Nikdy nezapomenu ty protažené výrazy „Cože? Jak že se to jmenuje? Ženy s.r.o.?“ No, to mému sebevědomí rozhodně nepomohlo. A tak jsem to zkusila s Testuj.to „Technologie? Hm, to zní zajímavě, možná se o tom můžeme pobavit,“ byly už trošku nadějnější zpětné vazby investorů.

Ale ruku na srdce… nebylo to o názvu, bylo to o Evě, o jejím přístupu. Možná kdyby bylo více ženských vzorů v té době, tak by mi to také šlo více od ruky…

A tak díky za tuto knihu! Díky, že se Pavla Lokajová a Expandeco rozhodlo pro publikaci třinácti příběhů žen, zakladatelek z e-commerce. Díky, že ženy otevřeně sdílely vše, co se jim nepodařilo, jaké překonávaly překážky. A díky, že mohu být součástí a pevně doufám, že i můj příběh může řadu žen inspirovat a nebát se jít, postavit se na vlastní nohy (nejenom) v e-commerce a vyrazit sebevědomě za investory.

Link na knihu v závěru. Tady ještě pár faktů a důvodů, proč je třeba o nás, ženách, mluvit více…

Ženy v e-commerce v (omezených) číslech

Procento firem (spolu)založených ženami se v minulé dekádě globálně zdvojnásobilo z 10 na 20 %. Zatímco se normalizuje debata o ženách v technologiích a roste počet investic do startupů vedených ženami, když přijde na e-commerce, jakoby tenhle obor na svá čísla teprve čekal. Dozvíme se, že 70-80 % online nákupů je řízeno ženami (Forbes), nikoliv však jak je to s počtem či úspěchem e-shopů jimi založených.

U nás nejsou ženy v číslech vidět vůbec, zatím. Dle dat Shoptetu patří každý šestý e-shop ženě. To dělá v Česku při počtu 41 460 e-shopů ze žen majitelky necelých 7 000 on-line byznysů. Na Slovensku jsme pak při celkovém počtu 14 300 e-shopů na čísle 2 400 founderek. To jsou jediná dvě čísla, která jsme dohledali a která popisují diverzitu stavu české a slovenské e-commerce. Pocitově je tohle číslo férovější. Přece jen, na konferencích vidíme spoustu žen, často dokonce mezi řečníky. Zpravidla vedou marketing či zákaznickou podporu a jsou v tom sakra dobré! Vidíme ženy zakladatelky a CEOs, které z nuly vybudovaly velké úspěšné e-shopy, často v oblastech jako móda, nábytek, dětské oblečení, obuv nebo hračky. A kde máme zbytek? Je tohle všechno? Co ženy, které šéfují celým flotilám v logistice? Kde jsou zástupkyně jiných oborů a zakladatelky softwarů?

Kniha Ženy v e-commerce (Expandeco, únor 2022) vyšla z hypotézy, že v e-commerce a digitálním světě se píše víc příběhů, než běžně vidíme. Publikace je prvním počinem na českém a slovenském trhu, který mapuje diverzitu v e-commerce. Na třinácti příbězích českého a slovenského podnikání ukazuje jedinečné know-how, které dosud nikdo nesesbíral. „Naší ambicí není prvoplánově psát o balanci mezi rodinou a byznysem. Zajímá nás vše, na co byste se v rozhovorech o e-commerce ptali mužů: Profit, marže, otevírání trhů. Ale také vedení lidí, jak ženy vnímají obor (a muže v něm). Intuice, vztahy a život sám. Odvážné kroky a co stálo na jejich pozadí – ale i všímavost k detailům, které změnily celá odvětví,” říká ideamaker knihy a managing partner v Expandeco, Tomáš Vrtík.

13 pravdivých otevřených zpovědí 

O kariéře mezi muži, novém životě po padesátce a 55 tisících pandemických kilometrech mluví například Jitka Dvořáková z CZC.cz, o expanzi do 10 zemí za tři roky Andrea Podstrelencová z Holokolo. Zakladatelka módního e-shopu Unuo popisuje pokročilý systém automatizace svých firem a ředitelka PS:Digital apeluje na potřebu mluvit, i když nemáte potřebu rozrážet dveře. Knihu podpořily více než dvě desítky ambasadorů z řad českého a slovenského byznysu, mezi nimi Tomáš Braverman (Heureka), Eva Pavlíková (Česko.Digital), Petra Nulíčková (Pale Fire Capital), Petr Halík (Proficio) nebo Petr Svoboda (Shopsys).

 

Klikněte a kupte na Ženy v Ecommerce (zenyvecommerce.cz)

Tagy:
2 Komentářů

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account