Doba pokročila a nákupy přes internet se stávají rutinou.

Stále tu však přetrvává jakási nejistota, jestli nám zboží doopravdy přijde či jak bude vypadat. A co teprve ten divný pocit, když musíte před finálním potvrzením objednávky zaškrtnout kolonku o přečtení obchodních a reklamačních podmínek, které jste pravděpodobně nečetla a nejspíš ani číst nebudete… Zkrátka sice je to rychlejší a pohodlnější, zato trochu krok do neznáma. Na co si dát při online nakupování pozor, a zároveň čeho se bát nemusíte?

14denní lhůta
Velkou výhodou nakupování přes internet je možnost do 14 dnů vrátit zboží bez udání důvodů. V této lhůtě by vám měl prodávající vrátit peníze, aniž byste své vrácení zboží musela nějak obhajovat. Tato lhůta začíná dnem převzetí zboží a nejpozději 14. den musí mít prodávající vaše odstoupení od smlouvy tzv. na stole. Stejně jako nakoupit, tak i odstoupit od smlouvy lze přes internet (e-mailem). Nejjistější je však odstoupení poslat poštou, a to doporučeně s dodejkou – dodejka se vám totiž vrátí a máte tak potvrzení, že prodávající vaše odstoupení doopravdy obdržel.
Nezapomeňte, že vám má obchodník vrátit i peníze vynaložené na dodání zboží (poštovné a balné)! Naopak náklady spojené s vrácením zboží musíte zaplatit samy.
Prodávající vám musí vrátit peníze do 14 dnů od odstoupení od smlouvy. Většinou tak činí až poté, co od vás obdrží reklamované zboží nebo alespoň nějaký důkaz o tom, že jste zboží již odeslali.

Reklamační řád není nepřítel
Možná si někdy říkáte, co když je v reklamačním řádu něco, čím se po zaškrtnutí připravím o některá svá práva… Nebojte! Pokud řád obsahuje ustanovení, která osekávají práva spotřebitele, je v rozporu se zákonem a tedy neplatný, i když jste ho již podepsala.  

Co je k reklamaci potřeba?
Ačkoliv se všechny snažíme 2 roky pečlivě schovávat paragony, vězte, že zboží můžete reklamovat i bez originálního dokladu o koupi! Jako důkaz, že jste u prodávajícího věc skutečně koupily, by měl stačit výpis z účtu (potvrzení o zaplacení) či předložit originální obal. Prodávající musí reklamaci vyřídit do 30 dnů, jinak můžete odstoupit od smlouvy. 

Kdy můžete požadovat vrácení peněz a kdy je možná pouze výměna, oprava či sleva?
Podle nového občanského zákoníku je vada reklamovaného zboží buďto podstatným nebo nepodstatným porušením kupní smlouvy.
Podstatné porušení:

Zboží nesplňuje to, co slibovala reklama nebo vaše očekávání (tím se mají na mysli reálná očekávání typu: hračka pro děti bude 100 % bezpečná, apod.). Zkrátka kdybyste o takové vadě věděly předem, určitě byste si věc nekoupily.

Můžete si vybrat, jestli chcete slevu, opravu, výměnu či zcela odstoupit od smlouvy a dostat zpět peníze.

Nepodstatné porušení:

jedná se o všechny ostatní typy vad

možná je pouze sleva nebo oprava vadného zboží

Při reklamaci uskutečněné v rámci prvních 6 měsíců se předpokládá, že věc byla vadná již v době nákupu a máte tak nárok na výměnu! 

Kde se dovolávat svých práv?
Česká obchodní komise – můžete zde podat stížnost v případě, že vaše reklamace byla zamítnuta. Komise však obchodníkovi může dát pokutu, ale nevyřeší se tak problém vašeho zboží.
Soud – pokud vás prodávající opravdu poškodil, je třeba, aby byl soudním znalcem zpracován odborný posudek a celá věc šla k soudu

Zdroj foto:Pixabay.com

0 Komentářů

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account