Psal se rok 1991, kdy si jistá paní Machačová založila butik. Tehdy asi netušila, že tím jistým způsobem udala směr, kterým se bude její rodina ubírat. Machačovi začali pod vlastní značkou Machač navrhovat a vyrábět oděvy v roce 2017 a díky tomu, že jsou jejich modely ženské, elegantní a běžně nositelné, získaly si značnou oblibu. Tereza Machačová nám prozradila, kam značku chtějí dále posouvat, co je na ní jedinečné a mnoho dalších zajímavostí.
Jak velkým tým stojí za značkou Machač?
Aktuálně se stále více a více rozrůstáme. Již nevyrábíme v externích dílnách, ale máme vlastní výrobu, s čímž přišel i nábor zaměstnanců. Základ firmy je ale stále rodina. Mamka, taťka, já a sestra. Chodí nám vypomáhat ještě teta a další příbuzní. Je to vtipné, postupně se zapojuje do práce více a více členů i z široké rodiny.
Dokážete říci tři důvody, proč by si zákazníci měli zakoupit nějaký kousek právě od vás?
Naše tvorba se zaměřuje na nadčasové a originální střihy. Každý kousek, který vytvoříme, bude nositelný i další sezónu. Vše je ušito v naší české dílně, čímž je zaručena vysoká kvalita provedení. Pohodlí – chceme, aby každý model, který navrhneme, byl nejen něčím zajímavý, ale aby se i pohodlně nosil.
Svou tvorbu nabízíte skrze e-shop. Je však možné vidět vaše modely někde i naživo?
Ano, protože máme obchod v České Třebové, tak určitě u nás. Velkoobchodně ovšem spolupracujeme i s jinými butiky po celé ČR. Jednou ročně také prezentujeme aktuální kolekce formou vlastní módní přehlídky. Letos i v minulém roce se konala v Litomyšli v piaristickém chrámu. Podařilo se nám značku prezentovat i na jiných přehlídkách jako třeba na Píseckém víkendu módy a designu nebo Moda fashion days v Českém Krumlově.
Pro jaký typ zákaznic jsou vaše outfity vhodné?
Naše móda oslovuje zákaznice, které se chtějí cítit pohodlně a zároveň elegantně. Často se našimi zákaznicemi stávají ženy, jež jsou hodně zaměstnané, ale chtějí působit žensky. Máme rádi tzv. zahalenou módu a také se řídíme nepsaným pravidlem, že méně je více. Být přitažlivá neznamená mít kratičkou minisukni a hluboký dekolt. Za více sexy považujeme spíše umírněnost a eleganci. Oslnivá může být i žena v dlouhých šatech a se zahalenými pažemi.
Oblékáte celou řadu známých osobností. Jsou náročnější než běžné zákaznice? Koho oblékáte nejraději?
Myslím, že nejsou. Prozatím jsme měli jen samé moc hezké spolupráce. Věřím, že mohu říci, že spokojenost byla na obou stranách. Navázali jsme moc hezkou spolupráci s Káťou Pechovou a Markétou Schimmerovou. Obě vynesly naše šaty například na Ceny Thálie. Rádi také oblékáme herečku Ivanu Jirešovou nebo moderátorku Světlanu Witowskou.
Co považujete za svůj největší podnikatelský úspěch?
Myslím, že ten nás teprve čeká. Ještě nebudeme zveřejňovat, o co se přesně jedná. Ale určitě si tím splníme jeden velký podnikatelský sen.
A je nějaká chyba, která byste byli raději, aby se nestala?
Nějakou velkou zásadní chybu za sebou nemáme. Spíš takové drobnější, z kterých se snažíme poučit do budoucna.
Dá se v Čechách uživit módou?
Ano, ale vzhledem k tomu, že nemáme investora, je to pro nás náročnější. Často je to o velké časové investici, býváme v práci i 12 hodin denně. A to i o víkendech. Ve firmě děláme v podstatě vše. Ráno před otevřením obchodu stříháme, během dne se věnujeme zákaznicím a večer po zavření, když nejdeme zase stříhat, zasedáme k dalším činnostem.
Sledujete módní trendy a promítáte je do vaší nabídky? Aktuálně je k dostání limitovaná zimní kolekce, projevily se například v ní?
Nemohu říci, že bychom vyloženě sledovali trendy, spíše vytváříme modely, o nichž víme, že se v předchozí sezóně hodně líbily a snažíme se je obměnit tak, aby odpovídaly aktuálnímu období. Na zimní sezónu jsme vytvořili dvě menší kolekce, přičemž jedna z nich je laděna vánočně a druhá společensky. Ale svým způsobem se trendy trochu řídit musíme, protože si to žádá naše klientela.
Nosíte i vy své modely?
Ano, určitě nosíme. A rády. Předtím, než začneme kolekci prodávat, vždy jednotlivé modely zkoušíme samy na sobě.
Hodnotíte ostatní podle toho, co mají na sobě?
První dojem z člověka je určitě hodně důležitý a oděv je to vůbec první, čeho si všimneme. Ne nadarmo se říká, šaty dělají člověka. Není důležité, aby byl člověk oblečený do drahých a značkových věcí, ale aby byl jeho oděv čistý, vkusný a zvolený s ohledem na věk, postavu a povolání.
Jaké jsou vaše další podnikatelské plány? Neplánujete rozšířit svou nabídku i o pánskou módu?
O pánskou módu spíše ne. I když nás už jednou napadlo, že bychom zkusili šít po menších sériích klasické pánské košile. Tak uvidíme. Ale rádi bychom do budoucna oslovili i zahraniční trhy.
Zdroj: Machač
Foto: se souhlasem Terezy Machačové