Karolína Kříčková se jako jediná v České republice věnuje navrhování designu stíracích losů na plný úvazek. Za šest let v Sazce přitom ušla dlouhou cestu. Když tam nastupovala, s grafikou měla pouze hobby zkušenost a navrhnout první los jí trvalo mnohonásobně déle než dnes, kdy je to zkušená matadorka a sází jeden los za druhým. Co je na její práci nejzajímavější? Především kreativita, která vůbec neobsahuje nudné kancelářské činnosti.
„První, na co se mě lidi ptají, když se dozví o mé práci, je, zda vím, které losy jsou výherní. Kdybych to věděla, tak už jsem dávno někde jinde. Ptá se opravdu každý,“ popisuje se smíchem Karolína. Když do práce před lety nastoupila bez předchozí zkušenosti s podobným zaměstnáním (pouze s absolvovaným půlročním kurzem designu), nejtěžší pro ni bylo naučit se, jak vměstnat tolik údajů na tak malý kus papíru. „Zvykla jsem si a dneska to sekám jak Baťa cvičky. Práce mě nesmírně naplňuje,“ vypráví Karolína s úsměvem.
Karolína Kříčková, designérka losů ve společnosti Sazka
Karolína za rok navrhne i 40 losů. Ne všechny jdou na trh, připravují se různé varianty a použije se jen část. „Hotový los musí projít testováním, které děláme třikrát ročně a kam pozveme různé skupiny lidí, hráče i nehráče, tam jim ukážeme postupně makety losů a oni se k nim vyjadřují. Potom se ještě testují přes internet, kde se lidé rozhodují rychleji, takže je to zase trochu jiné. Na základě výsledků pak losy upravíme. Než se losy dostanou do oběhu, musí je samozřejmě ještě povolit ministerstvo financí,“ vysvětluje Karolína Kříčková, které se nejvíce osvědčily české motivy a výrazné prvky, jež zaujmou zákazníka na první pohled.
Karolína má kompletně na starosti vizuální podobu výherních losů a právě na ní leží zodpovědnost za to, že los bude zajímavý, zábavný a bude se líbit. Jak bude los vypadat, je většinou na její fantazii. Na začátku dostane pouze informace o tom, na koho bude los zaměřený, v jaké cenové kategorii se bude prodávat a občas i představu, jak by měl vypadat.
„Většinou tedy začínám tak, že udělám jednu podobu, druhý den se mi už nelíbí, tak začnu dělat na jiné. Tu potom posílám k internímu schvalování, pak následuje již zmíněné kolečko testování, úprav a schválení, a pak teprve tisk. Pro vaši představu, jak dlouho to celé asi trvá: losy na letošní Vánoce jsou už skoro hotové,“ popisuje mi Karolína.
Na první pohled by se mohlo zdát, že design losu je okrajovou záležitostí, ve skutečnosti je však zcela zásadní. Jen díky práci s designem se společnosti podařilo oslovit nové zákazníky – zatímco dříve byly losy výsadou žen, díky novým designům začali pro radost hrát i muži. „Úspěchy mě těší a práce mě pořád nesmírně baví. Vždyť můžu celý den jen tvořit a hrát si,“ uzavírá Karolína.