Úterý 30. listopadu patří na celém světě štědrosti a dobrým skutkům v rámci Giving Tuesday. V tento den se totiž opět spojí stovky milionů lidí z nejrůznějších koutů naší planety a společně budou konat dobro. Jinak tomu nebude opět ani v Česku, kde Giving Tuesday již šestým rokem iniciuje Asociace společenské odpovědnosti. Do nejštědřejšího dne v roce se může jednoduše odkudkoliv zapojit kdokoliv, kdo chce udělat něco hezkého pro druhé. Na znamení všech dobrých skutků bude v úterý 30. listopadu ve večerních hodinách v barvách Giving Tuesday svítit Národní divadlo a rozhledna na pražském Petříně.
„To, že se Češi jako národ nemají vůbec za co stydět, dokazuje i fakt, že pomáhat druhým je důležité pro devět z deseti lidí a toto číslo se rok od roku zvyšuje. Do dobročinnosti se v posledním roce dle průzkumu agentury Ipsos zapojilo 83 procent Čechů. Jsem nesmírně hrdá na to, že české srdce je tak velké a všeobjímající, že se i v této nelehké době dokáže vcítit do druhých a stát při nich, když je potřeba,“ říká Lucie Mádlová, zakladatelka a výkonná ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.
O tom, že jsme opravdu štědrým národem jasně hovoří i úspěch letošní veřejné sbírky Srdce dětem. „Podporou Giving Tuesday vyjadřujeme obdiv a díky všem našim zákazníkům a zaměstnancům, bez jejichž štědrosti a dobrého srdce by naše sbírka Srdce dětem nikdy nebyla tak úspěšná. Společnými silami se nám podařilo pro vážně nemocné děti získat 41 570 450 Kč. Vybranou částku Lidl navýšil na neuvěřitelných 43 000 000 Kč! Výtěžek ze sbírky poslouží k zakoupení přístrojů, zdravotních pomůcek, léků a dalších potřeb pro nemocné děti. Jsme rádi, že se Srdce dětem stalo i letos nejštědřejší veřejnou sbírkou v rámci Giving Tuesday,“ dodává Tomáš Myler, vedoucí firemní komunikace Lidl Česká republika.
Do sbírek se zapojila nejen veřejnost, ale také celá řada firem. Nejštědřejší zaměstnaneckou sbírkou se stala výzva Skupiny ČEZ, kdy v rámci projektu Plníme přání – Myslíme na druhé zaměstnanci nominovali jako příjemce osoby ze svého vlastního okolí v těžké životní situaci. Na pomoc lidem v nouzi se mezi zaměstnanci povedlo vybrat 3 405 270 korun, tuto částku pak Nadace ČEZ zdvojnásobila. Sbírka tak vynesla 6 810 540 Kč.
Zapojit se může kdokoliv jakkoliv
Do Giving Tuesday se může jednoduše zapojit kdokoliv a téměř jakkoliv. Vedle peněžních či věcných darů lze totiž věnovat třeba svůj volný čas či odborné znalosti. Finance pak lze věnovat i netradičně prostřednictvím moderních technologií. V zahraničí se lze například připojit ke Crypto Giving Tuesday, který představuje největší jednodenní oslavu pro kryptofundraising a dárcovství a zdůrazňuje rostoucí kulturu filantropie v kryptokomunitě.
Udělejte dnes také dobrý skutek. Inspiraci najdete na www.giving-tuesday.cz, kde naleznete více než dvě stovky registrovaných aktivit a výzev. Podpořit můžete třeba onkologicky nemocné děti, osamocené seniory či výstavbu útulku pro handicapovaná zvířata. Zakoupením Nocleženky dopřejete lidem bez domova noc v teple. Přispět můžete ale třeba i k realizaci svatby duševně nemocného páru nebo k vysazování stromů v Africe. A Giving Tuesday to zdaleka nekončí, některé výzvy totiž teprve začínají! Symbolicky na Giving Tuesday odstartoval například nový projekt „Ministr Zdraví“, za kterým stojí český chirurg Tomáš Šebek se skupinou odborníků. Podpořit jejich misi zvýšit do roku 2030 počet let ve zdraví v ČR o 5 let lze v dárcovské výzvě na Darujme.cz.
Obří srdce na Národním divadle na počest oslavy české tradice mecenášství
Na počest všech dobrých skutků nejen napříč Českem se v úterý 30. listopadu po setmění rozsvítí i některé pražské památky. Kromě tradičního nasvícení Petřínské rozhledny spatří Pražané od 17.00 hodin ještě obří srdce na budově Národního divadla, které samo o sobě reprezentuje jednu z největších sbírek v historii českého národa. „Symbolicky tak chceme oslavit českou tradici mecenášství a zrod české filantropie, která stála za výstavbou a později i obnovou Národního divadla po rozsáhlém požáru a byla financována prostřednictvím veřejné sbírky“, dodává Lucie Mádlová.
O nasvícení Národního divadla se postará kreativní studio VISUALOVE. „Dává nám velký smysl podpořit akci Giving Tuesday a navázat na naši dlouhodobou spolupráci s Asociací společenské odpovědnosti. Nasvítit Národní divadlo, jednu z nejvýznamnějších budov naší země, je pro nás velká čest, při které můžeme zužitkovat naše schopnosti v práci se světlem. Doufáme, že právě světlo a symbol srdce zažehne v lidech zájem pomáhat druhým,“ říká za VISUALOVE Jan Machát.
Partnery letošního ročníku Giving Tuesday jsou společnost Albatros Media, ČEPS, Google, LIDL Česká republika a Skupina ČEZ. Partnerem pro výzkum trhu a veřejného mínění je výzkumná agentura Ipsos a mezinárodní organizace Social Impact Alliance.
Další informace o Giving Tuesday najdete na www.giving-tuesday.cz či na sociálních sítích pod hashtagem #GivingTuesdayCZ.