Proč je důležité být konkrétní v profesním profilu: Praktické rady

Začnu trošku zeširoka. Příkladem, který pomůže dokreslit, jak důležité je nepoužívat nekonkrétní/nic neříkající výrazy v jakékoliv formě komunikace.

Tak schválně, kolikrát jste při hledání práce narazili na zaměstnavatele, který novým zaměstnancům nabízí:

stabilní zaměstnání

dobré platové ohodnocení,

příjemné pracovní prostředí,

flexibilní pracovní dobu,

a zaměstnanecké benefity.

Ruku na srdce – oslovila vás tato nabídka zaměstnavatele? Jak na vás působí? Má pro vás konkrétní hmatatelné rysy nebo je pro vás nečitelná a neosobní?
Pro mě je určitě nečitelná. Nepředstavím si pod ní nic konkrétního a hlavně nabízí to, co většina zaměstnavatelů, tj. ničím mě nezaujala. Tento zaměstnavatel mi splývá v šedi ostatních nabídek a nezažehl ve mně žádný ohýnek zvědavosti. Je to prostě nuda.

PROFIL = TO NEJDŮLEŽITĚJŠÍ O VÁS V 5 VĚTÁCH
Chtěli byste se jako zaměstnavatel takto prezentovat? Myslím, že ne. Tak proč se podobným způsobem prezentujete jako kandidáti? Proč používáte stejně nečitelné výrazy, které používá dalších X tisíc lidí? Že nevíte, co tím konkrétně myslím?
Ukážu vám to na příkladu „profilu“ v životopisu patřícího zkušenému kandidátovi, který na první pohled vypadá docela dobře:

Osobní profil pana Nováka

Jsem zkušený analytik v oblasti systémů/obchodu/financí s vysokoškolským vzděláním v ekonomii, připravený rozvinout svoje analytické a manažerské role. Jsem silným hráčem v týmu, který dokáže pracovat pod velkým tlakem a přitom zůstat pro-zákaznicky orientovaný.

Klíčové zkušenosti:

efektivní plánování/organizování

projektové/týmové vedení

kreativní myšlení

pozitivní přístup

vnitřní motivace

schopnost se rychle učit

zaměření na výsledek i na detail

Green Belt certifikát

zkušenost se SAPem a MS Office

V profilu se objevují typické výrazy schopností/vlastností/činností, které samy o sobě nedokážou specifikovat, co konkrétně pan Novák umí. Z textu není jasné, jestli je pan Novák kreativní při grafických úpravách textu nebo kreativní při návrhu nové strategie nebo snad kreativní při plánování team buildingu, prostě v čem ta kreativita spočívá.
Pro mě je to pořád záhadou, co si pod tímto profesním profilem konkrétně představit. Nedokážu si pana Nováka „zhmotnit“ stejně, jako jsem to nedokázala u uvedené nabídky zaměstnavatele v úvodu článku.
Proto je dobré volit konkrétní věty, které více dokreslují určité využití těchto vlastností. Tady je jeden z příkladů možného zpracování:

    • mám 5 let zkušeností s prací, která je kombinací obchodu/financí/systémových řešení

    • vedl jsem různě velké projekty (5-20 členů), kde jsem využil svoje efektivní plánování a organizování,

    • jsem pozitivně myslící člověk, s vnitřní motivací a zaměřením na detail, který uplatňuje strategii Win/Win,

    • umím pracovat pod velkým tlakem, aniž by to ovlivnilo důraz na detail nebo přístup k zákazníkovi

    • vlastním Green Belt certifikát, ovládám Excel a SAP na pokročilé úrovni a denně komunikuji anglicky se zákazníky

    jsem veselý, nekonfliktní a kreativní člověk, který se dokáže rychle učit a miluje svoji rodinu

K ČEMU JE TAKOVÝ „PROFIL“ DOBRÝ?

je to odstavec, který shrne o vás to nejdůležitější v cca 5 větách,

měl by korespondovat s 

vaší osobní značkou

pomáhá personalistům „uchopit“ váš profesní/osobnostní potenciál a porovnat se zadáním pracovní pozice

snižuje riziko, že personalista v textu životopisu přehlédne něco důležitého,

nenecháte zaměstnavatele vytvářet si nějaké domněnky, protože mu vše jednozněčně “naservírujete”

je jednoduché ho měnit právě podle 

konkrétní nabídky práce

takže nemusíte upravovat celý životopis (např. pokud jste několik let pracovali na 3 odlišných profesích, zaměřte se v profilu více na tu, která koresponduje s prací, na kterou se hlásíte).

 

 
TIPY PRO VYTVOŘENÍ NEODOLATELNÉHO PROFILU

buďte konkrétní, uvádějte čísla, názvy (uveďte kolik let v oboru máte, kolik lidí jste vedli, zmiňte jméno zajímavého projektu, průměrné roční úspory apod.)

popisujte v jakých situacích svoje přednosti využíváte a případně s jakým úspěchem

malinko profil polidštěte (jsem veselý, se smyslem pro humor, ..)

někdy se hodí tučně zvýraznit jednotlivá klíčová slova v textu.

Tak co, už víte, jak bude vypadat váš budoucí profil v životopise? Dejte si načas. Shrnout v 5 větách výstižně to nejdůležitější o vás není nic jednoduchého, ale nepochybuji, že to zvládnete!
Pokud byste potřebovali přece jenom poradit, určitě se domluvíme na společné konzultaci a najdeme ty správné věty, které s vámi rezonují a osloví toho správného personalistu.
Krásný den,
podpis.2 small
P.S. Jestli jste četli pozorně, určitě víte odpověď na otázku: „Proč vás za váš profil budou personalisté milovat?“. Jasně, ušetříte jim čas a díky vaší aktivitě nepřehlédnou skvělého kandidáta ve výběrovém řízení.

Zdroj foto: Pixabay.com

0 Komentářů

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account