Ve věku 81 let zemřela Marie Poledňáková, režisérka, jejíž film S tebou mě baví svět zvolili diváky v anketě českou komedií století. Narodila se v roce 1942 ve Strakonicích do rodiny univerzitního profesora. Než však nastoupila na Akademii múzických umění v Praze, musela se kvůli nevyhovujícímu kádrovému posudku živit jako svářečka v továrně. Nakonec se na vysněnou školu přece jen dostala a možná díky tomu milovníci české kinematografie objevili poklad a po další desítky let se bavili jejím citem pro vyprávění příběhů, humorem a odlehčenou rodinnou atmosférou filmů, které nikdy nezestárnou. 

Foto: se souhlasem Falcon

8 skvělých filmů Marie Poledňákové, které vám příjemný každý den:

Kotva u přívozu (1980)

Rodinná komedie Marie Poledňákové zachycuje několik týdnů v životě rodiny atraktivní ženy, televizní hlasatelky Magdy, kterou ztvárnila Jana Šulcová, jejího, v pořadí již druhého muže (Petr Haničinec) a dospívajícího syna v podání Miroslava Vladyky. Magda je činorodá, energická žena, ne nadarmo jí doma říkají „šéf“. Kromě své profese bravurně zvládá i problémy jiné. Jejím snem je konečně se přestěhovat z malého bytu do vlastními silami vybudované vily nad řekou a stihnout to do Štědrého večera. Ale všechno se nedá předvídat a někdy si život najde své cesty sám. 

Zajímavost: 

Celý film se natáčel v Praze, kromě areálu dnešní České televize na Kavčích horách, také v meteorologické stanici v Libuši. Filmový byt rodiny byl ve Švédské ulici a nový dům postavili v ulici U Plátenice. Rodina se tedy přestěhovala asi o 500 metrů od původního bytu.

Jak vytrhnout velrybě stoličku (1977)

Evergreen, který nikdy neomrzí! Tomáš Holý jako nadmíru čilý a podnikavý Vašek ve slavné a cenami ověnčené komedii o hledání tatínka. Nadmíru podnikavý školák Vašek žije sám s maminkou. Ta se ale po večerech víc než jemu věnuje své profesi – baletu. „Všichni kluci mají tátu, jenom já nemám ani psa!” stěžuje si Vašek. A sám se snaží sehnat mamince nějakého nového manžela a sobě náhradního tatínka. Na zimní rekreaci „narazí” na sympatického Luboše. Když se maminka nečekaně musí vrátit do Prahy na záskok do divadla a jeho dostane na starost právě náčelník Horské služby – vezme situaci do vlastních rukou! To ale Vašek ještě netuší, že se horolezec Luboš s jeho maminkou už dávno zná. Když Luboš vidí, že se na Vaška může ve všem spolehnout, začne si na prstech cosi přepočítávat… Mimořádně úspěšná rodinná komedie Marie Poledňákové stojí i poněkolikáté za zhlédnutí nejen díky zajímavé zápletce, vtipným situacím a dialogům, ale i pro skvělé herecké výkony Jany Preissové, Františka Němce. A především neodolatelného Tomáše Holého. 

Zajímavost:

Konkurz na hlavní roli vyhrál Miroslav Vydlák, ale když objevila produkce Tomáše Holého, roli přeobsadila a na Vydláka zbyla role Standy.

Jak dostat tatínka do polepšovny (1978)

„Dělá si ten kluk ze mě blázny? Samozřejmě, že si dělá blázny! On je totiž celej po tobě!… Netlumoč, já si poslechnu originál… Čeká na tebe takovej pokojíček, až tě bude přecházet zrak!… Jenom si na skálu sáhneme a hned zase pojedeme…“. Ještě nevíte, o čem je řeč? Tak tomu nevěříme. Ano – je tu volné pokračování nestárnoucí a mezinárodními festivalovými vavříny ověnčené komedie režisérky Marie Poledňákové s podnikavým Vaškem v podání Tomáše Holého, jeho milovanou maminkou, kterou bravurně ztvárnila Jana Preissová a nově nalezeným tatínkem Lubošem v podání Františka Němce. A přitom spolu nakonec prožijí nejedno prázdninové dobrodružství. Když se Luboš dozvěděl, že je Vašek jeho syn, rozhodl se, že mu vynahradí všechen ztracený čas. Hned první letní prázdniny chtějí strávit společně. Představy maminky a tatínka o tom, jak by měly probíhat, se ale od počátku poněkud rozcházejí… Anna balí kufry a těší se na klidnou dovolenou, během které si chce hlavně odpočinout. Nakonec ale musí hned první den šlapat na kole a spát pod stanem. Když dorazí k cíli cesty – k Lubošově rodné chalupě – nemá k pláči daleko. Vašek je však ze svého nového dědy přímo u vytržení. A opravdové prázdninové dobrodružství může začít….

Zajímavost:

Třetí zamýšlené pokračování mělo nést název „Jak Anděla viděla anděla“. Luboš s Annou měli vychovávat desetiletou školačku Andělu, její starší bratr Vašek měl studovat námořní akademii v Gdaňsku. Příběh však spatřil světlo světa jen jako kniha v roce 1995.

S tebou mě baví svět (1982)

Komedie o rodinné dovolené v malebné beskydské chalupě, kde se tři přátelé starají o šest malých dětí. Muži jsou přesvědčeni, že právě jejich výchovné metody jsou mnohem lepší než pedagogické působení matek. Když ale manželky přijedou „na kontrolu“, nestačí se divit…

Zajímavost:

Marie Poledňáková dlouho nemohla najít herce pro postavu Alberta, až v silvestrovském pořadu uviděla slovenskou komickou dvojici Lasicu se Satinským, kde se jí prvně jmenovaný velmi zamlouval, ale měla strach z jeho pověsti. Bylo veřejným tajemstvím, že korpulentní slovenský herec rád a hodně pije, jenže Václav Postránecký režisérce namluvil, že problémy s alkoholem má Lasica, nikoli Satinský, a režisérka mu uvěřila.

Dva lidi v ZOO (1989)

Zoolog Montelík, přezdívaný Monty, nemá lehký život. Právě mu kancelář zdemolovala gorila, uprchlá ze zoologické zahrady, kde je Monty zaměstnán. Aby toho nebylo málo, jeho žena Josefína mu oznámí, že už má takových problémů plné zuby, a odstěhuje se k přítelkyni Růženě. Do třetice přijíždějí jejich vnuci, k nerozeznání podobná dvojčata Martin a Honza. Josefína na to zapomněla a Monty není nadšený, protože na kluky nemá čas. A tak se rozhodnou před dědečkem i ostatními dospělými předstírat, že jsou jen jeden. Problém Montymu způsobí mladá inženýrka Emilka, která tajně ze ZOO odnese šimpanzí mládě Amose, aby ho zachránila před prodejem. Postupně se ukazuje, že Monty je zklamán poměry v ZOO, jejíž ředitel s hlavní zooložkou podvodně kšeftují se zvířaty, a nakonec se rozhodne zabránit s Emilkou prodeji Amose i dalších zvířat. Do jejich snahy se zapojí i kluci, kteří se po prozrazení, že jsou dva, snaží přesvědčit babičku, aby se k dědovi vrátila. 

Zajímavost:

Ve scéně, kdy se Burdová (Helena Růžičková) poleje mlékem ze šoku z tygra, mělo být mezi Helenou a tygrem bezpečnostní sklo. Pracovníci studia však sklo rozbili, nikdo si toho nevšiml a štáb začal natáčet, aniž by to vzal kdokoliv na vědomí.

Jak se krotí krokodýli (2006)

Některé děti to nemají doma jednoduché. Zatímco osmiletý Vítek Koudelka má dva tatínky a dvě maminky, jeho spolužačka Amálka Rychmanová má tatínka jednoho a vidí ho jen jednou za měsíc, protože je záchranářem v Alpách. To vadí také její mamince, baletce Anně, která by chtěla, aby konečně byli normálně fungující rodina. Když Luboš přijede domů o čtrnáct dnů dřív, odmítne jet Amálka na školu v přírodě. Jenže když se táta vypraví do školy, aby ji omluvil, dopadne to tak, že s třídou pojede nejen Amálka, ale také on. Ještě předtím se rodina i s Vaškem vydá k dědovi Pepíkovi, který je k sobě vylákal pod falešnou záminkou, že se žení. Zatím je sice svobodný, ale o nápadnice nemá nouze. Snaží se ho totiž ulovit nejen sousedka Bobulová, ale také starostova sekretářka Julča. Luboš s Amálkou odjíždějí s tím, že se za tři dny vrátí a všichni se sejdou u dědy, který pro změnu odjíždí do Prahy na počítačový kurz. Jenže během výletu se vychovatelka Boženka zraní a Luboš musí zůstat déle. Děti ho sice zbožňují, ale věčně mrzutá učitelka Alice není s ničím spokojená. Naštvaná je také Anna, která po návratu třídy zahlédne Luboše s Alicí a je přesvědčená, že spolu něco mají. Pohádá se s ním a řekne mu, že se chce rozvést. Snadné to nemá ani Vítek, který má sice čtyři rodiče, ale ani jeden nevěnuje pozornost tomu, co by chtěl. A dědovi přibude ke dvojici nápadnic ještě svérázná učitelka Kája. Situace je stále zamotanější a šťastný konec v nedohlednu.

Zajímavost:

Režisérka Marie Poledňáková se nechala slyšet, že postavu dědy Pepíka psala přímo pro Václava Postráneckého, stejně jako roli Bobulové pro Evu Holubovou. Postránecký prozradil, že nebýt s Marií kamarádi, tak by takové skopičiny nedělal. Jeho role je totiž dost výstřední. Jako děda si vyzkoušel jízdu na kolečkových bruslích, běhat v potápěčských ploutvích a topil se ve vaně i jezírku. 

Líbáš jako Bůh (2009)

Helena Altmanová je sympatická profesorka francouzštiny a literatury na gymnáziu. Patří k oblíbeným pedagogům, díky zdravému nadhledu si rozumí se studenty i kolegy ve sborovně. Zato její soukromý život je plný překvapení. Soužití v jednom bytě s bývalým manželem, úspěšným spisovatelem Karlem, problémy ovdovělé sestry Kristýny, manželské karamboly syna Adama i pozdní lásky babičky Alžběty – to všechno Helenu zaměstnává natolik, že jí na vlastní život a vlastní city jaksi nezbývá čas. A přesto jednoho dne přijde to, co obvykle přichází, když už jsme na sny rezignovali. Helena se za pohnutých okolností seznámí s lékařem záchranné služby Františkem. A úplně normálně a naplno se zamiluje! Začíná bouřlivý příběh plný vášně, rozchodů a návratů, v němž vztah zamilované dvojice plánovitě či neplánovaně komplikují jak partneři, tak další členové rodiny. Na otázku, kde hledá náměty, scenáristka a režisérka Marie Poledňáková odpovídá: „Je to jednoduché, náměty leží na ulici, stačí se shýbnout,“ ale vzápětí dodává: „Já už jsem si plánovala jen bezstarostné užívání života, těšila se na cestování, na nové zážitky a objevy. Opravdu jsem neměla zájem chodit po ulici, natož se shýbat! Jenže pak tam leželo … NĚCO… čemu neodoláte, co musíte uchopit, musíte do toho jít, bezhlavě a naplno. A to byl začátek projektu Líbáš jako Bůh. Už léta jsem nepsala tak rychle a spontánně. Inspirací mi byly situace, které se odehrály dnes, včera nebo před třiceti lety a na které nikdy nezapomenu,“ přiznává se autorka této úspěšné české komedie. „Ve scénáři se otiskly moje zážitky, příběhy přátel, kamarádů i dětí a dokonce i situace, jejichž tvůrcem je můj vnouček.“

Zajímavost:

Režisérka si dlouho nevěděla rady s obsazením hlavní ženské role. Rozhodla se jednoho večera, kdy se dívala na Banánové rybičky, ve kterých byla hostem slovenská herečka Kamila Magálová a bylo rozhodnuto.

Líbáš jako ďábel (2012)

Lékař záchranky František se odstěhuje od své ženy Bohuny ke své nové lásce Heleně. Ta má za sebou několik let trvající manželství s úspěšným spisovatelem Karlem. V něm však díky manželovým záletům nebyla nikterak šťastná. Zdá se, že Františka i Helenu čekají konečně poklidné dny a budou moci teď, na prahu padesátky, konečně prožít svou spokojenou lásku. Jejich nadšení však nesdílejí jejich minulí partneři. Karel i Bohuna si totiž uvědomují, že jim jejich bývalí manželé začínají chybět. A tak se oba, každý způsobem sobě vlastním, snaží vztah milenců rozbít. Když už toho má František dost, opatří pro sebe a Helenu zájezd do Maroka. Je přesvědčen, že zde prožije pěknou dovolenou po boku své milované. Jenže v Maroku se jim ztratí kufry i s penězi a doklady a každého z nich nenapadne nic lepšího než zavolat svému minulému partnerovi o pomoc. Výsledkem je to, že na cestu za nimi se vydává nejen Karel, ale i Bohuna.

Zajímavost:

„Někdy bylo vedro k uvaření, v noci strašná zima. Protože jsme točili v říjnu a listopadu, byly krátké dny a abychom využili světlo, produkce nasadila směny tak, že jsme vstávali v půl páté ráno, abychom za svítán už byli na place,“ prohlásila Marie Poledňáková.

Foto: se souhlasem České televize, Falcon

Zdroj: ČSFD, Wikipedia Commons

Autorka: Lucie Janotová

Tagy:
5 Komentářů
  1. Lenka Hudečková 2 roky ago

    FIlmy paní Marie byly neuvěřitelné… budu na ni vzpomínat s láskou ♥

  2. Paní Poledňákové je opravdu škoda, její filmy jsou nepřekonatelné.

  3. renata zborníková 2 roky ago

    Také lituji odchodu tak přínosné osobnosti.

  4. MichaelaHoráková 2 roky ago

    Je opravdu velká škoda, že nás opustila. Její filmy jsou nezapomenutelné.

  5. HelenaSvatková 2 roky ago

    Na její krásné filmy, plné lásky se zapomenout nedá. Je mi moc líto, že nás opustila.

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account