Podnikání žen očima Evy Čejkové: Odvaha, nápady a důvěra ve vlastní schopnosti
Hned po maturitě odešla do Prahy a začala pracovat na živnosťák pro televizi Nova. Psal se rok 2001 a tehdy 19letá Eva dostala od Radka Johna nabídku psát scénáře pro úspěšný pořad Áčko. Později působila na Primě. Své zpravodajské schopnosti mohla uplatnit v České televizi i v Poslanecké sněmovně. Jak sama říká „potkala jsem mnoho lidí, těch dobrých i těch špatných a od každého jsem se něco naučila.“
Dnes je úspěšnou podnikatelkou, která sdružuje ženy i podnikatelky a neustále přichází s novými nápady.
Eva Čejková Vašková (35 let) vystudovala obchodní akademii. Hned po škole začala podnikat a současně dálkově studovat Fakultu mediálních věd na Karlově Univerzitě. V současné době vede projekty ŽENY s.r.o. a Podnikavá žena, a v neposlední řadě také vzdělávací agenturu Santia. Je maminkou pětiletého Františka.
Evi, jaké byly tvé podnikatelské začátky?
Jakmile jsem odmaturovala, udělala jsem si živnosťák a odjela do Prahy. Jsem typ člověka, který nemůže být „zaměstnaný“. Zkusila jsem pracovat jako zaměstnanec a vydržela to tři měsíce.
Co ti na tom zaměstnaneckém poměru nevyhovovalo?
Že jsem musela pracovat od – do. I když jsem měla práci hotovou, musela jsem sedět v práci 8,5 hodiny. Mně nevadí pracovat, ale musím mít svobodu. Potřebuji být pánem svého času a mít možnost si práci nastavit podle sebe. Někdy se mi lépe pracuje večer, jindy ráno. Když potřebuji, můžu si udělat volný den a někam vyrazit. Jindy pak pracuji třeba 10 hodin. Ale jsem ráda, že jsem si to zkusila, jaké to je být zaměstnaná. Díky tomu jsem tolerantnější a flexibilnější vůči svým zaměstnancům a spolupracovníkům. Nikdo u mě nepracuje na „píchačky“, nehlídám jim čas strávený prací, ale chci vidět výsledky.:-) Když mi bylo 20, pracovala jsem jako novinářka v Poslanecké sněmovně. To byla pro mě obrovská škola života.
Už v 21 letech jsi založila první firmu. Jak k tomu došlo?
Měla jsem štěstí na skvělé lidi kolem sebe. Psala jsem scénáře, moderovala akce a pomáhala i s produkcí. Zakázek bylo hodně. Až mi jednou kamarád říká, proč to všechno dělám jako OSVČ a nezaložím si společnost. Řekla jsem si proč ne. Sice to vyžadovalo náročnější administrativu, ale hodně mi pomohla moje skvělá účetní, která pro mě pracuje dodnes. A tak vznikla firma ConPro.
Eva také působila jako asistentka Elišky Haškové Coolidge, od které pochytila mnoho cenných zkušeností a dodnes jsou velmi dobré přítelkyně. V roce 2013 vydala knihu s názvem Úspěch měřím štěstím.
Čím přesně se společnost ConPro zabývá?
Specializuje se na reklamu, promotion a PR. Mezi významné klienty patřily například Subway, Sony, Epson a mnoho dalších. Firma funguje dodnes, takže už více než 13 let, ale nyní ji využívám pouze na své zakázky u klientů, kde například konzultuji PR a marketing.
Jak se ti povedlo dosáhnout takového úspěchu.
Tenkrát mi to přišlo takové přirozené. Byla jsem mladá bez závazků i zábran. Šla jsem do rizika spontánně. Dnes v tom vidím výhodu. Měla jsem volný čas, k rodičům jsem si jela, kdy jsem chtěla, v Praze jsem žila sama. Měla jsem kliku na lidi.
Čím víc peněz točíš, tím víc jich máš na cestě
Co pro tebe bylo na tom všem nejtěžší?
Jednoznačně práce s lidmi. Neměla jsem obchodníky, vše jsem si musela dělat sama. Kontakty jsem dostávala na doporučení. Tehdy to byla jiná doba, ještě před krizí. I když jsem měla kolem sebe tým fajn lidí, zpětně vím, že tam bylo i pár tzv. energetických upírů. Brali mi energii, byli plní negativismu, pořád si stěžovali a nic se jim nelíbilo. A chyba byla právě v tom, že jsem ustupovala, což bylo špatně.
Druhý problém byl cash-flow. Čím víc peněz točíš, tím víc jich máš na cestě… Jednou je firma nahoře, jednou dole.
Jako členka Asociace malých a středních živnostníků ČR se zaměřila na podnikání žen a založila projekt Podnikavá žena.
A pojďme teď přejít k projektu ŽENY sro, který jsi založila, kdy to bylo?
Změna přišla na mateřské. ConPro už fungovalo prakticky beze mě a já jsem toužila po něčem novém. A tak přišel nápad na projekt pro ženy. Chtěla jsem oslovit velké množství žen různého věku, vytvořit komunitu, kde mohou ženy diskutovat, inspirovat se. ŽENY s.r.o. je aktivní komunita žen, která sama tvoří obsah webu a my se snažíme jim pravidelně nabízet různé příležitosti na zajímavé čtení, testování produktů, soutěže a výhledově bychom chtěly ženám zprostředkovávat i práci.
Jak jsi hledala zaměstnance?
Na začátku jsem pro to nadchla prakticky všechny lidi, kteří pracovali pro mě v ConPru. Takže plynule přešli pod ŽENY s.r.o. PR jsem si dělala sama, projekt měl krásný start, ale pak byli kolem techničtí klienti, kteří mě pořád viděli v tom ConPru jako seriózní podnikatelku a nemohli pochopit, proč jsem šla do takového „feministického“ projektu.
ŽENY sro je projekt, který se neustále vyvíjí. V posledním roce jsi rozšířila tým, navíc už nejsou jen ŽENY, ale také druhý portál Podnikavá žena, který se zaměřuje na podnikatelky a funguje úspěšně už třetím rokem. Kdo ti nejvíce pomohl?
Velký zlom přišel před rokem, kdy do firmy nastoupila Katka Lundáková, která je v onlinu lepší než já. Přišla s mnohaletou praxí a kontakty a hlavně i s lidským přístupem, což je pro mě vždy podmínka. Ona pomohla firmu dostat tam, kde je dneska. V současné době jde tedy o kombinaci online prostředí (webu) a offlinu (Pracovny a různé akce). Od počátku bylo cílem zapojit do projektu ženy v dalších regionech po celé ČR a výrazně zvýšit čtenost, což se povedlo.
Vedle toho jsem dostala velikou oporu nejenom v podobě rad, které ne vždy byly příjemné, ale o to podnětnější k posunu, od dalších úžasných osobností a podnikatelů jako je Martina Březinová, Hanka Pleskačová, Honza Slavíček, Radko Souček a samozřejmě ti nejbližší z týmu, kteří také občas umí pěkně popíchnout, ale já jsem člověk, který umí naslouchat, a tak i negativní zpětnou vazbu beru jako výzvu a posun.:-)
A podnikavá žena, jak ta vlastně vznikla?
Tento nápad přišel v době, kdy jsem se seznámila s Karlem Havlíčkem z AMSP ČR. Protože jsem sama začínala jako OSVČ, chtěla jsem pomoci prosadit se ženám, které podnikají nebo o tom uvažují. Sdružovat ženy podnikatelky, které mezi sebou mohou obchodovat a pomáhat si navzájem, byl můj sen.
Jak tento portál přesně funguje, ženy se musí registrovat, je to placené?
Ano, je tam registrace a možnost vystavit si inzerát, zviditelnit se. Úplně zdarma to není, ale ty ceny se pohybují v řádu stovek za rok, je to tedy spíše symbolické. K dnešnímu dni jsme reálně pomohli už desítkám žen, ať už v podobě nových pracovních zakázek, anebo tím, že jsme už letos potřetí předali s Raiffeisenbank deset šeků v hodnotě 10. 000 Kč Podnikavé ženě roku.
Co bys poradila ženám, které chtějí podnikat?
Žena musí vydržet, a když už do toho jde, musí vědět, co je ochotná tomu „obětovat“. Neříkám, že rodinu, to je o hodnotách, ale když nestíhám, tak třeba vstanu v pět ráno, nebo výjimečně pracuji o víkendu. Ale především je důležité být spokojená a jít do toho naplno.
Nejlepší manažerky času jsou ženy matky. Víš, že musíš jít po prioritách a ostatní musí počkat.
Jak ty si nastavuješ time management?
Já mám tu výhodu, že jsem extrémně rychlá, jsem hodně procesní a systematický člověk. Potřebuju mít ve všem pořádek. Denně mi přijde 130 e-mailů. Vyhrazuji si čas na jejich vyřízení, nejlépe třeba ve vlaku. Postupně je mažu, deleguji a odpovídám. Držím si ve své poště pořádek, maximálně 50 přijatých emailů. Jedině tak se v tom můžu vyznat.
Vím, že se letos rozhodně nudit nebudu. Velkou výzvou je pro mě nyní dobře delegovat a vsadit kartu na ty správné lidi a partnery, sama už do ničeho nejdu. A už 20. ledna proběhne pod naší záštitou akce „Den, kdy se budu mít ráda“. Je to tematické setkání pro ženy, které se koná na pražské Flóře již třetím rokem.
Máme tu nový rok, jaké jsou tvé podnikatelské plány na rok 2018?
Mám za sebou extrémně pracovně náročný rok. Mě bohužel často zabíjí mé vlastní nápady, kterých je hodně a pak je nestíhám realizovat. Chci se tedy nyní zastavit, být pro tým oporou a zaměřit se zpátky na marketing a PR a obchod, protože to je moje parketa. Cíleně jsem se v roce 2017 stáhla, byla jsem více v roli pozorovatele, ale pořád hodně aktivní. Krom toho, že jsem převzala od mé kamarádky a úžasné ženy, Květy Santlerové, její agenturu Santia, kde mj. i na rok 2018 připravujeme hodně zajímavé koncepty v oblasti vzdělávání právě žen. Můj kolega a kamarád, Jan Raab, mě vzal do projektu GDPR kalkulačka a 15. ledna spouštíme další projekt, o kterém zatím nechci ještě mluvit, pořád jej pilujeme.
Co je důležité, aby tě byznys nesemlel?
Asi rovnováha. Podnikání mi dalo svobodu a možnost potkat se se zajímavými lidmi.*enzo* *heart*
Zdroj: BusinessAnimals.cz
Za ŽENY s.r.o. děkujeme Martině Richterové za příjemný rozhovor 🙂
Zdroj foto: Martina Richterová