Vybrali jste dítěti zajímavý kroužek – kreslení, tanec, atletiku, ale hned po první návštěvě se mu tam nechce. Co teď? Měli byste hned hodit ručník do ringu, nebo tomu dát ještě šanci? Psycholožka Šárka Miková, autorka Teorie typů, radí, jak se v takové situaci zachovat.
Dát kroužku čas nebo skončit?
Ne vždy je dobré ukončit docházku hned při prvním náznaku nespokojenosti. Zkuste vydržet. Děti potřebují umět zvládat i frustrace a učit se pracovat s negativními emocemi. Na druhou stranu, stres může být někdy kontraproduktivní. Jak to tedy poznat? Záleží na věku dítěte, ale především na typu jeho osobnosti.
„Mnohé děti si na nové prostředí a nové lidi zvykají déle a mohou mít tendenci raději „utéct“, než by se s nepříjemnými pocity učily vyrovnávat. Pak je na nás rodičích, abychom v tom dítě nenechali samotné. Abychom mu poskytli podporu – dopředu se snažili zjistit maximum informací, které dítě uklidní, aby alespoň částečně vědělo, do čeho jde. Případně na první schůzce byli s ním,“ doporučuje psycholožka Šárka Miková, autorka teorie osobnosti nazvanou Teorie typů, kterou popisuje na příbězích ve svých knihách – poslední z nich je Milovat nestačí.
Osobnostní typ dítěte jako pomocník
Pokud vaše dítě na začátku kroužku není nadšené, může být nápomocná znalost jeho osobnostního typu podle Teorie typů.
„Každé dítě má jiné potřeby, a ty je důležité naplnit i v kroužku,” vysvětluje psycholožka Šárka Miková. Jednotlivé typy osobností lze zjednodušeně rozdělit do čtyř skupin podle jejich přirozených potřeb.
1) Děti, které potřebují svobodu a okamžitou zpětnou vazbu (SP typy)
Tyto děti milují akci, pohyb a dobrodružství. Rády se zapojují všemi smysly a potřebují mít ve svých aktivitách určitou volnost. Pevné struktury a statické činnosti je ale mohou nudit.
2) Děti, které potřebují stabilitu, předvídatelnost a spolehlivost (SJ typy)
Tyto děti preferují, když mají jasný plán a vědí, co se od nich očekává. Chaotická organizace nebo nedodržování pravidel jim nevyhovuje a může je zneklidňovat.
3) Děti, které potřebují výzvy a rozvoj (NT typy)
Tento typ dítěte rád zkoumá, analyzuje a rozvíjí nové dovednosti. Vyhovuje jim, když mohou řešit složitější úkoly a pracovat vedle starších dětí, které jim slouží jako inspirace. Nemají však rádi, když je vedoucí podceňuje nebo kritizuje jejich schopnosti.
4) Děti, které potřebují smysl, jedinečnost a harmonii (NF typy)
Pro tento typ dětí je důležité cítit, že jsou pro vedoucího výjimečné. Potřebují atmosféru přijetí a spolupráce, nikoli přehnaného soupeření. Kreativní vyjádření a osobní vztah s vedoucím jim dodává jistotu.
Když pochopíte osobnostní typ vašeho dítěte, může vám to pomoci rozhodnout, zda pokračovat v kroužku, nebo hledat jinou aktivitu, která lépe vyhovuje jeho potřebám.
Když problémy nastanou později
Pokud se dítěti kroužek přestane líbit po delší době, je důležité zjistit skutečný důvod. Netlačte na něj, ale nechte ho otevřeně mluvit. Možná se ukáže, že mu vadí kolektiv, trenér nebo samotný typ činnosti. V takovém případě může být řešením zkusit jiný kroužek.
Trvat na dokončení?
Jestli důvod pro odchod není závažný, můžete zkusit trvat na tom, že dítě zůstane alespoň do pololetí, protože kroužky nejsou zadarmo. U starších dětí je dobré, aby měly možnost rozhodnout se samy po vyzkoušení.
Každé dítě je jiné, a tak je důležité citlivě vnímat jeho potřeby a pomoci mu najít správnou cestu. Více zajímavých informací můžete najít na Teorietypu.cz.
Zdroj / Autor: Teorie typů, redakční článek
Foto: se souhlasem Teorie typů