Jako herečka nemá chybu. Má v sobě přesně to, co herec má mít. Charisma, které dokáže proměnit do role, kterou právě hraje. Dokáže se stát tím, kým právě má být. Moje první vzpomínka na Báru Hrzánovou je z hlediska herectví nejasná, ale první nálož to ucha jsem dostala při její interpretaci Pipi Punčochaté. Tolik hodin, které děti vyžadovaly… a mě zůstával rozum stát nad tím, jak se tak skvěle uměla vžít do duše malé svobodomyslné až rebelantské holčičky. Měla jsem chuť tam být s ní!
A druhá zkušenost přišla zároveň s touto knihou Vinnetou naší doby, a to film Modrý tygr. Schovaný, neprofláknutý mnoha reprízami a Báru ukazující v jedné z hlavních rolí, nenápadnou, tak přirozenou a normální, že snad jen díky nezapomenutelnému hlasovému projevu, ve kterém cítíte celou bytost, jíž hraje, je to právě ona, kdo mi utkvěl v paměti nejvíc. I když pan Hartl snad nemohl být lepším parťákem, protože umožnil vytvořit mezi nimi samými dokonalý kontrast. Tak snad prominou děti, které hrály ty nejhlavnější role, byly obě skvělé, ale kdoví, jestli to nebylo tím, jak skvělou měly maminku ve filmu.
Ale vraťme se ke knize o Báře Hrzánové
Té se ujal Richard Erml, divadelní kritik a spisovatel, jež tělem i duší tíhne jak k divadlu, tak k Tibetu a všemu, co s těmito tématy souvisí. A tím si nejen notuje se samotnou Bárou, ale také mu to umožňuje pojmout nadhled, který se stává zajímavý i pro člověka, který divadlu zrovna neholduje. Rozhovory, povídání, přemýšlení, úvahy a tok času, který je tu zachycen s péčí, jež dává samotné Báře Hrzánové do ruky to nejsladší z ní samé. To nejzajímavější, to nejhlubší. Nevyhýbá se tématům lehkým, ani těžkým, hodně kniha osloví každého, kdo zažil dobu a politické procesy, jež tu jsou zmiňovány, a hodně si vezme i ten, kdož si vezme k srdci životní moudrost, kterou Bára žije. Ano, je samorost, je ženou nikoli vílí a křehkou, ale ženou, která sakra umí za věci vzít. Umí se za ně prát, stejně jako je prostě spláchnout, pokud s nimi není jiné pořízení. Je ženou, která se začne bouřit, jakmile její draze vykoupenou a neustále vykupovanou svobodu, chce ničit. Herectví je droga, stejně jako život je droga.
A chcete-li si načerpat trochu životních sil, odhodlání vstát, otřít si kolena a jít zase dál, tak tohle je ta pravá kniha. Doprovázená obrázky, fotografiemi, ve kterých máte šanci nahlédnout nejen do zákulisí divadelního světa a života Báry Hrzánové, ale i do jejích očí a tajemství daru, který získala nejen po svém tátovi, ale i mamince.
Bára Hrzánová (1964) Absolventka DAMU, divadelní, filmová a rozhlasová herečka, muzikantka. Hrála na scénách Národního divadla, Divadla v Řeznické, Divadla Na zábradlí, Divadla Na Jezerce. Dnes ji můžeme vidět v Praze v Divadle Kalich a ve Viole. Vystupovala ve filmech Requiem pro panenku, Spiklenci vlasti, Už a v dalších. S inscenací Hrdý Budžes podle bestselleru Ireny Douskové objíždí již šestnáctým rokem republiku. Na vysoké škole založila kapelu Condurango, pro kterou skládá, píše texty, hraje s ní a zpívá. S hercem Radkem Holubem mají syna Tondu a fenku Pepinu.
Richard Erml (1961) absolvent FAMU, divadelní publicista, kritik, dramaturg a autor šesti knih z prostředí Tibetu, Indie a pražské Libně (Zuzanka a tibetské velehory, Jidášovi bratři, Můj muž, má žena a další). Dlouholetý redaktor čtrnáctideníku Divadelní noviny, externista týdeníku Reflex. V nakladatelství Eminent vydal knihy Panker a já v hustým Ladaku a Tibetské nebe, peklo, ráj. S tibetoložkou Zuzanou Ondomišiovou mají syna Tashiho a pejska Berryho.
Vydalo nakladatelství Eminent, 2018, www.eminent.cz

0 Komentářů

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account