Máte skvělý nápad a chcete, aby se o něm psalo? Margareta Křížová poradí, jak to zařídit.
V jednom z minulých týdnů jsem pořádala workshop na téma PR, aneb jak o sobě dát vědět v médiích.
Začalo se zostra. Představte se během jedné minuty, kdo jste a co děláte, co je váš byznys. Kolem stolu se rozprostřelo děsivé ticho. Všichni měli v očích výraz “Ježíšmarjá, co mám říkat.” Včetně mě, naštěstí jsem předstírala, že jsem tam jen náhodou, a prošlo mi to. Nicméně, je dobré si to nacvičit, člověk nikdy neví, kdy se to bude hodit.
Pak už workshop běžel dál. Tady je několik postřehů. Bavilo mě to a dozvěděla jsem se řadu užitečných věcí:
- Chvalte sebe a svůj produkt či službu (všeho s mírou, samožer jde každému na nervy),
- Nelžete o svém produktu, dříve či později to praskne a budete mít z ostudy kabát
- Rozmyslete si kdo jsou vaši zákazníci, kde je hledat, tím pádem, kde a jak jim o sobě dáte vědět
Pokud začínáte, není nutné (a asi ani možné) si hned najímat PR agenturu. Rozmyslete si, jakou reklamní a PR kampaň byste chtěli rozjet a pak se klidně běžte poradit jednorázově (což neplatí jen o PR službách). Stačí říct:
“Dobrý den, rád(a) bych si u vás koupila konzultaci na jednu nebo dvě hodiny. Představuju si, že mi poradíte v tom a v tomhle. Kolik mě to bude stát?”
Není to nic ostudného. Čím bohatší lidi jsou, tím častěji se ptají na cenu, takže se klidně ptejte taky. A řekněte, co od konzultace čekáte. Není nic horšího, než odejít po hodině a mít pocit, že jste se nedozvěděli vůbec nic. Na druhou stranu, příslušný odborník není jasnovidec a obvykle neumí číst myšlenky.
Dále:
- Zapomeňte na mýtus, že média nelze oslovit
- Nepište tiskové zprávy typu – náš produkt je jedinečný a naším cílem je spokojený zákazník. No tak to je snad jasné, ještě jsem neviděla firmu, jejímž cílem je nespokojený zákazník
- Zkuste napsat něco zajímavého a jinak. V naší restauraci si můžete každý čtvrtek uvařit sami. V našem butiku vám ušijeme smoking přes noc. Prostě buďte jiní a hlavně ne nudní
- Nepište šéfredaktorovi, ani editorovi, nemají (prý) vůbec čas
- Pište redaktorovi, který se věnuje vašemu oboru. Taky nemá čas, ale šance jsou o trochu větší
- Mailové adresy jsou často uvedeny pod článkem dotyčného redaktora nebo na webu redakce
- Nebombardujte novináře telefonáty a maily s dotazem, zda už si váš mail přečetli
- Za trest neodbytné bombardéry v redakci zařadí na tzv. shit list a bude po ptákách i po PR. (pro angličtináře začátečníky – shit = sračka, list = seznam, zbytek si odvodíte a jistě chápete, že na tomto seznamu být nechcete).
Pokud podnikáte mimo Prahu, jste ve výhodě. Není tam taková tlačenice. Můžete oslovit regionální redakce a zkusit štěstí tam. V každém regionu vychází deníky, je tam regionální rozhlas a většinou i regionální televize. Zkuste to. Nic horšího, než, že vám nikdo neodpoví se stát nemůže. A to přežijete.
PR na sociálních sítích lze dělat (skoro) zadarmo. Facebook už má dneska téměř každý. Můžete tam dávat fotky, informace, novinky a komunikovat se svými fanoušky nebo-li zákazníky. Na to, jak na Facebooku dělat reklamu, existuje řada kurzů (bude i na některém Byznysklubu). Takže v rámci hesla “Co neumím, to se naučím”, se prostě na takový kurz přihlaste.
Zlaté pravidlo Facebooku – nemazat příspěvky, NIKDY, i kdyby vám někdo hnul žlučí sebevíc, má se odpovídat mile a s noblesou. Můžete skřípat zuby, myslet si ty nejhorší věci, ale nemazat! Zajímavé čtení s konkrétním příkladem najdete například na pooh.cz.
Jsou ještě samozřejmě další sociální sítě, jako je Linkedin, Twitter, Pinterest, Instagram a další, které si nepamatuju a ani nevím, na co se používají. Sice jsem na workshopu pozorně poslouchala, ale toto je jen ochutnávka. Takže doporučuju některý z workshopů na toto téma a můžete to rozjet.
Více z blogů Margarety Křížové se dočtete na www.margaretakrizova.com
Zdroj foto: Pixabay.com