Jak řídit finance v podnikání: Základní průvodce

Úvod

Jestli mě na podnikání něco opravdu fascinuje a baví, pak jsou to právě finance a jejich vykazování. Finance jsou v podnikání tou nejdůležitější oblastí – bez ohledu na to, jakému oboru se věnujeme. Jak už řekl Tomáš Baťa: „Každá lidská činnost se nakonec projeví v číslech.“

Přes finance vidíme, zda jsme či nejsme v naší činnosti úspěšní. Finance nám jasně ukazují veškeré dopady našich rozhodnutí. Možná se vám zdá, že nastavit si firmu a její finanční sledování je složité, ale ve skutečnosti je to velmi jednoduché.

Začátek Podnikatelské Činnosti

Vyřizování Úřadů

Když zahajuji podnikatelskou činnost, nejprve vyřídím nezbytné úřady. Čtvero základních úřadů, které musím oběhnout, jsou:

  1. Živnostenský úřad: Získám oprávnění k podnikání, tedy živnostenský list.
  2. Finanční úřad: Registruji se jako daňový poplatník a získám osvědčení, které mi většinou pošlou domů poštou do 30 dní.
  3. Správa sociálního zabezpečení: Vyměří mi minimální zálohy na sociální pojištění.
  4. Zdravotní pojišťovna: Nastavím si minimální zálohy na zdravotní pojištění.

Na tyto platby si doma nastavím trvalý příkaz, abych to nemusela každý měsíc hlídat a vyhnula se nedoplatkům na zálohách a nežádoucím penále. Po vyřízení těchto úřadů mě čekají pouze jednou za rok, vždy v březnu, kdy podávám daňové přiznání a jednotlivé přehledy.

Podnikatelský Záměr

Jakmile mám úřady oběhány a všechna povolení vyřízena, založím vše do šanonu a vrhám se na svůj podnikatelský záměr, který jsem si vytvořila z otázek NÁPADU: Co? Proč? Pro koho? Kde? Kdy? Jak? a Za kolik? Pracuji přitom se svou podnikatelskou „kytičkou“, což je pomůcka při stavbě firmy. Více o ní najdete na Moje Firma.

Finanční Plán

Podle podnikatelské „kytičky“ si vytvářím svůj první zjednodušený finanční plán, abych si udělala představu, co mě bude moje podnikání stát, ať už hned na začátku (vstupní investice), tak v budoucnu (pravidelné měsíční výdaje). Oblast po oblasti podnikání pak zvažuji, zda bude na začátku potřeba nějaké vstupní investice či nikoliv. Vytvářím si tak dva sloupečky, kde do jednoho zapisuji jednorázové nákupy (investice) a do druhého pravidelné výdaje, které budou s mým podnikáním spojeny měsíčně.

  1. Jednorázové Nákupy (Investice): Tento sloupec udává částku, kterou budeme potřebovat při startu našeho podnikání, pokud se rozhodneme do těchto položek investovat.
  2. Pravidelné Výdaje: Tento sloupec nám dává informace o pravidelných výdajích, které se budou pohybovat v minimální výši cca 6000 Kč, které měsíčně vynaložíme, ač nic neuděláme. Patří sem například platby záloh sociálního a zdravotního pojištění, telefon, internet apod. Začneme-li naši činnost vykonávat, začnou i částky našich výdajů narůstat.

Obchodní Plán

Když si takto rozepíšu jednotlivé částky do své „kytičky“, vytvořím si jasnou představu o finanční stránce svého podnikání a můžu se vrhnout na to, jak toho konkrétně dosáhnout – tedy na oblast obchodu. Jednotlivé sloupečky a oblasti mi potom slouží i jako podklad pro účetnictví a pro další sledování finanční stránky mé podnikatelské činnosti. Finanční plán mi dává vstupní údaje pro obchodní plán, kde už budu řešit – kolik musím prodat, za jakou cenu a jakým distribučním kanálem.

Závěr

Finance jsou klíčovým aspektem každého podnikání. Je důležité mít přehled o svých výdajích a příjmech, plánovat dopředu a sledovat finanční zdraví svého podniku. Pokud se chcete dozvědět více o řízení financí v podnikání, můžete se zúčastnit kurzu na Finance v podnikání.

Mějte na paměti, že finanční plánování není jen o číslech, ale o pochopení a řízení vaší podnikatelské cesty směrem k úspěchu.

Zdroj foto: Pixabay.com

0 Komentářů

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account