Z divadelního rodinného podniku k muzikálům pro děti: Příběh Lenky Pixové

Když se Lenky Pixové zeptáte, kdy začala podnikat, dozvíte se, že podniká prakticky odjakživa. Pochází totiž z rodiny, která už za totality jezdila s vlastním představením pro děti. A i když na pár měsíců okusila práci v televizním zpravodajství, rychle se vrátila k tomu, k čemu jí její rodinné zázemí předurčilo – pořádá muzikály pro děti.

6 otázek pro Lenku Pixovou

Co vám podnikání přináší?
​Volnost rozhodování, svobodu. Vzhledem k tomu, v jakém prostředí jsem vyrostla, je pro mě podstatné, že si můžu naplánovat vše po svém a výsledek závisí na mě. Nerada se někoho spoléhám, jsem naučená, že se o sebe musím postarat, mám jen dvě asistentky – Katku a Blanku. Musím přiznat, že někdy mi podnikání přináší i velkou únavu. Když se totiž staráte nejen o sebe a o své děti, ale zhruba o dalších 300 lidí, kteří s námi muzikály dělají, zákonitě to přijít musí. Takovou práci totiž nelze dělat napůl. Musíte tomu věnovat 24 hodin denně a 7 dní v týdnu. Je to poslání a životní styl.

Proč zrovna muzikály pro děti? Jak se zrodil nápad?
Pro děti dělali pořady již rodiče. My se sestrou jsme krátce společně provozovaly skupinu Myš a Maš (ona v tom pokračuje), což je též zájezdová skupina pro děti. Proto náš první společný muzikál – Kapka medu pro Verunku byl také pro děti. Tuto pohádku napsal náš děda – Dr. Jan Pixa a uvedli jsme ji v Hybernii v roce 2012. Když potom následovala o dva roky později Sněhová královna a teď i Alenka v kraji zázraků, potřebovali jsme všechno nějak sjednotit a dát tomu tvář, značku a smysluplnou propagaci. Kolega Petr Langer, se kterým spolupracuji na marketingu mi rozmluvil rodinné muzikály a dali jsme název muzikály pro děti. Tím se odlišujeme od ostatních muzikálů pro dospělé. ​

Je nějaký rozdíl mezi muzikálem pro děti a pro dospělé? Jaký?
​Myslím si, že není. My děláme muzikály pro děti stejně výpravné a velké jako by byly pro dospělé. Máme stejně velké obsazení i hvězdy. A příběhy, které vymýšlíme jsou aktuální a zábavné i pro dospělé. S dětmi chodí na představení samozřejmě i dospělí a ty musíte zabavit také, což se nám myslím daří.  
Ale jeden rozdíl tu možná je – dětské publikum. Je naprosto nekompromisní. Když se mu představení líbí dokáže to dát upřímně najevo, stejně tak i když se mu to nelíbí. Pro nás to má tzv. přidanou hodnotu. Naše muzikály mají vždy nějaký výchovný podtext – v první řadě mezilidské vztahy. Mého tatínka hrozně trápí, že se lidé v dnešní době neumí k sobě chovat a proto do muzikálů nenásilnou formou dostal hodně lásky, přátelství a úcty. Když potom vidíte děti, že o tom diskutují a lecos pochopí, máte z toho radost. U nás je téměř legendární historka o dvou klucích, kteří přišli na představení Kapka medu pro Verunku a strašně se v hledišti poprali. Po pohádce, kde je velmi silný příběh vztahu tří kluků, kteří se vydají zachránit princeznu Verunku a musí se naučit spolu vycházet a spolupracovat, jinak by to nedokázali, se ti dva kluci objali a jeden říká druhému: “A víš, že tě mám docela rád?”. To je pro nás víc než cokoliv jiného. To, že můžeme dětem něco předat.

Jak funguje takové rodinné podnikání funguje? A jak jste se rozhodli, že do toho půjdete všichni společně?
​Jak je vidět z mých předchozích slov. My to ani jinak neumíme. Máme strašně krásný vztah. Rodiče na nás měli čas, vychovávali nás sami, byly jsme se sestrou s nimi každý den už jako děti i o prázdninách, máme na to dodnes krásné vzpomínky. Rodiče jsou vzorem nejen pro nás, ale i v divadle. Jsou to prostě “Rodiče” pro všechny, jsou spolu přes 40 let. Oni jsou navíc strašně noblesní pár a mají přirozenou autoritu. Psali scénáře na všechny naše muzikály a pomáhají je i režírovat. Sestra Kristýna je zase skvělá textařka s výrazným hudebním talentem, tudíž naše muzikály mají prostě a jednoduše jednotnou tvář. No a já se občas směju, protože neumím nic tak jim to všechno organizuji a kecám do toho. 😀 Ale tak to má být. Doplňujeme se. A jak jsme za ta léta poznali, není nikdo na koho bychom se mohli více spolehnout. ​Když to někdy vidím všude okolo, jak nic nefunguje, jsem strašně ráda že je mám.

Máte nějaký podnikatelský sen?
​Mám. Hrozně bych chtěla uvést v život uměleckou školu pro děti a mládež, ale takovou zaměřenou na praxi, pro všechny divadelní profese. Aby se naučily všechny divadelní složky a uměly připravovat vlastní divadelní projekty. V dnešní době se nedá moc čekat, že dostanete příležitost, musíte jí hledat a sami vymýšlet. To bychom chtěli děti naučit. Máme s tátou vymyšlený celý projekt, ale na to potřebujeme vlastní divadlo a hodně peněz. Zatím máme muzikálové studio Můzy ještě s kamarádkou Janou Galíkovou v Kolovratech a sestra na Bílé hoře. Máme skoro 100 dětí, které se učí hrát, zpívat a tancovat a stále přibíráme další. Některé děti hrají v našich muzikálech. Hrozně nás to baví. Sami tam i učíme.

Jak relaxujete, když si potřebujete odpočinout od práce? Máte nějakou radu, jak „vypnout“?
​Rodina. Asi to vypadá blbě, že spolu pracujeme i odpočíváme, ale je to tak. Já i sestra máme dvě děti a ty spolu vyrůstají, takže i hodně volného času trávíme spolu. Mám i báječného přítele, který do rodiny zapadl. Takové večerní společné grilování nemá chybu. A protože naše děti jsou stejně “praštěné”, vždycky nám připraví nějaký program – divadelní představení, natočí film nebo si pozvou milion kamarádů, kterým můj táta připravuje hry a soutěže. Jezdíme i na společné dovolené. Velmi zřídka odpočívám sama u hezkého filmu. S vypínám je to těžké, sama to moc neumím, protože pro nás to co děláme není práce, pro nás je to součást života. Neumíme to oddělovat.

Zdroj: Kristýna Malina

0 Komentářů

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account