S ředitelkou základní školy Mgr. Drahomírou Raveane, jsme si povídali o kapacitě dětského mozku a o tom, jak důležitá je role rodičů, dětský mozek správně stimulovat a rozvíjet. 

Co zajímavého přinesly nové vědecké výzkumy dětského mozku?   
„Asi nejvíce překvapující je poznatek, že se naprostá většina dětí rodí s téměř einsteinovskou kapacitou mozku. Ve třech letech jeho mozková aktivita i počet nervových synopsí dvakrát překračuje mozek dospělého. Rozvoj dítěte zásadně ovlivňuje vývoj jeho mozku, pokud budeme schopni správně stimulovat neurony v dětském mozku, zvýšíme šance našich dětí uspět v celém životě. Dětství nazývají někteří vědci „obdobím příležitosti“, pro získání určitých typů inteligence. Je důležité tyto příležitosti nepromarnit, vše je pak mnohem obtížnější, někdy i nemožné.“
Jak nejlépe dětský mozek trénovat a v kolika s tím začít? 
„Dítě se začíná učit již před svým narozením, pamatujme na to, protože se negativně může přenášet na dítě například stres matky a podobné věci.
Měli bychom svým dětem od počátku vytvářet harmonický svět plný hravých a zábavných podnětů, které jim budou pomáhat rozvíjet jejich logické schopnosti, kreativitu, pohybové dovednosti, manuální zručnost, vyjadřování, empatii i umělecké schopnosti, protože inteligence nejsou jenom body v IQ testu. Mnohem důležitější je umění komunikace, schopnost odhadnout ostatní a rozpoznat vlastní pocity a motivy jednání.
Bohužel spousta dětí dnes například trpí opožděným vývojem řeči. Kromě jiného je za tím vliv počítačů, televize, mobilů a hlavně nezájem rodičů s dětmi dostatečně komunikovat.
My učitelé se pak setkáváme s tím, že děti ve škole nejsou schopné vnímat přednášený text a pak mají problémy s učením. Takových je dnes už více jak pětina. Schází jim slovní zásoba, představivost. Je to škoda, protože podle vědců se už v útlém dětství lidský mozek snaží pracovat logicky. Můžete se o tom přesvědčit sami. I malé děti většinou mluví gramaticky správně, protože tak to přejímají z odposlechu dospělých.“
Jsou nějaké moderní metody na rozvíjení dětského mozku?
„Dnes existuje řada metod, sama jsem spolupracovala na překládání materiálů Centra Nikoly Tesly v Srbsku do češtiny (metoda NTC). Jsou většinou založeny na stimulování dětského mozku hrami, hádankami, obrázky, příběhy, různými podněty. Naleznete je často zejména v nabídkách různých soukromých školek a škol pro děti, které však nebývají pro všechny rodiče dostupné.
Jsou však i jiné způsoby, jak poměrně snadno a úspěšně stimulovat vývoj dětského mozku. Některé praktikovali už naši předkové. Neměli televize, počítače, večer místo toho si v rodinách večer povídali, hráli deskové hry, karty, muzicírovali, zpívali, před spaním si četli, říkali pohádky, dávali hádanky. Důležité pro rozvoj dětí bylo také to, že častěji vyrůstaly společně s prarodiči, kteří měli na takové věci více času, než zaměstnaní rodiče. Když dětský mozek zaměstnáte večer hádankou, může se vám přihodit, že ráno vám dítě řekne řešení. Jeho mozek se měl celou noc čím zabývat a tím se rozvíjel. Krásně napsaná pohádka zase dítěti kromě fantazie zvětší i slovní zásobu a paměť, vytvoří v něm vědomí morálních hodnot . Nechte ho namalovat něco z toho, co mu vyprávíte a možná budete překvapeni, jak kreativní a hravé vaše dítě je.
Trochu smutné je, že my, národ Komenského, zase v tomto trochu „objevujeme Ameriku.“ Americká televizní společnost ABC-TV v nejlepším vysílacím čase vysílala seriál o rozvoji dětského mozku, ve kterém vystupovali Tom Hanks a Robin Williams. Články o tom, jak na základě nejnovějších zjištění vědců o vývoji dětského mozku se dá snadno, úspěšně a lacino stimulovat správný vývoj dětí, tím , že si s nim čtete před spaním, publikovala i americká kandidátka na prezidentskou funkci Hillary Clinton.“
Jakou knížku byste doporučila rodičům a dětem vy?
„Samozřejmě musí odpovídat věku dítěte. Nejprve různé obrázkové knížky, leporela, říkadla, postupně přejít k různým příběhům. Rozhodně děti nepodceňujte. Dítě má často lepší představivost a paměť, než vy, což ví každý, koho jeho dítě porazilo například v pexesu. Já jsem do školy koupila dětem knížku Rozumbrádkové od Lukáše Fišera. Je určena dětem od pěti let.  Nabízí logické hádanky ve formě pohádkového příběhu, je psaná bohatým jazykem, což mne jako češtinářku zaujalo.“

Jak děti reagují na logické hádanky?
„Hrozně je baví. Samozřejmě, jsou zvědavé a chtějí co nejrychleji vědět řešení. Bez námahy. To by byla ale škoda. Jak se říká, někdy je cesta důležitější, než cíl. Můžete s nimi diskutovat, navrhují vám různé teorie, vy jim napovídáte, nebo naopak vysvětlujete, v čem se mýlí a tím je vlastně učíte spolupracovat na nějakém problému. Poznají, že všechno je na světě nějakým způsobem logické a že často je řešení jednodušší, než se zdá, ale nikdy nespadne jen tak samo do klína.
„Musím se přiznat, že někdy mne děti překvapí, jak jsou důvtipné. Stejně, jako mne při výtvarné výchově často ohromí nějakou kreativní kresbou. Děti dokážou velké věci, ale potřebují zájem nás dospělých. Můžete si s nimi číst i náročnější knížku a pomáhat jim v jejím pochopení. Je to daleko lepší, než je nechat samotné v dětském pokoji s něčím, co je sice populární, snadno stravitelné, ale nic jim nedá. Bohužel, naprostá většina dnešní produkce je taková, ale to je dáno více tržními principy, než snahou o rozvíjení dětí.“
Co byste poradila rodičům?

„Čtěte si s dětmi, naučte je vnímat mluvený text, podněcujte a stimulujte jejich mozek. Jestli jednou dítě v životě dokáže více než vy, budete to vaše odměna za to, jak skvělí jste byli rodiče.“


                                                                        

0 Komentářů

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account