Jak to zařídit, aby vám podnikání nezničilo manželství, poradí Margareta Křížová.

Euforie podnikání je úžasná věc.

Konečně začínáte realizovat to, o čem jste dlouho mluvili a ještě déle snili. Začínat ve dvou a více lidech se zdá být dokonalé. Všechno jste vymysleli, mnohokrát probrali, naplánovali. S kamarádem, kamarádkou nebo manželem. Není čas zdržovat se zbytečným papírováním. Oba chcete to samé a hlavně, už aby se to rozjelo. Veškerá energie jde do rozjezdu. Kdo přesně co přinesl, vložil, vymyslel, to se domluví později. Teď není čas.

Podobně začíná mnoho rozjezdů podnikání. Bohužel některé příběhy skončí hned, jakmile se dostaví první úspěchy, nebo naopak, když věci nejdou přesně podle plánu.

Je dobré si hned na začátku nastavit pravidla. Kdo a co bude dělat. I když se to může zdát mezi kamarády nebo dokonce v rodině nadbytečné a trapné. Chcete se pak dohadovat s kamarádkou nebo manželem, že nedělá to, na čem jste se dohodli, nebo spíš, nedohodli, ale mysleli jste si to. Stejně tak se vyplatí sepsat si na začátku jednoduchou smlouvu. Kolik peněz kdo vložil, jaký podíl ve firmě kdo má nebo bude mít, až se firma založí. Kdo vlastní obchodní značku, případně doménu k webové stránce. Kdo má přístup k bankovnímu účtu, jak budete čerpat peníze a na co. A hlavně kdo za co odpovídá. Jak a kdo o čem rozhoduje. Zdá se to být komplikované a zbytečné. Říkáte si „To zní jako kdybych zakládal další Microsoft“. Omyl. Pravidla a jejich dodržování vám naopak usnadní život.

Představte si, že zjistíte, že váš parťák v podnikání koupil nový notebook a objednal reklamu na billboardech. Můžete se zlobit, jak chcete, ale pokud jste si nestanovili jasná pravidla, jak o takových investicích rozhodovat a co nastane, když se pravidla poruší, máte prostě smůlu. Začne vás to štvát, v noci nebudete spát, v duchu to svému parťákovi vytmavíte. Ve skutečnosti neřeknete nic, protože když jste začínali, tak nějak se o tom vlastně nemluvilo.

Jsou dvě možnosti, všechno si vyříkejte, a pokud jste do podnikání šli s rozumným společníkem, vzduch se vyčistí, pravidla se dohodnou a jede se dál. Pokud to není možné, je lepší se dohodnout na rozchodu. Pokud to je ještě možné.  Jinak se váš business začne zadrhávat, počáteční nadšení se vytratí a celý ten báječný nápad vás přestane bavit.

Doporučovala bych pár věcí:

    1. Nastavte si jasná pravidla, kdo co dělá, jak často se v klidu sejdete a řeknete si, co kdo udělal, případně neudělal a proč. Žádné dlouhé schůze, konstruktivní a stručné informace. O čem a jak budete rozhodovat. Za jakých podmínek můžete vy nebo váš společník z vašeho společného businessu odejít.
    1. Poraďte se s právníkem. Pravidla už jste se svým parťákem probrali, takže můžete jasně vysvětlit, co ve smlouvě chcete mít tak, abyste dostali smlouvu na míru. Pokud jste na něco zapomněli, dobrý právník vám poradí, co dalšího byste měli do smlouvy ještě dát.
    1. Dohodněte se předem na tom, kolik vás právní rada bude stát. Není nic špatného na tom, zeptat se dopředu na cenu. Je vám to trapné? Nesmysl. Byli byste překvapeni, kdo všechno se ptá. Je to naprosto v pořádku.

Přeju vám, ať máte dobrou smlouvu, ale nikdy ji nemusíte použít. Nejdůležitější je dělat business s lidmi, kteří jsou na stejné vlně jako vy, mají stejný elán a zdravou chuť něco dokázat.
Více blogů Margarety Křížové najdete na jejím webu www.margaretakrizova.com.

Zdroj foto: Pixabay.com

0 Komentářů

Napište komentář

©2024 Ženy s.r.o.

nebo

Přihlášení

nebo    

Zapomenuté heslo

nebo

Create Account