Chcete to mít #doledobrý? Loono a Gynella rozjely novou osvětovou kampaň, která vám s tím pomůže!
Projekt neziskové organizace Loono již dávno nejsou jen #prsakoule. Nejnovějším počinem je kampaň Dole dobrý, jejímž generálním partnerem se stala značka Gynella. Klade si za cíl rozšířit povědomí veřejnosti o tématech jako neplodnost, pohlavně přenosné choroby nebo antikoncepce. Zakladatelka Loona Kateřina Vacková prozradí, proč bylo potřeba toto téma otevřít a jaké povědomí mají Češi o svém reprodukčním zdraví a dalších intimních tématech.
Kateřino, máte za sebou úspěšné kampaně #prsakoule a Žiješ srdcem, proškolili jste asi 55 000 lidí. Máte představu, kolik lidí už Loono pomohlo zachránit?
Ono už jen těch 55 000 lidí, kteří jsou obohaceni novými informacemi, je svým způsobem záchrana, možná ne okamžitá, ale do budoucna věřím, že jim to ještě hodně pomůže. Co se ale týče zachráněných životů, pro nás je zásadní číslo 47, protože tolik lidí si díky nám odhalilo život ohrožující onemocnění zavčasu. To je důkaz, že naše práce má smysl. Jsem moc ráda, že si lidé začínají uvědomovat, že správný čas myslet na své zdraví je právě teď.

Jak vybíráte téma pro kampaň?
To první téma týkající se rakoviny vycházelo z mé osobní zkušenosti s onkologickým onemocněním ve 22 letech. To druhé – kardiovaskulární – jsme zvolili, protože bohužel infarkt a mrtvice jsou tou nejčastější příčinou úmrtí lidí v Česku, dávalo proto největší smysl začít na tom pracovat co nejdříve.
A tu třetí – doledobrou prevenci jsme spustili na základě “poptávky” během posledních pěti let. Nejčastěji se nás totiž lidé ptali právě na reprodukční zdraví, prevenci pohlavně přenosných chorob, neplodnost a antikoncepci.
Stejně často ale padají otázky i ohledně duševního zdraví. Na podzim 2020 proto spustíme workshopy právě na toto téma. Naše kampaně však mají jednu společnou věc, a to fakt, že se těmto onemocněním lze vyhnout jedině prevencí. Té se v mnoha případech neklade patřičná důležitost, a přitom stačí opravdu málo.
Loono a Gynella jsou nyní společně na začátku třetí kampaně Dole dobrý. Můžete popsat, o co v ní jde?
V této kampani lidem radíme, jak předcházet a včas rozpoznat sexuálně přenosná onemocnění, i kam zajít, když se člověk v této situaci ocitne. Na workshopech a školeních probíráme prevenci a léčbu neplodnosti, i dosud tabuizovaná témata jako inkontinence či erektilní dysfunkce. Školitelé hovoří i o momentálně velmi medializovaném tématu – antikoncepce. Celé je to velmi interaktivní, takže se účastníci mohou kdykoli zeptat na cokoliv, co je zajímá. V praktické části pak na modelech ukazujeme, jak to vypadá uvnitř mužské a ženské pánve, jak správně nasadit kondom, a na středních školách i to, jak se zorientovat v menstruačních pomůckách.
Letos bude Loono poprvé vidět i na festivalech, co pro návštěvníky chystáte?
V roce 2020 se chystáme vyjet na více než 25 letních kulturních a hudebních festivalů. Mezi nimi i ty největší jako např. Colours of Ostrava, Rock for People či Majálesy. V našem stánku budou školitelé ukazovat na modelech, jak na prevenci, a zodpoví všechny palčivé dotazy. Soutěžit se ale bude i o ceny našich partnerů a merchandising Loono.
Mimo jiné se budete společně s Gynellou věnovat tématu neplodnosti. S tou se potýká každý pátý pár v Česku. Co je podle vás její příčinou?
Myslím si, že je na vině nezdravý životní styl a stále častější odkládání dítěte na pozdější věk. Ženám po třicítce bohužel klesá plodnost, zatímco mužům klesá plodnost až po té čtyřicítce. Pokud má pár zázemí a dítě chce, odkládat by to spíše neměl.
Problémy s početím řeší v páru hlavně ženy, i když příčina je de facto v polovině případů na straně muže. Na koho se soustředí kampaň Dole dobrý?
Máte pravdu, ve 40 % případů je “vina” na straně muže, v dalších 40 % pak u ženy. Ve 20 % je ale problém na obou stranách. Zdůrazňujeme proto důležitost komunikace, ať se pár dostane do jakékoliv z těchto situací. Proto se kampaň Dole dobrý soustředí na obě pohlaví. Chceme, aby to #doledobrý měl totiž každý!
Jenže zatímco ženy musí problémy s intimními partiemi během života řešit mnohokrát, muži se stydí a návštěvu doktora odkládají, co to jde. Jaká je vaše zkušenost?
Co se týče reprodukčních orgánů, stud někdy pocítí snad každý z nás, muže nevyjímaje. My proto ale lidem připomínáme, že by se před lékaři neměli stydět a brát to třeba jako návštěvu zubaře. Jeden náš oblíbený lékař vždycky říká, že za den vidí tolik penisů jako průměrná česká žena za život (smích). Takže v případě péče o zdraví by stud rozhodně neměl být na místě.
V nabídce Gynella je i domácí test spermií SwimCount, se kterým si mohou muži pohyblivost svých spermií otestovat doma. Co dalšího mohou „doma“ dělat muži v rámci podpory početí?
Jednoznačně dodržovat zdravý životní styl, tedy zdravě jíst a často se hýbat, omezit množství alkoholu a nekouřit. Muži by si také měli dávat pozor na časté saunování nebo pokládání notebooku na klín. Všechny tyto návyky mohou vyústit ke snížení mužské plodnosti. Pozor i na vyhřívané sedačky, ty sice nezvyšují riziko nádoru ve varleti, na plodnost ale vliv mít mohou.
V Loonu působíte 5 let. Máte pocit, že za tu dobu informovanost v Česku vzrostla?
Určitě ano, a nejen informovanost, ale obecně myslím, že se mnohá témata podařilo ještě více detabuizovat. Na naše besedy o očkování, antikoncepci i sexu a neplodnosti chodí dnes více než 150 lidí. Stejně tak nám denně píšou s poděkováním, že až díky nám se začali o prevenci zajímat. Spolu s tím jdou ruku v ruce pozitivní zprávy od lékařských společností a praktických lékařů samotných, kteří nám pravidelně dodávají statistiky a distribuují naše edukační materiály svým pacientům.
Jako neziskovka potřebujete ke svému fungování partnery. Jak mohou další firmy nebo jednotlivci pomáhat, aby vznikaly další skvělé projekty?
Pokud některou z firem osloví naše myšlenka, může nám věnovat ať už finanční nebo materiální dar. Objednat si ale může i právě některý z edukačních workshopů pro svoje zaměstnance. Dnes díky každému workshopu pro firmu, který je placený, uspořádáme 2 workshopy ve školách, které si zpravidla nemohou dovolit pokrýt náklady za školení.
Jednotlivci si pak mohou zakoupit drobné radosti na charitativním e-shopu shop.loono.cz, část z prodeje produktů pak podpoří naše vzdělávací kampaně. A my tak budeme moci vyškolit ještě více lidí a uspořádat workshopy i ve školách.
Prostřednictvím crowdfundingu na HitHit.com byly pořízené modely pánve. K čemu slouží?
Jak jsem zmiňovala, modely pánve používáme v rámci praktické části workshopu, účastníci se tak mohou naučit, kde které orgány leží, k čemu slouží, i jaké jsou rozdíly mezi mužskou a ženskou pánví. Věříme, že praxe je nejlepší učitel, zejména co se týče komplikovanějších témat, jako je zdraví.
Co byste chtěla, aby po kampani Dole dobrý všichni v Česku věděli?
Samozřejmě v ideálním případě, aby se starali o své reprodukční orgány a chodili na preventivní prohlídky, a kdyby se jim něco takového přece jenom přihodilo, tak aby věděli, kam zajít. Hlavně aby se opravdu nestyděli, není za co.
Foto: Shutterstock; Gynella

0 Komentářů

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account