Děti a mládež v České republice sledují sociální sítě historicky nejdelší dobu. V průměru je to 165 minut denně. Důvodem jejich používání je z více jak 85 % zábava a kontakt s přáteli, ale ze 77 % i zdroj informací*. Ty často zahrnují i nereálné ideály krásy včetně nežádoucích rad na úpravu vzhledu. Tyto toxické rady přitom negativně ovlivňují dětské sebevědomí, mnohdy i zdraví. Na toto nebezpečí se letos zaměřil Projekt sebedůvěry Dove, který již od roku 2004 podporuje sebedůvěru, která nepramení z falešné krásy, ale jedinečnosti každého z nás.
Kolik hodin denně stráví děti na sociálních sítích?
Rok 2022 překonal historicky nejdelší průměrnou dobu sledování sociálních médií. Jen vloni strávilo běžné české dítě na sociálních sítích přes 2 hodiny a 45 minut. Sociální sítě navštěvuje denně 94 % českých dětí. Slouží jim z 86 % jako zdroj zábavy, z 85 % jako platforma k propojení s přáteli a ze 77 % jako zdroj informací. A často i těch negativních, které mohou nepříznivě působit na dětskou psychiku a zdraví.
Přesně na to reaguje Projekt sebedůvěry Dove. Ten si klade za cíl budovat u dětí silné sebevědomí, které bude vycházet z jejich jedinečnosti, ale také u jejich rodičů, jenž by jim měli být vzorem. Projekt sebedůvěry Dove realizuje kampaně pro uvědomění si pravé krásy a jedinečnosti již od roku 2004, kdy zapojil do reklamy namísto modelek reálné ženy všech tvarů a etnik. Na přirozenou krásu, jež nepodléhá moderním trendům a unikátnost vzhledu každého člověka značka upozorňuje každoročně novým tématem. V minulém roce obrácená selfie, která poukazovala na nereálnost vyretušovaných fotek a vzhled bez digitálních úprav po vyfocení. Doposud tento projekt pomohl svou edukační činností globálně již 82 milionům dětí, z toho v Česku a na Slovensku necelému čtvrt milionu.
Letošní téma Projektu sebedůvěry Dove opět cílí na nejcitlivější část populace – mládež, potažmo jejich rodiče a školní psychology. Upozorňuje na nebezpečí, které představují toxické rady na sociálních médiích, kde děti tráví stále více času.
“Mohu potvrdit nebezpečnost toxických rad na sociálních médiích, kterým děti a dospívající podléhají čím dál častěji. Jsou doslova zahlceni obsahem na sociálních sítích, a ne vždy jsou schopni vyhodnotit, zda je rada škodlivá. Nejde přitom jen o snížení sebedůvěry, často je ohroženo i jejich samotné zdraví. Je velmi důležité tuto problematiku začít řešit. Rodiče by měli získat podporu a praktické tipy, jak o těchto věcech se svými dětmi komunikovat a posilovat vzájemnou důvěru v rodině. Děti potřebují cítit, že zájem ze strany rodičů o to, co sledují na sociálních sítích, je skutečný a nejde jen o způsob kontroly. Musíme hledat způsoby, jak podporovat u dětí zdravé vnímání sebe sama a nesrovnávat svůj vzhled s ostatními,” sděluje Mgr. Šárka Kučerová, psycholožka a odborná garantka Projektu sebedůvěry Dove.
S jakými toxickými radami se na sociálních sítích děti setkávají nejčastěji?
Nejčastěji se tyto rady týkají zkrášlování zevnějšku prostřednictvím beauty tutorialů. S přibývajícími vrstvami make-upu, filtrů a vylepšeními přicházejí děti o jedinečnost a své sebevědomí. Přesně to potvrzují statistiky, které uvádějí, že až 64 % dívek ve věku od 14 do 17 let touží být vnímáno na základě svých činů, nikoliv vzhledu **.
“Projekt sebedůvěry Dove během každoročních kampaní upozorňuje, jak je módními stereotypy ohrožována naše sebedůvěra a jedinečnost. Cílem je ovlivnit co nejvíce ohrožených dětí, proto organizujeme mimo jiné edukativní workshopy pro děti a odborné besedy pro rodiče, na téma budování zdravé sebedůvěry dětí. Vloni se nám podařilo v rámci projektu ovlivnit život více než 80 tisíc dětí po Česku a Slovensku a letos plánujeme v edukativních aktivitách pokračovat. Na našem speciálním webu projektsebeduvery.cz komunikujeme praktické rady pro školáky, rodiče i školní psychology, kdy zpozornět, jaký obsah sociálních sítí dítě sleduje a jak adekvátně reagovat,” představuje projekt Lucie Brožová, Brand Manager Dove, Unilever CZ.
Pro představu uvádíme toxickou radu, která se šířila na sociálních médiích a měla za následek nevratné poškození zdraví.
V průběhu roku 2020 se na populární síti TikTok virálně šířilo video, které prezentovalo, jak docílit rovných zubů. Influencerka se statisíci sledujících v něm radí, jak můžete pomocí pilníku na nehty obrousit zuby na stejnou délku. Tento trend již v počátcích silně kritizovaly a odsoudily asociace dentistů, nicméně děti se s předsudkem o křivých nebo různě dlouhých zubech, které je třeba “opravit” setkávají nadále.
Foto: Shutterstock, se souhlasem Dove
Zdroj: Wikipedia Commons, WHO, Unilever – data z průzkumu společnosti AMI Digital o používání sociálních sítích realizovaném v květnu 2022, data z průzkumu společnosti Ipsos pro značku Dove o chování dětí a mládeže na sociálních sítích z ledna 2022
Souhlasím, je to děsné. Dle mého názoru by i školy měly k tomuto tématu zaujmout určitý postoj. Je hrozné vidět děti jak o přestávkách koukají na mobily, místo toho aby se spolu bavily :-(.
Jedním slovem “masakr”- hodně mi to připomíná rčení o ohni “dobrý sluha, ale zlý pán”. Následky tohoto “vynálezu” dle mého budou ještě daleko horší, než si jen nyní dovedeme představit….
Ono to je o tom, že prostě dneska sociální sítě snesou všechno. Vedle sebe najdete zaručené rady, že echinacea tinktura funguje na všechno a zároveň, že nefunguje vůbec na nic. Takže to pak člověk musí jasně vyhodnotit jako to, že ta diskuze není úplně relevantní a prostě se jí nedá věřit. Každopádně na “rady” internetových odborníků já osobně moc nedávám.
Je to tak, bohužel znám příběh přátel, který s tímto souvisí.
V době covidu se jejich dcera a vnučka (12) dostala do nějaké skupiny, kde byla řeč o postavách. Nechala si nakukat, že nemá jíst, pokud si chce udržet postavu. Chytrá holčina, samé jedničky a sportovkyně přestala postupně jíst. Na Vánoce (to už jí bylo 13) jedla již jen 1/2 jablka za den a pila vodu.
Aˇč s ní rodiče lítali do doktorech, všude jim bylo řečeno, že je to normální, až skončila v lednu v nemocnici a šlo jí o život. Vážila již jen 32 kg.
Strávila dva měsíce v nemocnici, nyní pobývá na psychiatrii.
Smutný příběh, který je mnohem složitější, než ho zde popisuji a rodiny malé slečny je mi upřímně líto.
Ano sociální sítě vládnou světu, bohužel né jen u dětí. Za mých dětských let tohle nebylo, bohužel je jiná doba.