Znáte to – jdete do obchodu s jasným plánem, co chcete nakoupit, a odcházíte s přeplněnými taškami věcí, které nejenže tak docela nepotřebujete, ale za které jste utratili spoustu peněz. Jak se tomu vyhnout?
Obchodníci mají jediný – a samozřejmě logický – cíl. Prodat vám toho co nejvíc, přesvědčit vás, abyste si koupili i předměty, bez kterých se lehce obejdete. Dělají zkrátka jen svoji práci. A když ji dělají dobře, propadnete jejich kouzlům a trikům. Které nás nutí kupovat víc, než chceme?
Ochutnejte novinku zdarma
Určitě se vám stalo, že jste v supermarketu objevili malý stánek, u něhož vám hosteska nabízela k ochutnání například kousek sýra, víno, jogurt, klobásu, sušenku… Možná si říkáte, že hlavním záměrem obchodníka je, abyste si vyzkoušeli, zda vám novinka bude chutnat, ale to rozhodně není vše. Další motivací je totiž, abyste se cítili zavázáni a chtěli onen „dobrý skutek“ v podobě jídla zdarma obchodníkovi oplatit. Třeba tím, že si hned koupíte jedno balení. Nebo dvě… Bez ohledu na to, jestli jste právě ochutnali největší dobrotu svého života, nebo ne.
Čtěte i ta nejmenší písmenka
A teď nemyslíme ta, kterými je napsáno složení potraviny (i když těm byste také měli věnovat pozornost) a pro jejichž přečtení byste ideálně potřebovali hodně výkonnou lupu. Máme na mysli tvrzení obchodníků a výrobců, kteří například rádi tvrdí, že produkt obsahuje čehosi o 30 % více. Občas je tento údaj opatřený hvězdičkou, jež vás pak dovede k pokračování daného tvrzení. Tak například o 30 % více chuti (nikoli obsahu, klíčové suroviny apod.). Takové věty vlastně nic moc neříkají, ale dobře se prodávají.
Dejte pozor na nepřítele
Velmi oblíbená je i taktika, kdy se výrobci „svezou“ na nějaké módní vlně z oblasti výživy. Identifikují jednoho veřejného nepřítele a s radostí deklarují, že jejich produkt tohoto nepřítele neobsahuje. Příkladem je třeba lepek – před několika lety byly obchody plné výrobků, jejichž obal hlásal velikými písmeny, že v něm lepek nenajdete. A to i v případě, že se v něm nikdy ani ve stopovém množství nevyskytoval… Lidé, kteří se nažili tuto látku ze stravy vykázat, pak nakupovali právě tyto výrobky.
Nevýhodné výhodné balení
Velmi oblíbenou taktikou jsou i takzvaná rodinná nebo ekonomická balení o větším objemu či kusech, ideálně ještě opatřená větou typu „5 plus 1 zdarma“. Ano, ve spoustě případů se skutečně jedná o výhodné balení, ale často výrobci či prodejci spoléhají spíše na to, že se vám nebude chtít přepočítávat, zda je cena za jeden kus či jednotku skutečně nižší, než když si koupíte balení běžné. Při takovém matematické cvičení totiž můžete zjistit, že ono ekonomické balení se ve skutečnosti příliš nevyplatí…
Lesk a barvy prodávají
Zkuste si někdy v supermarketu všimnout nejrůznějšího nasvícení, díky němuž vypadají potraviny lákavěji. Tak například šunka je růžovější, ovoce a zelenina se krásně lesknou a mají syté barvy… Ano, i s tím si obchodníci umějí skvěle hrát. Navíc někteří regály s ovocem a zeleninou také rosí pomocí rozprašovače s vodou (což ještě udrží produkty déle čerstvé).
Chytré dvojice pohromadě
Dalším (z mnoha) oblíbených triků je spojovat zboží tematicky. Jistě, zákazník za tím vidí spíše snahu ulehčit mu hledání a práci, ale je tu ještě jeden motiv – přinutit vás nakoupit více. Když už totiž budete kupovat prášek na praní, je vyšší pravděpodobnost, že do košíku přihodíte i aviváž. K šamponu kondicionér, k zubnímu kartáčku pastu atd. Ano, výhodné je to nejspíš pro obě strany, ale pro obchodníky to znamená více prodaného zboží.
Foto: Shutterstock
Autorka: Lucie Pražáková

0 Komentářů

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account