Co je vlastně ADHD zač a proč se o něm mluví dnes víc než v minulosti? Zkratka pochází z anglického názvu Attention Deficit Hyperactivity Disorder a znamená poruchu pozornosti s hyperaktivitou. V České republice se kromě pojmu ADHD můžete potkat také s označením hyperkinetická porucha a touto chronickou nero-vývojovou poruchou trpí až 10 % dětí (a až 60 % z nich si problémy nese až do dospělosti). I když je tedy docela rozšířená, stále o ní přetrvává mnoho mylných představ. Právě proto jsme sepsali 5 nejdůležitějších věcí, které byste měli vědět, pokud jste rodičem nebo učitelem dítěte s ADHD.
5 věcí, které je dobré vědět o ADHD
1. Charakteristickými příznaky ADHD jsou nepozornost, hyperaktivita a impulzivita
Většina dětí je čas od času nepozorná, impulzivní a hyperaktivní. Ale pro diagnózu ADHD musí tyto příznaky významně interferovat na více místech – například ve škole i doma. Jedná se o dětskou poruchu, což znamená, že příznaky musí být přítomny před adolescencí. Většinou začínají v předškolním věku, ale většina dětí je diagnostikována až později v dětství. Samotné projevy se mohou v průběhu času měnit, přičemž hyperaktivita a impulzivita jsou nejvýraznější u malých dětí, zatímco středoškoláci a mladí dospělí často vykazují větší potíže s pozorností. Mnoho dětí (možná až polovina) ze svých příznaků vyroste, ale jiné ne, takže ADHD může provázet člověka až do dospělosti.
2. Existují různé typy ADHD
Rozlišujeme 3 základní podtypy ADHD:
- ADHD s převládající poruchou pozornosti
- ADHD s převládající hyperaktivitou a impulzivitou
- smíšený typ ADHD
Většina dětí s ADHD má kombinaci nepozornosti, impulzivity a hyperaktivity a byla u nich diagnostikována kombinovaná porucha ADHD. Ostatní dětí, které nejvíce bojují s hyperaktivitou a impulzivitou, by dostaly označení ADHD- hyperaktivní/impulzivní projev. Třetí skupina má převážně problémy s pozorností. I když často uslyšíte popis těchto dětí jako ADD (porucha pozornosti), správný termín je ADHD – převážně nepozorná prezentace. Ta se ve větší míře vyskytuje právě u dívek.
3. ADHD je porucha mozku
Děti nemohou překonat příznaky ADHD tím, že se budou „snažit víc soustředit“ nebo tím, že budou ochotny „dávat pozor“. Studie zobrazování mozku ukázaly, že lidé s ADHD mají strukturálně odlišný mozek než lidé bez ADHD. Navíc děti, jejichž rodiče získali diagnózu ADHD, mají o 40 % až 60 % větší pravděpodobnost, že budou mít také tuto poruchu. Někdy může být diagnóza dítěte prvním vodítkem, že rodič si sám nese diagnózu ADHD.
4. Příznaky ADHD mohou dítěti ztížit fungování ve škole, v rodině i při navazování sociálních vztahů
Škola vyžaduje pozornost a organizační schopnosti, což může být pro děti s ADHD obtížné. Mohou ztratit domácí úkoly, mít potíže s uspořádáním myšlenek a mít problémy s plánováním. Kromě toho je běžné, že děti s ADHD mají také poruchy učení, jako je dyslexie, které činí školní práci ještě náročnější. Zatímco děti s ADHD obecně nemají konkrétní problém se sociálními dovednostmi, potíže s regulací emocí a impulzivitou mohou narušovat osobní vztahy, a proto pro ně může být těžké udržet si přátelství. Zároveň problém se může dostavit s dodržováním společenských pravidel a ovládáním emocí. A konečně, problémy s organizací, plánováním a zaměřením se na to, co se jim říká, mohou mnohé ztížit mnohé askety rodinného a domácího života. Vztahy s rodiči a sourozenci pak takovým dětem dávají zabrat mnohem více.
5. Pro děti s ADHD jsou k dispozici mnoho léčebných postupů
Existuje celá řada výzkumem podporovaných terapií, které mohou pomoci zmírnit příznaky ADHD. Některé z nejúčinnějších přístupů kombinují několik terapií jako například:
Behaviorální terapie
Behaviorální terapie učí dítě uvědomovat si, sledovat a případně modifikovat rušivé chování. Terapeut ho naučí sociálním dovednostem, jako je čekat, až na něj přijde řada, číst výrazy obličeje, sdílet, žádat o pomoc a přiměřeně reagovat na dětské škádlení. Kognitivně behaviorální terapie klade důraz na všímavost a učí dítě uvědomovat si své myšlenky a emoce jako způsob zlepšení pozornosti a soustředění.
Vzdělávání a školení
Poznání sebe sama nebo svého dítěte může rodičům pomoci, jak ADHD a její příznaky ovlivňují celou rodinu. Rodiče a učitelé se mohou naučit nástroje, které mohou pomoci dítěti naučit se nové dovednosti, stejně tak prosociálnímu a pozitivnímu chování. Dospělí se mohou naučit, jak se vyrovnat s nevhodným chováním a povzbudit to pozitivní. To může pomoci snížit příznaky ADHD.
Léky
Mnoho rodičů se bojí vyzkoušet léky, ale ty na ADHD jsou jedny z nejlépe prozkoumaných ve všech oblastech medicíny. Nejčastěji se předepisují stimulační léky, které ovlivňují ty správné části mozku. Tyto části mozku právě souvisí s myšlením a pozorností. Jejich cílem je snížit hyperaktivitu/impulzivitu a zvýšit koncentraci/pozornost.
Koučování ADHD
Kouč může pomoci studentům s ADHD pracovat směrem k dosažení svých cílů, vidět změnu jako pozitivní věc, zlepšit produktivitu a fungování a vést studenta k větší odpovědnosti. Tato terapie je zvláště účinná u starších dětí.
Foto: Shutterstock
Zdroj: WHO, Harvard Health, Understood.org, Wikipedia Commons
Autorka: Lucie Janotová
ADHD dokáže dítě i rodiče hodně potrápit. Vim o tom své 😛😛😛
No je to boj, co si budeme namlouvat…, přeji všem, koho se toto téma týká hodně sil a pochopení.
Tohle nikomu nepřeji 🙁 Obdivuji bojovníky…
Hodně mi článek vysvětlil.