V jednom odpoledni se ve vesnickém přístavu protnou dva životy naprosto cizích lidí: jeden je na útěku a ukrývá jisté tajemství a druhý vnitřním smyslem vycítí, že ten první má velký strach. Elodie hledá bezpečí z jistých důvodů a Angelo je lékař, který prožil vlastní tragédii a z toho důvodu má potřebu pomáhat ostatním. Při psaní autorka vložila i téma hudby, jak my jako lidské bytosti dokážeme spolu komunikovat beze slov. Příběh této knihy se soustředí především na využití skrytých šifer pro účely italského hnutí odporu za druhé světové války. Zabývá se i schopností člověka komunikovat pouze očima, řečí těla, vyprávět příběh bez použití jediného slova.
Elodie Bertolothová vyrůstala s milujícími rodiči v italském městě Verona. Pro svou dceru dělají, co jí na očích vidí. Elodie už od malička vynikala nejen fyzickou krásou, ale rovněž tou vnitřní. Po otci zdědila talent pro hudbu, bravurně hraje na violoncello. Jejich jinak bezstarostný život naruší nadvláda fašistů v čele s Mussolinim a následně i válka. Po náhlé smrti Elodiina otce následkem bezdůvodného napadaní mladými fašisty se Elodie rozhodne pomáhat místní odbojové skupině, kterou vede charismatický Luca. Netrvá dlouho a ti dva podlehnou hlubokým citům. Bohužel láska nemá dlouhého trvání, Luca je zastřelen fašisty přímo v boji. Elodie byla nucena změnit si jméno, vyřídit si falešné doklady a zmizet, zachránit si život. Ten se jí zcela obrátí vzhůru nohama poté, co je právě na molu v přístavu zachráněna pohledným lékařem.
Angelo je druhou hlavní postavou tohoto románu. Když studoval na lékaře, zamiloval se do nádherné a skromné Dalii. Od prvního okamžiku věděl, že je to žena jeho života. Vzali se, čekají spolu dítě. Na počátku války je však povolán coby vojenský lékař do africké Habeše. Po návratu ho čeká velká tragédie, která už navždy poznamená jeho život. Jiskru naděje na nový začátek nalezne po mnoha letech právě v zachráněné Elodie.
Vlastní pocit z četby: Dojemný příběh osudů dvou mladých lidí, kteří díky válce ztratí to nejcennější – své životní lásky. I navzdory všem hrůzám, mučivým vzpomínkám se však oba tyto životy dokáží spojit ve svém utrpení a začít nový život plný lásky. Kniha se četla opravdu krásně.
Technické poznámky: Kniha byla vydána v roce 2015 nakladatelstvím Knižní klub. Celkem má 344 stran. Autorkou je Alyson Richman. Z anglického jazyka přeložila Leona Macháčková. ISBN 978-80-242-4879-0.