Proč je důležité být konkrétní v profesním profilu: Praktické rady
Začnu trošku zeširoka. Příkladem, který pomůže dokreslit, jak důležité je nepoužívat nekonkrétní/nic neříkající výrazy v jakékoliv formě komunikace.
Tak schválně, kolikrát jste při hledání práce narazili na zaměstnavatele, který novým zaměstnancům nabízí:
stabilní zaměstnání
dobré platové ohodnocení,
příjemné pracovní prostředí,
flexibilní pracovní dobu,
a zaměstnanecké benefity.
Ruku na srdce – oslovila vás tato nabídka zaměstnavatele? Jak na vás působí? Má pro vás konkrétní hmatatelné rysy nebo je pro vás nečitelná a neosobní?
Pro mě je určitě nečitelná. Nepředstavím si pod ní nic konkrétního a hlavně nabízí to, co většina zaměstnavatelů, tj. ničím mě nezaujala. Tento zaměstnavatel mi splývá v šedi ostatních nabídek a nezažehl ve mně žádný ohýnek zvědavosti. Je to prostě nuda.
PROFIL = TO NEJDŮLEŽITĚJŠÍ O VÁS V 5 VĚTÁCH
Chtěli byste se jako zaměstnavatel takto prezentovat? Myslím, že ne. Tak proč se podobným způsobem prezentujete jako kandidáti? Proč používáte stejně nečitelné výrazy, které používá dalších X tisíc lidí? Že nevíte, co tím konkrétně myslím?
Ukážu vám to na příkladu „profilu“ v životopisu patřícího zkušenému kandidátovi, který na první pohled vypadá docela dobře:
Osobní profil pana Nováka |
Jsem zkušený analytik v oblasti systémů/obchodu/financí s vysokoškolským vzděláním v ekonomii, připravený rozvinout svoje analytické a manažerské role. Jsem silným hráčem v týmu, který dokáže pracovat pod velkým tlakem a přitom zůstat pro-zákaznicky orientovaný.
Klíčové zkušenosti:
efektivní plánování/organizování
projektové/týmové vedení
kreativní myšlení
pozitivní přístup
vnitřní motivace
schopnost se rychle učit
zaměření na výsledek i na detail
Green Belt certifikát
zkušenost se SAPem a MS Office
V profilu se objevují typické výrazy schopností/vlastností/činností, které samy o sobě nedokážou specifikovat, co konkrétně pan Novák umí. Z textu není jasné, jestli je pan Novák kreativní při grafických úpravách textu nebo kreativní při návrhu nové strategie nebo snad kreativní při plánování team buildingu, prostě v čem ta kreativita spočívá.
Pro mě je to pořád záhadou, co si pod tímto profesním profilem konkrétně představit. Nedokážu si pana Nováka „zhmotnit“ stejně, jako jsem to nedokázala u uvedené nabídky zaměstnavatele v úvodu článku.
Proto je dobré volit konkrétní věty, které více dokreslují určité využití těchto vlastností. Tady je jeden z příkladů možného zpracování:
|
K ČEMU JE TAKOVÝ „PROFIL“ DOBRÝ?
je to odstavec, který shrne o vás to nejdůležitější v cca 5 větách,
měl by korespondovat s
pomáhá personalistům „uchopit“ váš profesní/osobnostní potenciál a porovnat se zadáním pracovní pozice
snižuje riziko, že personalista v textu životopisu přehlédne něco důležitého,
nenecháte zaměstnavatele vytvářet si nějaké domněnky, protože mu vše jednozněčně “naservírujete”
je jednoduché ho měnit právě podle
konkrétní nabídky práce
takže nemusíte upravovat celý životopis (např. pokud jste několik let pracovali na 3 odlišných profesích, zaměřte se v profilu více na tu, která koresponduje s prací, na kterou se hlásíte).
TIPY PRO VYTVOŘENÍ NEODOLATELNÉHO PROFILU
buďte konkrétní, uvádějte čísla, názvy (uveďte kolik let v oboru máte, kolik lidí jste vedli, zmiňte jméno zajímavého projektu, průměrné roční úspory apod.)
popisujte v jakých situacích svoje přednosti využíváte a případně s jakým úspěchem
malinko profil polidštěte (jsem veselý, se smyslem pro humor, ..)
někdy se hodí tučně zvýraznit jednotlivá klíčová slova v textu.
Tak co, už víte, jak bude vypadat váš budoucí profil v životopise? Dejte si načas. Shrnout v 5 větách výstižně to nejdůležitější o vás není nic jednoduchého, ale nepochybuji, že to zvládnete!
Pokud byste potřebovali přece jenom poradit, určitě se domluvíme na společné konzultaci a najdeme ty správné věty, které s vámi rezonují a osloví toho správného personalistu.
Krásný den,
P.S. Jestli jste četli pozorně, určitě víte odpověď na otázku: „Proč vás za váš profil budou personalisté milovat?“. Jasně, ušetříte jim čas a díky vaší aktivitě nepřehlédnou skvělého kandidáta ve výběrovém řízení.
Zdroj foto: Pixabay.com