Spojení rodičovství a profesního života představuje pro mnohé stále náročnou výzvu. Ačkoliv se o rovnosti hovoří neustále, posun k lepšímu je v této oblasti nedostatečný a systém nadále selhává. Nejedná se přitom pouze o ženy. Ano, na rodičovskou dovolenou odchází z 98 % ženy, pravdou však také je, že muži častokrát zůstávají stranou, i když by se rádi zapojili mnohem více. Zažité zvyklosti a předsudky je totiž odsouvají do role toho, který se naplno věnuje práci, ovšem na úkor své rodičovské role. Rodičovství již ale dávno není pouze o ženách, je především o partnerství, kdy se stejnou měrou zapojují matka i otec a táhnou za jeden provaz.
Zajištění rovných příležitostí znamená vytvářet prostředí, kde rodičovství může být sdílené, kariéra dostupná oběma rodičům a firemní kultura skutečně prorodinná. Flexibilní pracovní podmínky, dostupná péče o děti a podpora ze strany zaměstnavatelů hrají klíčovou roli při vyrovnávání rozdílů a odstraňování překážek. Rovnost v kariérních možnostech by neměla být ovlivněna tím, kdo se rozhodne pečovat o dítě – rodičovství by mělo být přirozenou součástí života, nikoli profesní nevýhodou.
Přetrvávající propast v odměňování
I přes pokrok v oblasti rovnosti zůstává v Česku také výrazný rozdíl v odměňování žen a mužů, který se ještě prohlubuje u rodičů malých dětí. Dlouhodobě patříme mezi země s nejvyšším rozdílem v odměňování žen a mužů. V roce 2023 dosahoval genderový mzdový rozdíl 18,0 %, což nás řadí mezi státy s největší nerovností v EU. Zvláště vysoký rozdíl je patrný v sektoru financí a pojišťovnictví, kde dosahuje až 36,4 %. Ženy ve věku 35–44 let, často vracející se do práce po rodičovské dovolené, čelí nejvyššímu mzdovému rozdílu, který se nesrovná až do odchodu do důchodu. Je důležité, aby stát i zaměstnavatelé aktivně podporovali opatření, která pomáhají vyrovnávat tyto rozdíly a umožňují všem, bez ohledu na pohlaví nebo rodičovskou roli, rovné šance na profesní uplatnění.
Konference za změnu
O to, aby se o těchto tématech hlasitěji hovořilo a nezůstalo pouze u slov se snaží rovněž konference „Ženy zítřka: Jak udělat z Česka zemi pro rodiče?“. Ta přináší praktické rady, inspirativní příběhy i šokující data z České republiky a je určená všem, kdo věří, že rodičovství může být sdílené, kariéra dostupná oběma rodičům a firemní kultura skutečně prorodinná. Konferenci pořádá organizace M.arter ve spolupráci se společností Heineken a druhý ročník se uskuteční 23. května od 13 do 18 hodin. „Přála bych si, aby rodičovství v Česku nebylo zdrojem nerovností, ale přirozenou součástí života, která nebrání kariéře ani důstojnému postavení na pracovním trhu. Abychom přestali přehlížet reálné potřeby rodin a konečně začali nastavovat systém podle toho, jak opravdu žijeme,“ říká Andrea Bohačíková, CEO M.arter, a doplňuje: „Ženy zítřka nejsme my – jsou to naše děti. A právě pro ně chce M.arter lepší budoucnost.“
Dita Jacobson, Corporate Affairs Manager ve společnosti Heineken, k tomu dodává: „V Heinekenu dlouhodobě podporujeme sladění rodičovství a pracovního života a ve spolupráci s M.arter také samoživitele, pro které je ještě náročnější obojí zvládnout najednou. Společnost Heineken má vlastní program pro rodiče postavený na flexibilitě práce z hlediska úvazků i místa výkonu práce a dále také na podpoře rodičů skrze školkovné. Chceme tyto přístupy sdílet, nacházet další inspiraci, jak rodičům pomáhat a téma jako takové ve veřejném prostoru otevírat. I to je jedním z cílů této konference.“
Pokud si stále říkáte, zda je vůbec potřeba takovouto konferenci pořádat, pak odpověď zní jednoznačně ano. Rodiče jsou stále frustrovaní dobou, která se mění pomalými krůčky. Stále je třeba hledat možnosti, abychom problémy a rozdíly ve společnosti mohli vyřešit a usnadnit tak cestu pro naše dcery a jejich partnery, kteří jsou právě těmi ženami/muži zítřka.
Co konference přinese?
Dozvíte se důležitá data a trendy z trhu práce, hovořit se bude o rovných příležitostech pro rodiče, povede se diskuse na téma „Jak udělat z Česka zemi pro rodiče“, získáte praktické rady od rodičů k rodičům: Máma a táta v 21. století, své zkušenosti nasdílí rodiče samoživitelé (téma Jak najít odvahu a oporu jako rodič samoživitel) a chybě nebude ani networking, tedy možnost navazování nových kontaktů, což je skvělý start při hledání práce.
Hovořit budou ti nejpovolanější:
Andrea Bohačíková – CEO M.arter, inovátorka, bojovnice za lepší postavení žen, rodičů z hlediska pracovních podmínek, podílí se na legislativních změnách a vybudovala největší proaktivní komunitu rodičů v Česku (Rodičovská není brzda)
Dita Maciel Jacobson – Corporate Affairs Manager v HEINEKEN
Anna Kovačič – fotografka, která fotí titulní stránky nejen Forbes, a matka samoživitelka
Klára Šimáčková Laurenčíková – zmocněnkyně Vlády ČR pro lidská práva
Tomáš Ervín Dombrovský – analytik pracovního trhu, Alma Career
Helena Horská – česká ekonomka, členka dozorčí rady Raiffeisenbank, členka Národní ekonomické rady vlády
Jiří Doležal a Michaela Aira – partnerský pár sdílející rodičovství
Peter Olah – designer a architekt, který navrhuje různorodé produkty od automobilů až po křišťálové trofeje Tour de France nebo varhany do Chrámu sv. Víta
Záštitu nad konferencí převzala zmocněnkyně vlády pro lidská práva Mgr. Klára Šimáčková Laurenčíková a je snadno dostupná pro všechny. Díky tomu, že se jedná o dotovanou konferenci partnerem Heineken ČR, je možné zakoupit on-line vstupenky za 299 Kč a off-line pak za 399 Kč. A pokud patříte mezi samoživitele, máte vstup zcela zdarma. Více informací, podrobný program včetně řečníků a prodej lístků najdete na webu marter.cz/zeny-zitrka-konference.
Zdroj: M.arter, Heineken
Foto: Shutterstock a se souhlasem M.arter








