná a vděčná za to, co mám. Ať už to jsou lidé kolem mě, zdraví nebo příležitosti. Nejsem vždycky šťastná celý den, ale každý den několikrát denně.
Jaké je vaše životní motto?
Přiznám se, že žádné nemám. Snažím se jen každý den žit tak, abych si večer při usínání nemusela nic vyčítat.
Foto: archiv
Autorka: Lucie Janotová