Přepadne vás někdy pocit, že je váš život příliš nespořádaný, stresující a plný chaosu? Podle Marie Kondo, legendární japonské specialistky na úklid a organizaci, je s největší pravděpodobností na vině přebytek věcí ve vašem životě, ale i vaše nedůslednost. Její KonMari metoda, jak ji pojmenovala a popsala v několika svých knihách, jež se staly bestsellery po celém světě, vás přivede k pořádku ve vaší domácnosti i ve vašem životě jednou provždy! Vybrali jsme pro vás 5 užitečných rad, díky kterým s organizací a úklidem začnete, zamilujete si ho a změní vám život. Jen čtěte dál…
Nejlepší rady od Marie Kondo, které přivedou do vaší domácnosti (i života) pořádek:
1. Najděte každé věci své místo
Mariina každodenní rutina je extrémně metodická. Vše, co vlastní, má svůj vyhrazený prostor. Ačkoliv nikdo nečeká, že si budete každý večer po příchodu z práce dávat tašku přesně na stejné místo, uspořádání pracovních ploch, stolů, skříněk a knihoven je alfou a omegou úspěchu. Přinesete-li tak domů nějakou novou věc, najděte ji svou plochu. Pokud po času nebudete vědět, kam s ní (a s největší pravděpodobností ji budete chtít odložit prostě někam do kouta nebo na dno skříňky), pak ji ve svém životě nepotřebujete.
2. Zbavte se papírů
Všichni to známe: staré účty za telefon, výpisy z banky, účtenky, třídní výkresy nebo staré záruky jsou dokumenty, které nikdy nemůžeme najít, když je potřebujeme, ale spolehlivě hyzdí místo v naší pracovně nebo hůře i na jídelním stole. Řekněte tomu dost! Pokaždé, když vybalíte z obálky důležitý dokument, okamžitě ho zařaďte do své kartotéky, jež je pečlivě schovaná v šuplíku. Pokud víte, že stejný dokument máte i ve svém emailu, ten papírový skartujte. Zbytečné papíry se rovnají zbytečnému nepořádku.
3. Pracujte s úložným prostorem i vertikálně
Vertikální uspořádání věcí podle Marie Kondo ušetří místo a umožní vám snáze najít to, co hledáte. Zkuste to například u svých triček nebo džínů, které uložíte poskládané do šuplíku. Budete tak mít při každém otevření dokonalý přehled, co přesně v šatníku máte.
4. Mějte v šatníku jen to, co vám přináší radost
Ruku na srdce… kdo ve své šatní skříni nenajde jedinou věc s cenovkou, ať hodí kamenem. Přecpané tyče šatních skříní, 10 šedých svetrů v totožných odstínech a hory oblečení uspořádané ve skříni hned ve dvou řadách. Zní vám to povědomě? Metoda KonMari spočívá v tom, že si u každého kusu ve svém šatníku položíte otázku: „Přináší mi to radost?“ Sama tvrdí, že odpověď budete znát hned a tak oblečení snadno roztřídíte na: vyhodit, nechat a poslat dál.
5. Používejte drobné
Marie Kondo nechápe, proč lidé házejí své drobné mince do kasiček nebo je nechávají volně povalovat v šuplíku. Takové peníze jsou podle ní zbytečné, protože na ně zapomenete a hlavně je nepoužíváte. Místo toho je vraťte do své peněženky a utraťte za skutečné věci, které vám dělají radost. Nikomu štěstí nepřinesou, když budou roky ležet v šuplíku.
Foto: Shutterstock
Zdroj: Marie Kondo, Wikipedia Commons
Autorka: Lucie Janotová
Já mám nejraději úložné boxy, do kterých si všechno roztřídím a vím pak, kde co mám hledat. Nakoupila jsem několik úložných boxů i synovi do pokojíčku na hračky plyšáky a on je z nich taky nadšený. Nejvíc ho baví všechny boxy vysypat a pak z pokojíčku utéct 😀 .
Já se už konečně taky musím pustit do úklidu. Bohužel jsem v posledních týdnech nejspíš propadla nějaké jarní depresi a do ničeho se mi nechtělo. Taky to u mě doma podle toho vypadá. Ten úklid už je nutný. Naštěstí už ale mám dostatečnou energii se do toho konečně pustit. Hlavně podlahy to chce pořádně vydrhnout. Hned jakmile mi dorazí nová chemie na podlahy, tak se do toho konečně pustím.
Užitečné rady, ale přinutit se vytřídit ty nepotřebné věci je často oříšek.
Podle mě je to hodně o minimalismu a taky o tom, co člověk všechno potřebuje. Třeba vezměte si dámské kabelky. To je fakt téma. 🙂 Co vlastně tam všechno nosíme. Tak jsem ji jednoho dne vysypala, vyhodila nepotřebné (a že toho bylo) a zůstala mi tam vlastně jenom červená peněženka. Věci jako rtěnku jsem si nechala v práci, nepotřebuji ji tahat všude s sebou. A najednou mám tu kabelku skoro poloviční.
Ať se snažím, co se snažím, pořádek mít nikdy doma nebudu. Bohužel jsem bordelář a i když mi úklid jako takový nevadí, mám problém ho udržet. A to si myslím, že mám věci docela zorganizované a nepotřebné pravidelně třídím a vyhazuji. 😀
Jednoduché a praktické. Jen změnit myšlení – nepotřebné opravdu nepotřebuji a mohu vyhodit nebo poslat dál. To je asi to nejtěžší.
S článkem souhlasím. A pokud se tímto návodem člověk řídí ,tak má uklizeno.
Prima rady, jen ty papírky mi asi zůstanou, protože já si vše zapisuji, co mám udělat, kam dojít, co koupit, co vyřídit…, ale zase je fakt, že několikrát denně se papírky proberu a když je splněno, tak je vyhodím do TO papír (samozřejmě. Penízky kovové sbírám, a pak používám na kadeřnici nebo pedikúru, to se mi osvědčilo 🙂
O této metodě jsem již několikrát četla a i částečně viděla používat v praxi, nicméně já už na ní asi přecházet nebudu.
ja jsem hodne protivna kdyz doma nekdo neustale odklada nekam nejake veci, jako jsou prave uctenky za nakup, drobne kovove penize, atd…
Dobré rady.