Kurz s Michelle Losekoot: Kombinace obsahu a praktických dovedností
V červnu to budou tři roky, co se Eliška Vyhnánková vrhla na volnou nohu – věnuje se sociálním sítím a jejich školení. Z firemní jistoty se vrhla do nejistých vod podnikání a dnes má za sebou stovky odškolených hodin a spokojené klienty.
Životní změna: „Naštvala jsem se na svoji nadřízenou a dala výpověď. Strašně jsem zariskovala a jen doufala, že mě někdo bude chtít. Neměla jsem ani žádnou finanční rezervu, nebylo to absolutně pragmatické rozhodnutí,“ směje se dnes Eliška.
Životní motto: Svoboda znamená odpovědnost, právě pro to z ní má většina lidí hrůzu.
6 otázek pro krotitelku sociálních sítí Elišku Vyhnánkovou
Jak vypadal začátek tvého podnikání?
Po náhlém odchodu ze zaměstnání mi naštěstí zůstala část práce pro firmu, kterou už jsem vykonávala „na volné noze“. Tyhle peníze ale nestačily ani na pokrytí mých základních finančních výdajů. Naštěstí jsem v té době potkala Evu, která zrovna rozjížděla ŽENY s.r.o., a další 2-3 klienty, díky kterým jsem pochopila, že to stoprocentně zvládnu.
Je něco, co bys udělala na začátku podnikání jinak?
Neměnila bych vůbec nic. Ale určitě bych všem poradila líp pracovat s financemi. Nemáme nemocenskou, mateřskou, žádné jistoty. Kdykoliv se může cokoliv stát a v mém případě stačí, abych si zlomila ruku a jsem v podstatě bez příjmů. Je potřeba vytvářet si rezervu, odborníci říkají alespoň půlroční.
Jaká tvoje vlastnost je ti v podnikání nejvíc prospěšná a která ti nejvíc překáží?
Nejvíc mi překáží nedisciplinovanost a nejvíc se mi líbí to, že když mě něco fakt baví, dokážu být absolutní workoholik. Přitom jsem jinak líná a mám nesmírně vysokou míru prokrastinace. (smích) Navzdory tomu mám v sobě velkou zodpovědnost vůči klientům, je pro mě nepředstavitelné, abych něco neudělala nebo nesplnila. A to mě táhne dopředu. Díky spokojeným klientům mám 95 % dalších zakázek.
Jak může facebook pomoci při budování podnikání?
Nejenom facebook! Nerada bych to zužovala, sociálních sítí je víc a spousta žen používá instagram a další… Jakákoliv sociální síť, nebo třeba i blog, zkrátka jakýkoliv obsah se může hodit. Taky je třeba šířit to, co dělám. Je ale důležité, aby nás lidé vnímali, abychom měli publikum. Pokud jsem na sociálních sítích a nemám tam žádné přátele, začátky budou krušné a bude potřeba investovat hodně peněz do reklamy, aby se to vůbec rozjelo. Pokud ale už jsi na facebooku nebo instagramu nebo LinkedInu a začneš tam dávat to, co děláš, lidi se ti začnou ozývat. Stojí za to postupně si budovat síť a hlavně s ní AKTIVNĚ PRACOVAT.
S Michelle Losekoot připravujete velký dvoudenní kurz. O čem bude? A jak by ho třeba žena, která začíná podnikat, mohla uplatnit?
Jsem hrozně ráda, že jsme se s Michelle domluvily, protože jí vnímám jako mnohem zkušenější ve vytváření obsahu. Já na svých školeních vždycky řeším praktické věci – tady je facebook, takhle se dělá reklama, takovéhle typy příspěvků tam patří. Reálně ale nedávám ženám do ruky příběh a neučím je, jak pracovat se slovy. Michelle je v tom zase naopak ohromně silná, v jednom rozhovoru jí dokonce označili za první dámu slov, pracovala pro spoustu klientů, vytvářela firmám příběhy a to, co umí, předá na kurzu. Budeme workshopovat, všechno si do hloubky osaháme a věříme tomu, že ze školení odejdou všichni s reálnými nápady, které mohou hned použít.
Jaké další moderní nástroje bys doporučila ostatním, kteří podnikají?
Bez čeho se neobejdu je fakturoid na správu faktur. Hezká grafika a nic komplikovaného. Pro klienty, kterým fakturuji časovou práci, používám Toggl. Na plánování dne používám aplikaci Omnifocus, která je ale bohužel jen pro Apple. Ale ani papír není k zahození, odškrtávání má zkrátka něco do sebe. 🙂 Také je důležité efektivně pracovat s kalendářem a mailem a nikdy nic nemazat – podle starých mailů si jednoduše zjistím třeba to, zda už jsem s klientem byla někdy v minulosti v kontaktu.
Zdroj: Kristýna Malina