306

Co děláte, když dítě nechce spát? Je to snad vaše vina? A jak se proti tomu dá bojovat? Otázek a odpovědí na toto téma je mnoho, ovšem stejně jako možností řešení.
Ach, to dítě má výdrž! Pro odstranění příčin problémů s usínáním jsou vždy dvě varianty. Zůstat dál v bdělém stavu, dokud se opět nedostaví přirozená únava, nebo si vytvořit optimální podmínky pro usnutí. Které to jsou?
Příliš krátká doba bdění
Pokud se vaše dítě budí po odpoledním spánku až v podvečerních hodinách, není divu, že jeho čas na odpočinek může přijít až kolem deváté i desáté hodiny večerní. Jistě, je třeba dodržovat určitý režim, ale jestli nastane nějaká změna (například výlet, během kterého dítko zabralo v nezvyklou dobu), je samozřejmě nutné dobu nočního spánku posunout. Důležitější je, aby ratolest usnula spokojeně.
Aktivita versus klid
Dítě nechápe, že je čas jít spát. Vždy ho na tuto činnost předem upozorněte a zlehka ho přeorientujte na klidnější aktivity. Promyslete si usínací rituály, které svou pravidelností psychicky naladí na spánek (vyprávějte pohádky, jděte se koupat, poslouchejte meditační hudbu). A pozor si dejte na vnější podněty!
Přítomnost rušivých impulzů
Světlo nebo různé zvuky mohou nepříznivě ovlivňovat usínání vašeho miláčka. Snažte se je odstranit nebo alespoň utlumit. Co se týče vnitřních rušivých faktorů, jedná se o většinou o strach ze tmy, z vašeho odchodu nebo ze zlých snů. Před spaním si o tom promluvte, pozorně dítěti naslouchejte tak, aby vám s důvěrou sdělilo vše, co ho znepokojuje. Pokud je to ještě miminko, naladí se na vaši momentální náladu.
Tělesné nepohodlí
Vždy také přihlédněte k fyzickým potížím. Dítě klidně potrápí těžká deka, suchý vzduch, horko, štípavé pyžamko… Potíží ale může být i víc.
Stresové situace
Cizí lidé a nová místa rovněž ztěžují schopnost klidně usnout. Dejte děťátku šanci, aby se přes den adaptovalo, přivyklo neznámé situaci, prozkoumalo neznámé místo a mohlo se cítit v bezpečí. Neopomeňte klasický uspávací rituál.
Vypětí, podrážděnost
Na zklidnění dítěte po aktivním rušném dni vždy pomůže teplá koupel s přidáním levandulového oleje, či příjemná uvolňující masáž. Tichá, monotónní řeč také uklidňuje a volba vhodné čtené pohádky je v tomto případě žádoucí.
Foto: Shutterstock
Autorka: Kateřina Málková

©2022 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account