Kdyby byla cesta za perfektní kariérou rovná dálnice, určitě by z nás všech byly perfektní řidiči. Jenže čas od času naše pracovní dráha připomíná spíš klikatou ulici plnou výmolů a serpentín, nemyslíte? Ale možná, že právě v tom je to kouzlo! Bohužel to není moc útěchy v okamžiku, kdy máte co do činění s kariérním skluzem dolů a drobnými zaškobrtnutími. Dobrou zprávou je, že se můžete ze svých prohřešků poučit již nyní a nezabíjet čas dlouhým přemýšlením, jak je příště zvládnout lépe.
Jaké situace vás ve vaší kariéře mohou snadno potkat? A jak je vyřešit?
1. Křičela jste na spolupracovníka, protože jste vystresovaná
Stává se to i těm nejlepším z nás. Prostě takový ten den, kdy se na vás všechno valí a poslední tečkou může být drobná chyba vašeho kolegy a vy neudrží své emoce na uzdě. Jakmile se vaše emoce usadí, na nic nečekejte a omluvte se. „Je mi líto, že jsem zbytečně zvýšila hlas. Mám opravdu špatný den a neměla jsem v úmyslu vylít si svou zlost na tobě.“ Ideální je podle kariérních poradců učinit omluvu osobně z očí do očí, ale pokud to není možné klidně jděte cestou telefonické nebo emailové komunikace. Ta má však jediné úskalí: její příjemce nebude schopen přečíst řeč vašeho těla a slyšet upřímnost v hlase.
2. Rozplakala jste se před někým důležitým
V závislosti na situaci může být vaším nejlepším krokem opuštění místnosti. Omluvte se přítomným a s pomalu odejděte někam, kde si můžete uklidnit své myšlenky, radí kariérní specialisté. Jakmile budete dost klidná, vraťte se zpátky do místnosti se slovy: „Omlouvám se za vyrušení. Kde jsme to byli?“ Abyste takovým situacím předešla, snažte se objektivně soustředit na to, co říká váš nadřízený nebo kolega a místo toho, abyste to brali jako osobní kritiku, řekněte něco: „Chápu, že vám na tom záleží, ale moje práce je vždy stoprocentní.“ A nezapomeňte dýchat!
3. Odešlete nevhodný email
Předpokládám, že se to stalo v kariéře každému z nás: chcete poslat své nejlepší kamarádce email, ve kterém se nevhodně zmiňujete o nějakém svém kolegovi, ale omylem ho pošlete na jeho adresu. Uf! A v moment, kdy email odfrčí virtuální poštou, uvědomíte si to a máte chuť zakopat se až do středu Země. Jediným způsobem, jak zachránit takovou situaci, je postavit se jí čelem. Vžijte se do kůže adresáta emailu. Pokud byste o sobě dostali hrubý email, cítili byste se zranění, naštvaní a zase znovu naštvaní. A kdyby se ten, co email poslal ani neobtěžoval omluvit, cítili byste se ještě hůř. Proto je v takových případech vždy nejlepší radou omluvit se osobně (i přesto, že je to to poslední na co máte v té chvíli chuť!) Zhluboka se nadechněte, vizualizujte si konverzaci tak, jak se dá očekávat, a pak ji jako náplast strhněte. Obvykle může fungovat něco jednoduchého jako: „Je mi to moc líto. Mám hrozný den a neměla jsem si ho v takto ošklivém emailu na tobě vybít.“
4. Váš nadřízený je nespokojený s odvedením vašeho posledního úkolu
Opět jde o to myslet na jeho kritiku jako na objektivní zpětnou vazbu. Poděkujte svému šéfovi, že vás na to upozornil, a zeptejte se, zda můžete naplánovat schůzku, na které se bude diskutovat o tom, jak úkol zvládnout lépe. Tím do světa odešlete zprávu, že to se zlepšováním myslíte vážně a chcete se učit. Na schůzku se připravte a sama iniciativně navrhněte, jak úkol zpracovat lépe.
5. Váš nadřízený přijde k vašemu stolu ve chvíli, kdy si prohlížíte sociální sítě
Bez ohledu na to, jak rychlé jsou vaše reflexy, pokud je vás nadřízený opravdu hned za vámi a přímo kouká do monitoru vašeho počítače, rychlé vypnutí internetového prohlížeče bude vypadat opravdu podezřele. Nebojte se proto dám mu vědět, že jste si mezi úkoly na chvíli potřebovala vydechnout a vyčistit si hlavu. A pokud s vaším nadřízeným máte dobré vztahy, zkuste ho požádat, jestli by se na video s roztomilými štěňátky nepodíval s vámi. Způsob, kdy ho zapojíte do toho, na co se právě díváte, může fungovat jako rozptýlení. Důležitým krokem ale je ihned po videu internetový prohlížeč vypnout a tím dát najevo, že se už vracíte zpátky ke své běžné práci.
6. Opila jste se na firemní party
Skvěle se bavíte, pijete jednu skleničku za druhou a ráno se probudíte s rozpaky nad tím, co jste večer dělala… Kdo všechno už zažil podobnou situaci? Pokud byl na večírku i váš nadřízený, použijte techniku méně je více, radí kariérní specialisté. Až na chodbě druhý den svého šéfa potkáte uvolněně proneste: „Páni, neuvědomila jsem si, kolik jsem toho včera vypila. Omlouvám se za své chování, už se to nestane!“ Tím převezmete odpovědnost za situace jako první a budete také ta, co ji vyřešila, takže není nutné o ní dále diskutovat.
7. Úplně jste zapomněla na úkol, který vám nadřízený prioritně svěřil
Jakmile se šéf zeptá, panika vás možná vyzve říct něco jako: „Achhh, je to téměř hotovo!“ Ale to může vést k ještě horšímu scénáři, kdy si uvědomí, že lžete. Odborníci proto doporučují jít s kůži na trh. Místo toho, aby jste si vymýšlela, přiznejte se: „Jsem v rozpacích, ale nějak mi to uniklo z mysli! Budu na tom teď hned pracovat.“ Pokud se jedná o velký a dlouhodobý projekt, připojte i akční plán kroků, které hned podniknete a s nadřízeným sdílejte i časový plán, kdy bude vše hotovo.
Foto: Shutterstock
Autorka: Lucie Janotová
To první už se mi bohužel přihodilo několikrát. Podnikám a mám pod sebou několik zaměstnanců. Občas prostě ve firmě nestíháme a pro mě to bývá velice stresující, takže se to pak může projevit i takto. Jinak se ale na své zaměstnance snažím být milá a vyjít jim co nejvíce vstříc. Teď nedávno jsem si například přes https://www.metlife.cz/skupinove-pojisteni/skupinove-pojisteni-pro-firmy/ sjednala pojištění pro firmy, ze kterého budou benefitovat hlavně mí zaměstnanci.
Některé jsem zažila, a řešení je prima.