V roce 2020 došlo ke zrušení podpůrných opatření na asistenty pedagogů ve speciálních školách. Tento krok značně zkomplikoval vzdělávání dětí s těžkým postižením a s nedostatkem prostředků na financování asistentů se potýká také Centrum Smiling Crocodile. Tito lidé jsou přitom pro děti klíčoví.

„Bez asistentů bychom nemohli zajistit bezpečné prostředí ani jakoukoliv výuku pro děti s těžkým kombinovaným postižením. Každé dítě potřebuje individuální péči,“ říká Dagmar Herrmannová, zakladatelka a ředitelka Smiling Crocodile. Centrum upozorňuje, že bez stabilního financování asistentů je ohrožena možnost vzdělávání dětí s těžkým postižením v českém školním systému. Rodiče, kteří nemají možnost financovat asistenty, čelí neřešitelné situaci. Děti často zůstávají doma, izolované od vrstevníků, což negativně ovlivňuje jejich psychický a sociální rozvoj.

Ztráta financování se dotkla nejen Smiling Crocodile, ale i dalších speciálních škol a center po celé České republice. Děti, které potřebují odbornou pomoc, jsou nuceny zůstávat doma. Asistenti nejsou jen pedagogové, ale často také zdravotníci, kteří sledují zdravotní stav dětí a reagují v krizových situacích. Jejich role je klíčová pro bezpečnost a rozvoj dětí. „Bez dostatečné finanční podpory je nemožné zajistit inkluzi dětí s těžkým postižením. Tito asistenti nejsou luxusem, ale nezbytností,“ dodává Herrmannová. Smiling Crocodile se snaží získat podporu od veřejnosti i firem, aby mohla financovat platy asistentů. „Každý příspěvek pomáhá. Bez podpory bychom nemohli fungovat,“ zdůrazňuje Herrmannová.

Foto: se souhlasem Dagmar Herrmannové / Smiling Crocodile

Iniciativa #Dikytobemuzu vznikla jako reakce na tuto krizi. Jejím cílem je upozornit na důsledky ztráty podpory pro děti s těžkým postižením. Podle výzkumů mají děti, které mají podporu asistenta, vyšší šanci na začlenění do společnosti a rozvoj svých schopností. Ztráta této podpory znamená pro mnohé děti ztrátu naděje.

Smiling Crocodile apeluje na stát, aby přehodnotil financování inkluze a zajistil, že žádné dítě s těžkým postižením nezůstane bez potřebné péče a vzdělání. „Pokud stát nefinancuje asistenty pedagogů v potřebné míře, fakticky tím znemožňuje dětem s těžkým kombinovaným postižením využívat jejich právo na vzdělání. Nejde o žádný nadstandard, ale o základní podmínku vzdělávacího systému,“ upozorňuje Petr Polák, právník Kanceláře veřejného ochránce práv a odborník na práva osob se zdravotním postižením.

Zdroj: Smiling Crocodile

Foto: Smiling Crocodile (se souhlasem)

Tagy:

©2025 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account