Zákazník v centru pozornosti: Jak drobné pozornosti mohou velkým způsobem přispět k vašemu úspěchu
Všichni jsme už možná slyšeli staré známé úsloví “náš zákazník, náš pán”, které jednoduše vyjadřuje jeden ze dvou zákonů podnikání. Vedle legislativně stanoveného rámce podnikání “podnikání je soustavná činnost za účelem zisku”, platí i zákon číslo dvě, bez kterého nemůže být žádné podnikání úspěšné, a to “podnikání je služba lidem”.
Nabízím vám 40 jednoduchých rad, jak zlepšit vztah se zákazníkem a utvářet pevné základy úspěšného a prosperujícího podnikání. Náš zákazník je naše nehmotné bohatství. Je to pole, které nám nabídne svou úrodu, jen když se o něj řádné staráme. I tady platí “bez práce, nejsou koláče”.
Malé pozornosti stojí velmi málo, ale přinášejí velký prospěch.
1.Zjistěte si jména a adresy stálých zákazníků a posílejte jim vánoční přání.
2. Po velkém nákupu (např. vůz, kolo, počítač, dovolená, televize, aj.) zavolejte zákazníkovi a zeptejte se ho, jak je s koupeným výrobkem spokojen.
3. Pohybujte se mezi zákazníky a hovořte s nimi.
4. Při uzavírání obchodu projevujte zájem o zákazníky (mluvte s nimi např. o dovolené, dětech, počasí, zájmech, nakupovaném zboží a nač ho budou používat).
5. Usmívejte se!
6. Vítejte zákazníky zdvořile a způsobem vhodným pro dané prostředí (výstavní síň, obchod, kancelář).
7. Naslouchejte svým zákazníkům.
8. Čekajícím zákazníkům nabízejte nápoje.
9. Rozmístěte tu a tam misky s bonbóny nebo ovocem.
10. V prostoru určeném pro čekání zařiďte dětský koutek.
11. Posílejte svým zákazníkům individuálně koncipovaná blahopřání.
12. Zvěte své zákazníky na významné události.
13. Přicházejte se speciálními nabídkami pro své zákazníky.
14. Jako první vyřešte zákazníkův problém.
15. Snažte se, aby vaše písemné návody byly pro zákazníky srozumitelné a snadno použitelné.
16. Nenechte zákazníky namáhat se, namáhejte se vy (najděte jim v regálech to, co chtějí, naskládejte zboží do tašek aj).
17. Otevírejte zákazníkům dveře.
18. Vždy je zdravte!
19. Popovídejte si s jejich dětmi.
20. Buďte co nejpřívětivější.
21. Pošlete zákazníkům zdarma malý vzorek jednoho z vašich výrobků.
22. Vyřešte problém, který má zákazník, i ikdyž se přímo netýká vašeho podniku (například jestliže se zákazníkovi porouchá auto, před vaší provozovnou, pomozte mu).
23. Zavolejte zákazníkovi, jestliže víte, že se s něčím opozdíte.
24. Při práci prováděné u zákazníka po sobě zanechávejte místo čistší, než bylo předtím, než jste začali.
25. Zajišťujte dárkové balení zakoupeného zboží.
26. Poskytujte zdarma maličkosti pro dospělé a drobné hračky pro děti.
27. Dávejte zákazníkům malé pozornosti k nákupu (jako poděkování).
28. Proveďte zákazníky “zákulisím” vašeho podniku.
29. Představte jim tým, který tam pracuje.
30. Získávejte svým zákazníkům pozitivní publicitu.
31. Přemýšlejte o svých zákaznících i ve vaně.
32. Posílejte svým stálým zákazníkům poukázky na slevu.
33. Dostanete-li stížnost, okamžitě zákazníkovi volejte, nebo ho navštivte.
34. Vždy mluvte pravdu!
35. Vždy vezměte na vědomí a pamatujte si, co zákazník říká, a uskutečněte vše, co slíbíte.
36. Obslužte zákazníka sami.
37. Zapojte své zákazníky do zlepšování svých služeb.
38. Každý den iniciativně začněte s něčím novým ve službách zákazníkům.
39. Zasílejte pravidelně zákazníkům svůj informační bulletin.
40. Vystavujte na stěnách fotografie spokojených zákazníků.